به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۹:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۱ ساعت ۱۸:۰۹
کد مطلب : ۵۰۰۸۱

بیماریهای نوظهور، چالش‌ فرآورده‌های خونی

گروه سلامت: مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از انتشار سه ویروس از نسل بیماری‌های نوظهور در دنیا خبر داد و گفت: تغییرات محیط زیست باعث ایجاد بیماری‌های نوظهور شده است.
بیماریهای نوظهور، چالش‌ فرآورده‌های خونی
علی‌اکبر پورفتح‌الله در حاشیه بازدید رئیس سازمان حفاظت از سازمان انتقال خون تهران گفت: محیط زیست و حفظ آن بر سلامت خون نقش بسیاری دارد همان‌گونه که طبق مطالعه‌ای جدید در آمریکا مشخص شده که سه ویروس از طریق خون چالش‌های بسیاری را ایجاد کرده و به بسیاری از کشورهای دیگر سرایت کرده است. وی افزود: با ریشه‌یابی این ویروس‌ها مشخص شده در گروه بیماری‌های نوظهور هستند که به یکباره وارد عرصه حیات انسانی شده‌اند و دلیل این امر این بوده که این ویروس‌ها بخشی از زندگی‌شان در بدن یک حشره بوده و بخش دیگر در بدن گونه‌ای از گوزن‌ها رشد می‌کرده است، به دلیل تغییر اکوسیستم و از بین رفتن این گونه گوزن‌ها، ویروس‌ها سرگردان شده و به سراغ انسان‌ها رفته‌اند.

وی گفت: اکوسیستم نقش بزرگی در سلامت خون دارد و امروز از چالش‌های بزرگ فرآورده‌های خونی بیماری‌های نوظهور است. مدیرعامل سازمان انتقال خون تاکید کرد: اگر این چرخه متوقف نشود ویروس‌ها تغییر سازگاری پیدا می‌کنند و این مساله برای انسان‌ها مشکل‌آفرین خواهند شد. پورفتح‌الله با بیان این که سال گذشته دو میلیون واحد اهدای خون داشتیم که توسط 500 هزار اهداکننده مستمر انجام شد، افزود: قرار است نشریه ویژه اهداکنندگان خون منتشر شود که بخشی از این نشریه به محیط زیست اختصاص پیدا می‌ کند.

فاطمه نادعلی، رئیس سازمان انتقال خون استان تهران نیز در این بازدید گفت: روزانه 6000 واحد خون از 150 بیمارستان و مرکز درمانی کشور از سازمان انتقال خون تهران درخواست می‌شود و ما پابه‌پای اورژانس خدمت‌رسانی می‌کنیم تا به موقع خون و فرآورده را به دست بیمار برسانیم و تاکنون نیز گزارشی از فوت بیمار به دلیل نرسیدن خون نداشته‌ایم. نادعلی با بیان این که در برخی از موقعیت ها اهدای خون کاهش می‌یابد، افزود: خوشبختانه امسال در ماه رمضان نیز تنها در هفته اول مشکل داشتیم اما در روزهای بعدی همانند روزهای عادی سال اهدای خون به خوبی انجام شد فقط گاهی اهداکنندگان خون مجبور به طی کردن مسافت زیادی بودند.
مرجع : ایسنا