به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۳:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب : ۴۶۲۵۴۳

انتقال مهاجران برای پاکسازی پاریس

انتقال مهاجران برای پاکسازی پاریس
گروه بین الملل: شهرداران شهرهای کوچک فرانسه به طور فزاینده‌ای از انتقال مهاجران از پایتخت به شهرهای خود خشمگین شده و می‌گویند این اقدام دولت تلاشی برای پاکسازی پاریس در آستانه بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ است.
سرژ گروآر، شهردار راست‌گرای اورلئان در مرکز فرانسه، از ورود بیش از ۵۰۰ مهاجر بی‌خانمان به این شهر صدهزار نفری بدون اطلاع قبلی شکایت کرد و گفت: «معلوم شده است که هر سه هفته یک بار یک اتوبوس از پاریس به اورلئان می‌آید که بین ۳۵ تا ۵۰ سرنشین دارد و این برای پاکسازی پاریس است.»
گروآر توضیح داد که هر گروه از این مهاجران پس از ورود به شهر، به مدت سه هفته به هزینه استانداری در یک هتل اسکان داده شده می‌شوند، اما پس از آن به حال خود رها می‌شوند.
پاریس مدت‌هاست که برای پناهجویان و مهاجران، عمدتاً از آفریقا، آسیای جنوبی یا خاورمیانه جاذبه داشته و تقاضا برای اسکان اضطراری کوتاه‌مدت در این شهر بسیار بیشتر از عرضه است. در نتیجه اردوگاه‌های غیررسمی زیر پل‌ها یا در زمین‌های بایر به طور مرتب در اطراف پایتخت ایجاد می‌شوند که پلیس نیز هر بار نوبت به نوبت آنها را تخریب و ساکنان چادرهای موقتی را از آنجا بیرون می‌کند.
به این افراد فرصت درخواست پناهندگی داده می‌شود و سیاست دولت این است که بسیاری از آنها را به خارج از پاریس و به مراکز دیگری در کشور منتقل کند.
فلوریان واریه‌راس، معاون شهردار استراسبورگ در پاسخ به پرسشی درباره ایجاد تأسیسات جدید در نزدیکی شهرش در شرق فرانسه گفت: «چه در مورد احداث این منطقه و چه در مورد افرادی که به آنجا خواهند رفت، با مشورتی صورت نگرفته است.»
او افزود: «در این مورد من با شهردار اورلئان موافقم، آن چیزی که در حال رخ دادن است، جنبه نسبتاً مبهمی دارد».
در ماه ژانویه، شهردار لاوور، شهر کوچکی در نزدیکی تولوز در جنوب غربی فرانسه، بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن سیاست انتقال مهاجران به سراسر کشور را «غیر مسئولانه» و «خطرناک» خواند.
برنارد کارایون نوشت: «این برای آن است که شش ماه مانده به بازی‌های المپیک، پاریس را قابل ارائه و قابل کنترل‌تر کنند، این پذیرفتنی نیست.»
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه طی یک سخنرانی در سپتامبر ۲۰۲۲ از ایده پراکنده کردن پناهجویان و پناهندگان در سراسر کشور دفاع کرد.
رئیس جمهوری میانه‌رو فرانسه سیاست دیرینه تمرکز مهاجران در مناطق کم درآمد شهرهای بزرگ را «پوچ» خواند و چنین استدلال کرد که پناهجویان می‌توانند به سرشکن کردن جمعیت در روستاها و شهرهای کوچک فرانسه کمک کنند.جمعیت بسیاری از مناطق خارج از شهرهای بزرگ فرانسه رو به کاهش است که این مساله منجر به تعطیلی مدارس و کمبود نیروی کار در این مناطق شده است.
اما سیاستمداران راست‌گرا و راست افراطی مدت‌هاست که این سیاست را محکوم کرده و ماکرون را متهم می‌کنند که فقر، جنایت و اسلام‌گرایی را وارد گروه‌های جمعیتی سنتی می‌کند، گروه‌هایی که اغلب نسبت به بیگانگان محتاط هستند.
در ماه فوریه، گروهی متشکل از ۸۰ مؤسسه خیریه فرانسوی به نام «روی دیگر سکه» آنچه را که «پاکسازی اجتماعی» پاریس قبل از المپیک با تلاش برای حذف مهاجران، بی‌خانمان‌ها و کارگران جنسی می‌نامند، محکوم کردند.
نظیر چنین شکایاتی در گذشته در دیگر شهرهای میزبان المپیک نیز شنیده شده بود.
در زمان بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن، مقامات چین شمار نامعلومی از گداها، دستفروشان و بی‌خانمان‌ها را قبل از آغاز بازی‌ها از خیابان‌ها جمع‌آوری کرده و بسیاری از آنها را به مناطق اصلی خود بازگرداندند.
کنشگران برزیلی نیز گفتند در سال ۲۰۱۶ که ریودوژانیرو میزبان بازی‌های المپیک بود، مأموران بی‌خانمان‌های این شهر را در نیمه‌های شب از مناطق توریستی خارج کردند.
بر اساس آمار اتحادیه اروپا، بیش از یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ در اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی داده‌اند که بالاترین آمار در هفت سال گذشته بوده است.
فرانسه با ۱۶۷ هزار درخواست پناهندگی در رتبه دوم این سیاهه قرار دارد.
برچسب ها: فرانسه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها