به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۰:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۷ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : ۵۹۲۷۴

آزادی صادرات محصولی که وارد می‌شود!

گروه اقتصادی: صادرات چوب پس از یکسال ممنوعیت، از ابتدای هفته آزاد شد اما به دلیل اینکه میزان تولید چوب در ایران پایین و سالانه تقریبا یک میلیون مترمکعب چوب از دیگر کشور‌ها وارد می‌شود، نمی‌توان انتظار صادرات بالا را داشت و به نوعی باید تامین نیاز داخلی در اولویت قرار گیرد.
آزادی صادرات محصولی که وارد می‌شود!
به دلیل اینکه صادرات چوب فرآوری نشده انجام می‌شد، از آبان پارسال صادرات این محصول ممنوع شد. اکنون پس از یک سال طبق اعلام حسن علیدوستی، مدیرکل دفتر صادرات سازمان گمرگ، پیرو بخشنامه دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران، صادرات چوب به استثنای هیزم و زغال چوب، صرفا با ارائه مجوز از وزارت جهاد کشاورزی و با رعایت سایر مقررات بلامانع است.

در این زمینه عبدلعظیم آقاجانی، دبیر انجمن صنایع چوب ایران به ایسنا گفت: با صادرات چوب فرآوری نشده مخالف هستیم و آنچه در حال حاضر آزاد شده صادرات چوب فرآوری شده است و از آنجاکه هیزم و زغال چوب قابلیت صادرات ندارند، همچنان منع قانونی دارند. وی افزود: با توجه به اینکه صادرات چوب فرآوری نشده آسیب‌های زیادی را در حوزه اقتصادی به صنعت چوب وارد می‌کند این کار با ممنوعیت روبرو است.

آقاجانی با اشاره به اهمیت فرآوری در صنعت چوب اظهار کرد: هراندازه که بتوانیم در مواد اولیه کار کنیم و ارزش افزوده آنها را افزایش دهیم، می‌توانیم در نتیجه آن موجب افزایش اشتغال و تولید نیز شویم.

پیش‌بینی صادرات 20 هزار مترمکعب چوب
دبیر انجمن صنایع چوب ایران در خصوص پیش‌بینی و میزان صادرات چوب گفت: در شرایطی که چوب فرآوری شده و فرآوری نشده با یکدیگر صادر می‌شدند، میزان صادرات حداکثر 40 هزار متر مکعب بود و می‌توان پیش‌بینی کرد که در شرایط کنونی این میزان به کمتر از 20 هزار مترمکعب برسد. با توجه به اینکه ایران در تولید چوب با کمبود روبرو است و سال گذشته یک میلیون مترمکعب چوب از دیگر کشور‌ها وارد شده است انتظار می رود که تولید این محصول و تامین نیاز داخلی مورد توجه قرار گیرد.
مرجع : ایسنا