به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۴۸۱۵۹

دولت با عینک دیگری به لبنیات نگاه کند

گروه اقتصادی: یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به افزایش قیمت شیر در روزهای اخیر پیشنهاد داد که دولت یارانه‌ای را برای مصرف‌کننده (صنایع لبنی) در نظر بگیرد تا افزایش قیمت شیر خام تأثیر منفی بر مصرف نداشته باشد.
دولت با عینک دیگری به لبنیات نگاه کند
علی ایرانپور گفت: دولت قیمت شیر را 1440 تومان اعلام کرد و در حالی که سال قبل برای هر کیلو شیر حدود 270 تومان یارانه به دامدار پرداخت می‌شد گفت که توان پرداخت یارانه را ندارد و در نتیجه قیمت شیر را آزاد اعلام کرد؛ هرچند در حال حاضر از 300 میلیاردی که دولت تعهد کرده بود به دامدار بدهد و باید تا تیرماه تسویه می‌شد همچنان حدود 100میلیارد به دامدار بدهکار است.

این نماینده مجلس ادامه داد: مشکلی که در این رابطه پیش آمد این است که صنایع لبنی این قیمت را قبول نکردند و دامدار دچار مشکلاتی شده و در عین حال نگرانی از این است که افزایش قیمت در سطح مصرف تأثیر بگذارد و باعث کاهش مصرف و متعاقب آن افزایش بیماری‌هایی مثل کمبود کلسیم و پوکی استخوان شود.

ایرانپور گفت: پیشنهادی که ما به دولت دادیم این بود که یارانه را قطع نکند و اگر به دنبال حل مشکل و در عین حال ارتقای سلامت جامعه هستند یارانه‌ای را که تا دیروز به دامدار پرداخت می‌شد به مصرف‌کننده یعنی صنایع لبنی پرداخت کنند که قیمت شیر افزایش پیدا نکند. در حال حاضر صحبت بر سر افزایش 30 درصدی قیمت‌ است که 15 درصد را افزایش داده‌اند و 15 درصد دیگر را هم قرار است بعد از ماه رمضان افزایش دهند.

این عضو کمیسیون کشاورزی با نگران‌کننده خواندن این افزایش قیمت، تأکید کرد: شیر از محل‌هایی است که یارانه آن باید پرداخت شود. دولت باید دیدگاه خود را درباره این‌که "در این بخش یارانه نمی‌دهم" عوض کند. در کل دنیا شیر را رایگان در مراکز و مدارس در اختیار کودکان و دانش‌آموزان قرار می‌دهند تا فرزندان سالمی داشته باشند و افراد سالمی در آینده آن کشورها وارد بازار کار شوند.

او ادامه داد: دید آنها نسبت به شیر چنین دیدگاهی است که فرهنگ‌سازی شود، مصرف بالا رود و قیمت پایین بیاید اما متأسفانه این دیدگاه در کشور ما به ویژه در میان دولتی‌ها (چه دولت قبلی و چه دولت فعلی) وجود ندارد. نماینده مبارکه در مجلس گفت: این بهانه را قبول ندارم چون دولت پول ندارد یارانه شیر را قطع کند. معتقدم دیدگاه دولت به شیر و لبنیات باید تغییر کند. عینکی که بر چشم بعضی مسئولان دولتی است و با این عینک همه چیز را یکنواخت نگاه می‌کنند را باید تغییر دهند.

ایرانپور افزود: لبنیات عامل اصلی بر ارتقا سلامت و پیشگیری از بیماری‌هاست که باید آن را به عنوان یک دارو در کنار فواید غذایی‌اش در نظر بگیرند. در صورت توجه نکردن به این بخش باید بعدها در بخش بهداشت هزینه‌های 100هامیلیاردی صرف کنند و داروهای زیادی وارد و تولید کنند تا بیماری‌ها را کاهش دهند در حالی که می‌توان از شیر به‌عنوان پیشگیری استفاده کرد و با کمک به افزایش مصرف سرانه لبنیات از طریق کاهش قیمت آن اقدامات پیشگیرانه انجام داد.

او تأکید کرد: برای این مسئله هم راهی نیست جز این‌که از صنایع لبنی حمایت کنیم تا کالاها با قیمت پایین‌تری به دست مصرف‌کننده برسد. در حال حاضر هزینه‌های دام بالا رفته و کاهش دادن قیمت شیر خام امکان‌پذیر نیست چرا که باید از دامدار هم حمایت کنیم. اگر این کار را انجام ندهیم دامدار ما نابود می‌شود و خود ما در چند سال آینده به واردکننده محصولات لبنی تبدیل می‌شویم پس باید بتوانیم تعادلی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده ایجاد کنیم و آن هم این است که یارانه را به سرانه لبنی بدهیم.

ایرانپور در پاسخ به پرسشی درباره خودمراقبتی که از سوی وزارت بهداشت به عنوان شعار سال انتخاب شده و از سوی دیگر افزایش قیمت لبنیات و ناهماهنگی دستگاه‌های دولتی در فراهم کردن شرایط خودمراقبتی، گفت: به نظر من این از آن حرف‌های نشدنی و بخشنامه‌های عجیبی است که در وزارت بهداشت وجود دارد. با توجه به آنچه می‌بینیم یقینا الان بستر برای خودمراقبتی فراهم نیست مگر آن که اسباب و لوازم آن مهیا شود. این عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: وقتی می‌بینیم در عمل چیز دیگری انجام می‌شود نشان دهنده این است که جدیتی در عمل به شعارهایی که داده می‌شود وجود ندارد.
مرجع : ایسنا