به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۷ - ۲۳:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۰۴ ساعت ۲۲:۴۵
کد مطلب : ۴۷۲۱۶۹

صدور حکم توقف فوری حمله اسرائیل به رفح 

صدور حکم توقف فوری حمله اسرائیل به رفح 
گروه بین الملل: دیوان بین‌المللی دادگستری با صدور حکمی اضطراری به اسرائیل دستور داد عملیات نظامی در رفح، واقع در جنوب نوار غزه، را متوقف کند و ظرف یک ماه در مورد اجرای این حکم گزارش دهد.
قضات این دیوان اعلام کردند وضعیت غزه از زمانی که آخرین بار به اسرائیل دستور دادند بحران انسانی در این باریکه را بهبود بخشد، بدتر شده است.
نواف سلام، رئیس عالی ترین مراجع قضایی سازمان ملل، پس از افتتاح جلسه گفت شروطی که این دیوان در حکم فروردین ماه تعیین کرده بود، تمامی جنبه های وضعیت اخیر در نوار غزه را در برنمی گرفت و وضعیت محاصره این منطقه به گونه ای تغییر کرده است که مستلزم صدور یک حکم اضطراری است.
 سالم در ادامه بلافاصله حکم کرد: «اسرائیل باید بی‌درنگ حمله نظامی خود به شهر رفح در جنوب نوار غزه را متوقف کند.»این حکم از سوی دیوان بین المللی دادگستری بر مبنای شکایت آفریقای جنوبی صادر شد که اسرائیل را به ارتکاب «نسل‌کشی» در نوار غزه متهم کرده است.دولت آفریقای جنوبی از دادگاه لاهه خواسته بود که برای جلوگیری از ادامه نسل کشی به اسرائیل دستور دهد عملیات نظامی خود را در رفح متوقف کند.
حکومت اسرائیل بارها اتهام «نسل کشی» را بی اساس توصیف کرده و در دفاعیه خود در جلسات دادگاه لاهه ادعا کرد که عملیات نظامی این کشور مصداق دفاع از خود است .
یک سخنگوی دولت اسرائیل در آستانه صدور حکم دیوان بین المللی دادگستری گفت: «هیچ قدرتی روی زمین نمی‌تواند مانع از اقدامات اسرائیل برای حفاظت از شهروندانش و نابودی حماس شود.»
آفریقای جنوبی روز ۲۷ اردیبهشت از ۱۵ قاضی این دیوان خواسته بود تا دستور آتش‌بس در نوار غزه را برای محافظت از شهروندان در رفح صادر کند.

اسرائیل پیکر سه گروگان دیگر، را کشف کرد
ارتش اسرائیل ، اعلام کرد پیکر سه گروگان دیگر را که در اسارت گروه  حماس در باریکه غزه بود، کشف و آن‌ها را برای خاکسپاری به اسرائیل انتقال داده است.
به گفته گزارشگران امور نظامی در رسانه‌های اسرائیل، نیروهای کوماندوی ارتش با استناد به اطلاعاتی که شباک، سازمان امنیت داخلی، از بازجویی از اعضای بازداشت شده حماس به دست آورده بود محل دقیق اختفای این اجساد در غزه را کشف کردند.ارتش اسرائیل در بیانیه خود در مورد کشف سه جسد تازه اعلام کرد این سه مرد در روز حمله حماس کشته شده و اعضای حماس جسد آن‌ها را با خود بردند.
اسرائیل پیکر خانان یابلونکا، ۴۲ ساله، میشل نیسنبائوم، ۵۹ ساله، و اوریون هرناندس، ۳۱ ساله را به دست آورده است.
اوریون هرناندس که تابعیت اسرائیلی نداشت دوست‌پسر شانی لوک، یک دختر ۲۲ ساله اسرائیلی بود که ارتش اسرائیل جسد او را نیز هفته گذشته همراه با سه جسد دیگر در تونلی در بخش جبالیه در شمال غزه کشف کرده بود.اوریون هرناندس دارای تابعیت فرانسه و مکزیک بود و از همسر پیشین خود در مکزیک که ایرانی بود دارای سه فرزند است. او همراه با شانی لوک از جشنواره موسیقی «نووا» در نزدیکی مرز غزه ربوده شده بود.
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه،  در پیامی در شبکه ایکس نوشت از شنیدن خبر مرگ اوریون هرناندس «عمیقا متاسف» شده و در اندوه خانواده و بستگان او شریک است.
 ماکرون افزود فرانسه «بیش از هر هنگام دیگر به آزادی همه ربوده‌شدگان متعهد است».بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز  در پیامی گفت بازگرداندن شهروندان ربوده شده یک «وظیفه ملی» است.
با پیدا شدن جسد سه گروگان کشته شده دیگر، شمار گروگان‌ها در دست حماس به ۱۲۵ تن کاهش یافت زیرا در دوره اخیر شمار بیشتری از جسدها از جمله دو کارگر تایلندی پیدا شده و به اسرائیل انتقال یافته است. با این حال، ارتش اسرائیل تأیید می‌کند که دست‌کم ۳۰ نفر از ۱۲۵ گروگان باقی‌مانده نیز کشته شده‌اند.


 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها