به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۸ - ۱۴:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۰۶ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب : ۴۷۲۵۳۹

خیز دو قدرت اروپایی برای رفع اختلافات

خیز دو قدرت اروپایی برای رفع اختلافات
گروه بین الملل: امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز یکشنبه برای یک سفر سه روزه به آلمان می‌رود و پس از آن جلسه کابینه مشترک دو دولت برگزار می‌شود تا این دو قدرت بزرگ اروپایی وحدت خود را در آستانه انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا نشان دهند.
این دیدار که قرار است در آن در مورد بهبود روابط میان آلمان و فرانسه گفتگو شود در حالی برگزار خواهد شد که اتحادیه اروپا با چالش‌های اساسی از جنگ اوکراین گرفته تا انتخاب احتمالی دونالد ترامپ به عنوان رئيس جمهور جدید ایالات متحده رو به رو است. این نخستین سفر دولتی یک رئیس جمهور فرانسه به آلمان بعد از ۲۴ سال است. 
ماکرون و شولتس سبک رهبری متفاوتی با یکدیگر دارند و از زمان به قدرت رسیدن صدر اعظم آلمان در اواخر سال ۲۰۲۱ علنا بر سر موضوعاتی همچون دفاع اروپایی گرفته تا انرژی هسته‌ای با یکدیگر اختلافاتی داشته‌اند.یان ورنرت در موسسه ژاک دلور در برلین در این خصوص به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «در روابط آلمان و فرانسه تنش‌هایی وجود دارد، اما بخشی از آن به این دلیل است که طرفین به موضوعات سخت و دشوار و چالش‌برانگیز میان خود پرداخته‌اند؛ مسائلی که به خودی خود تنش‌زا هستند.»
مجتبی رحمان، مدیر عامل اروپا در اندیشکده گروه اوراسیا نیز معتقد است که این دیدار تلاشی در بالاترین سطح سیاسی برای نشان دادن کارآمد بودن روابط دو قدرت بزرگ اروپایی است اما هنوز شکاف‌های اساسی در مورد پرسش‌های کلیدی بر سر اتحادیه اروپا میان دو طرف وجود دارد. 
یکی از این شکاف‌های کلیدی مربوط به دفاع اروپاست، به ویژه اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پنجم نوامبر آمریکا برنده شود. کارشناسان دفاعی او را متحدی بسیار کمتر قابل پیش بینی برای اروپا نسبت به رقیب دموکراتش، جو بایدن می‌دانند.
در اوایل سال جاری، ترامپ نه تنها اروپا را تهدید کرد که اگر سرمایه‌گذاری‌های نظامی آنها در ناتو کم باشد در حمله احتمالی روسیه به آنها از اروپا محافظت نخواهد کرد که حتی روسیه را تشویق خواهد کرد که هرکاری که می‌خواهد انجام دهد.فرانسه که دارای تسلیحات هسته‌ای است، در سال‌های اخیر تاکید کرده که اروپا باید برای دفاع به خودش متکی باشد و به سمت استقلال در این حوزه حرکت کند. پاریس از تصمیم آلمان برای خرید تجهیزات عمدتا آمریکایی برای چتر دفاع هوایی اروپایی شدیدا ناراحت شده است. آلمان می‌گوید هیچ جایگزین معتبری برای چتر نظامی ایالات متحده وجود ندارد و اروپا زمانی را ندارد که منتظر یک صنعت دفاعی داخلی باشد تا برای تهدیدهایی مانند خصومت روسیه آماده شود.
ماکرون که در این سفر همراه با همسرش به آلمان می‌رود و دیدارش را در برلین و با ملاقات با فرانک والتر اشتاین مایر رئيس جمهوری آلمان آغاز می‌کند. او سپس با کای واگنر شهردار برلین از دروازه براندنبورگ عبور می‌کند. او روز دوشنبه عازم درسدن خواهد شد و جایی که توسط متحدان غربی در طول جنگ جهانی دوم ویران شد سخنرانی خواهد کرد و سپس روز سه‌شنبه به مونستر خواهد رفت. اما شاید مهمترین بخش از سفر او جلسه کابینه مشترک در روز سه شنبه در مسبرگ، درست خارج از برلین باشد، جایی که دو دولت تلاش می‌کنند در مورد زمینه‌های مشترک همکاری با یکدیگر گفتگو کنند. 
دو کشور همچنین با خطر نمایش قدرتمند راست افراطی در انتخابات پارلمانی ماه آینده میلادی رو به رو هستند و تلاش خواهند کرد تا زمینه مشترکی در دستور کار اتحادیه اروپا برای پنج سال آینده پیدا کنند. چالش‌های پیش‌ روی اروپا در صورتی که راست افراطی در انتخابات پارلمان اروپا به دست‌آوردهای قابل توجهی برسد بسیار پیچیده‌تر خواهد بود و این روند در صورتی که در پاییز با پیروزی ترامپ هم همراه شود از این هم پیچیده‌تر خواهد شد.
برچسب ها: فرانسه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها