به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۰:۰۱
 
۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ساعت ۱۸:۱۶
کد مطلب : ۶۲۱۶۶
نباید به پرسشگری رسانه‌ها هم جریانی نگاه کنیم

اعتراض مدیر سایت‌انتخاب به دولت روحانی

گروه سیاسی: مدیرمسئول سایت انتخاب 60 روز پس از فیلتر «انتخاب» با شکایت دولت می گوید: در شرایطی که دو ماه از فیلتر سایت «انتخاب» می‌گذرد، نه تنها دوستان دولت کمکی نمی‌کنند که کارشکنی‌ها در مسیر حل مشکل را تشدید کرده‌اند.
اعتراض مدیر سایت‌انتخاب به دولت روحانی
مصطفی فقیهی در گفت‌وگو با فارس گفت: در شرایطی که دو ماه از فیلتر سایت «انتخاب» می گذرد، نه تنها دوستان دولت کمکی نمی کنند که کارشکنی ها در مسیر حل مشکل را تشدید کرده اند. وی افزود: این نوع رفتار بدیع، نه رسم مردانگی و مروت است و نه شباهتی به شعارهای زیبای رئیس جمهور دارد. فقیهی با بیان این مطلب که «این روش نه چندان بخردانه، موجب سستی امر به معروف و نهی از منکر می شود»، گفت: آقای رییس جمهور به صراحت فیلترینگ را بی فایده دانسته و گفته اند اداره کشور با رسانه های آزاد و پرسشگر امکانپذیر است.

وی تصریح کرد: سخنان صریح دکتر روحانی اساساً به این معنی نیست که این شعارهای زیبا و پرسشگری آزاد رسانه ها، فقط در برابر رقیب موضوعیت دارد و اگر، یک دوست و همراهی دیرین چون «انتخاب»، نقدی را متوجه بخشی از دولت کرد، باید آن را از حیز انتفاع خارج کرد. نباید به پرسشگری رسانه ها هم جریانی نگاه کنیم که به طور مثال، علیه جریان رقیب مطلب بزنید سوت بکشیم اما اگر علیه جریان «خودی» باشد، با آن برخورد کنیم.

23 سایت مهم کشور به رئیس جمهور نامه نوشتند، دریغ از یک پاسخ!
مدیرمسئول «انتخاب» با بیان اینکه «به دلیل مشکلات انبوه دولت، ابداً قصد نداشته و ندارم مشکلی بر مشکلات دولت افزون کنم و سکوتم طی دو ماه اخیر، مهر تاییدی بر این ادعاست»، گفت: من بعید می دانم اجازه دهند این مطالب انتقادی به محضر رئیس جمهور برسد، والا اساساً مگر امکان دارد رسانه پرمخاطبی چون «انتخاب» فیلتر شود و کک حضرات گزیده نشود و بزرگان دولت نیز، کمکی نکنند؟

فقیهی تصریح کرد: چطور ممکن است 23 سایت خبری اول کشور به رئیس جمهور نامه بنویسند و نه تنها ایشان، بلکه نظر بقیه نزدیکان رؤسای دفتر و مشاوران و ... را هم جلب نکند. وی با یادآوری فعالیت تند و تیز سایت «انتخاب» در ایام دولت احمدی نژاد گفت: بعید می دانم دولت محمود احمدی نژاد با رسانه های منتقدش (از جمله سایت انتخاب که او را تند و تیز نقد کرد) چنین کرده باشد. اما دولت یازدهم (که عمدتاً شامل دوستان و همفکران ما می شود) با «انتخاب» چنان کرد که در سردترین ایام 8 سال دولت احمدی نژاد، مثالش متصور نیست!

وی با گلایه از مقامات دولتی که برخلاف پیشین، به تماس های وی نیز پاسخ نمی دهند، با یادآوری اینکه سایت انتخاب پیش از انتخابات از روحانی حمایت کرد و برای نخستین بار، از کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد، اضافه کرد: در ایام رقابت های انتخاباتی مهمترین رسانه حامی دکتر روحانی بودیم که برخی حتی عنوان سخنگوی ایشان را به ما اطلاق می کردند ؛ گرچه ما براساس اعتقاد گفتمان به جریان «اعتدال» حامی ایشان بوده و هستیم.

مدیرمسئول «انتخاب» اضافه کرد: پس از انتخابات نیز، به اذعان دوست و دشمن، در شمار مهمترین و پرمخاطب ترین حامیان گفتمان اعتدال و دولت یازدهم بودیم که این مسیر، با شکایات دولتی متوقف و حیات رسانه ای «انتخاب» در تیررس قرار داده شد.

فقیهی با خواندن غزلی از حافظ که می فرماید « باده با محتسب شهر ننوشی زنهار / بخورد باده‌ات و سنگ به جام اندازد»، اضافه کرد: نباید چنین تصور شود که «رسانه» تنها ابزاری برای رسیدن به مقصد و مقصود یک جریان خاص بوده و اینک، به زعم خود چون «سواره» اند و رسانه ها «پیاده»، نیازی بدان ندارند، لذا سکوت می کنند و احیاناً لگدی هم نثارش می کنند! وی گفت: اجاره دهید شوخی هم با دوستان دولت داشته باشم، سئوال می کنم آیا می توان گفت چنین برخوردی جای خالی سعه ی صدر احمدی نژاد را نشان می دهد؟

40 روز گفتند شکایات را پس گرفته یا می گیریم
مدیرمسئول سایت انتخاب با اشاره به برخی پیگیری هایش در ایام فیلتر «انتخاب» گفت: 40 روز تمام، شکات پیغام می دادند که شکایت را پس گرفته یا می گیرند، لذا در اقدامی ناجوانمردانه، ما را در تعلیق قرار داده بودند تا به زعم خود، زمان خریده تا اتفاق «انتخاب» به فراموشی سپرده شود! اما بعدتر مشخص شد ادعای آنان، صحت نداشته است. فقیهی افزود: خطاب به دوستان عزیزم در دولت که دعای شبانه روزی برای حل مشکل «انتخاب» دارند، عرض می کنم آیا حق می دهید دیگران که از دوردست، این نمایش را مشاهده می کنند بگویند وای به حال بقیه؟! وای به حال منتقدین مستقلی که اساس کار خود را «نقد» دولت یازدهم می دانند؟!

مدیرمسئول سایت انتخاب ادامه داد: یادآوری می کنم در نخستین روزهای دولت، دکتر روحانی دستور دادند همه شکایات دولت قبل، از رسانه ها پس گرفته شود و الحق نیز خیلی از شکایات پس گرفته شد، اما اینک خود، شکایت کرده و عامل فیلتر یک رسانه شده اند. وی ادامه داد: امیدوارم اینگونه نشود که در دولت آینده، رئیس جمهور بعدی دستور دهد شکایات دولت آقای روحانی از رسانه ها پس گرفته شود.

مستنداتشان را منتشر کنند و با آبروی افراد بازی نکنند

فقیهی در پایان گفت: مکرر در سخنان خود، اتهامات غیررسانه ای متوجه «انتخاب» می کنند، من از حضرات تقاضا دارم اگر می توانند ادعای خود را مستند ثابت کنند، به میدان بیایند و بیش از این، آبروی افراد را با تهمت، دستخوش قرار دهند. وی افزود: بیان چنین اظهارات بدون ارائه مستندی، جدا از آنکه حیثیت افراد را نشانه می رود و نوعی ظلم محسوب می شود، باعث می شود، شنوندگان برای مدعیان چنین ادعایی، حرف در بیاورند.

معین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۱۸:۴۳
من یکی از طرفداران سایت انتخاب ودم - اما حالا بهت زده شده ام - اگر این سای در دوران احمدی نژاد فیلتر میشد جای سوال نبود اما این سایت کاملا اصلاح طلب و مردمی در زمان جناب روحانی فیلتر شده که باعث تعجب همگان و حتی تندروها شده است. امیدوارم این سایت به فعالیت خود ادامه دهد و خاری در چشمان بدخواهان اصلاح طلبان باشد. (266950)
ناصرهشترودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۲۱:۰۲
ما طرفداران دولت مصرانه درخواست داریم این سایت هر چه زودتر رفع فیلتر شود .
بخاطر خطای یک مدیر از دولت گذشته نباید چنین فضایی ایجاد شود .اقایان با این کارها ازاد اندیشی را زیر سوال میبرید. (266998)
على
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۲۱:۰۴
سايت انتخاب حتى اگر اصلاح طلب هم نبود ، فقط به خاطر اينكه فحاشى نميكرد و به گردش آزاد اطلاعات كمك ميكرد قطعا نمى بايست فيلتر ميشد. هر چند بعيد ميدانم دكتر روحانى در جريان اين فيلتر باشند ولى مطلع نبودن از اعمال سانسور در شأن دولت تدبير و اميد نيست. (266999)
راننده تاکسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۲۲:۰۷
میشود هر سایتی طرفدار دولت بود و یا به اصطلاح اصلاح طلب هر چه خواست منتشر کند بعد در حاشیه امن قرار گیرد در دولت تدبیر و امید خودی و غیر خودی معنی ندارد همه در مقابل قانون یکسان هستند آقای فقیهی هم زیاد نارحت نباشد امیدواریم به عنوان سخنگو دولت منصوب گردد! (267035)
راننده تاکسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۲۲:۱۲
دوستان سعی کنید همه یک طرفه به قضاوت ننشینیم .چه ربطی به آقای روحانی دارد (267036)
توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۰۵:۱۶
متاسفم (267069)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۱۸:۴۴
واقعا جای تاسف دارد که انتخاب فیلتر شد من مشتدی پروپا قرص این سایت هستم و هرروز انتظار باز شدن آن را می کشم از آقای روحانی انتظار دیگه ای داشتیم (266951)
فرداد
United States
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۱۸:۵۴
با اینکه من اصلا از صحبتهای ریا کارانه اقای فقیهی که در مورد امر به معروف ایراد فرمودند اصلا خوشم نمیاد ولی بستن هر نوع روزنامه و یا سایت با هر گرایش سیاسی را درست نمیدانم حتی کیهانی که بیشتر ما با ان مخالفیم خواهشا اقای روحانی حداقل به شعارهای خود وفادار باشند (266956)
یوسف
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۲۰:۱۵
به بخش دوم صحبتها مثبت دادم نه بخش اول.. (266991)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۱۹:۲۷
منم از طرفداران سایت انتخاب بودم و متن هاش پرمحتوا بود معلوم بود آدم های بی اصیل و نصب نیستن . بنده خدا یک بار زمان انتخابات تیتر به یاد ماندنی برای روحانی رفت که پنج زبان زنده صحبت می کنه ولی مسئولیت ها و زمان ایشونو تو سی وپنج سال فکر کردم متعجب شدم بعدا دیدم با انگلیسی زبانها هم مترجم نشسته . آدم باید تو این مملکت با طناب کسی تو چاه نره مخصوصا اگر فرد خیلی باتجربه باشه اتفاقا باید بیشتر مواظب بود. من یاد گرفتم تو ایران روی هیچ کس حساب نکنم (266973)
دو..ست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۲۳:۱۰
جناب "ناشناس"! من اصولاً نمیدانم اقای روحانی انگلیسی میدونه یا نه و این موضوع واسم اهمیتی نداره. فقط میخواستم بگم داشتن مترجم در دیدارهای رسمی یک عرف و پرستیژ دیپلماتیک و برای حفظ شان فرد حقوقی مربوط. هستش. در دیدارها و و گفت و گوهای دوستانه مشکلی نیست اما در دیدار های رسمی هرگز بدون مترجم نیستند و این در مورد همه کشورها صادقه. (267052)
مرکز استراتژیک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۰۴:۵۹
برای مردم و دولتها خبرها ارزش خبری دارن که رسانه با موضوع کاملا آشنایی دارن و توضیح نمیدم و یکی مسائل باور پذیری خبره . چون جامعه و افکار عمومی رو بویژه در کشورهای جهان اول تحت تاثیر خودش قرار می ده میشه بفرمایید چرا این عرف دیپلماتیک برای اوباما و سران هشت کشور اجرا نمی شه؟؟! بهترین و با استعداد ترین و کامل ترین کشور در توجیه و ماست مالیزیشن هستیم یا باید خق طلب باشیم یا حداقل علم طلب (267068)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۰۰:۲۲
بویژه رسانه ها که دیواری کوتاه تر از این صنف وجود نداره. جای متهم و شاکی عوض می شه . کسانی که باید پرسشگر در جامعه باشن در مقام جوابگو قرار می گیرند!! (267063)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۱۹:۳۴
حیفه چنین سایتهای خوبی که فیلتر میشوند. روحانی به این نمیگند تدبیر و امید! (266976)
أحمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۱۹:۵۲
دوستان قضيه پيچيده أر از اين حرفهاست (266985)
یوسف
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۲۰:۱۳
من هر روز به سایت انتخاب سر میزنم که رفع فیلتر شده باشه ولی افسوس..
واقعا این فیلتر دهن کجی به رسانه های همراه دولت هستش..
در شرایطی که روزنامه ها و سایتهای منتقد و مخالف دولت روزی نیست که اتهام به رئیس جمهور و دولت نزنن یک انتقاد از سایت همراه باید اینطوری برخورد بشه؟؟
روزنامه های کیهان و وطن امروز که حمایتهای خاصی دارن هر روز از روز قبل قلدرتر و پرروتر میشن و کسی نیست نگاه چپ به اینها بکنه ولی متاسفانه با رسانه های مستقل این اتفاق میفته!! (266990)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۲۰:۴۹
والا این دیگه نوبره
مسئول دولتی از سایت حامی دولت شکایت کنه و فیلتر بشه
تو گرماگرم انتخابات سایت انتخب خیلی تلاش کرد برای روحانی و بعد هم از دولتش حمایت کرد...
روزنامه انتخاب در دوره سید محمد خاتمی توقیف شد و سایتش در دولت روحانی!!! (266996)
جعفرخراسان شمالی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۲۰:۵۱
حدود60-70روزی که این سایت فیلترشده مات ومبهوتیم امیدواسع داریم دولت تدبیروامیدهرجه سریعترمشکل رارفع کند.باسپاس (266997)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۲۱:۰۴
آقای نوبخت لطفا دستور رفع فیلتر آن را بدهید و به مقام دولتی که سایت انتخاب به آن پرداخته بود امر کنید شکایتش را پس بگیرد نکنید این جور که بعد دوباره مخالفان دولت مظلوم نمایی کنند و مردم را به سمت گزینه های رادیکال تشویق نمایند.
این سایت حامی حامی حامی دولت را از کمک به دولت محروم نکنید. (267000)
واله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۲۱:۲۰
اقای فقیهی لطفا با یک سایت جدید فعالیت خود را از سر بگیرید. (267013)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۲۱:۵۸
دولت روحاني با أين وضعيت تبليغات و بي أهميتي به خيلي إز همان شعارها ي زيبا دوام نخواهند داشت.....
كافيست كه يكم به مردم دانشجويان، دوستداران اصلاحات.... سر بزنيد!!! (267034)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۲۲:۳۸
من از بازدیدکنندگان هر روزه انتخاب بودم،پی این هستم چگونهصدای اعتراضم از. این فیلترینگ به گوش مسئولین برسونم.از گزارش های اخیر در موردبانک مرکزی و معاونش بقیه قضایا خیلی روشنگرانه بود. به امیدرفع فیلتر زودتر انتخاب. (267046)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۲۲:۴۴
سلام صدای اعتراض به فیلتر انتخاب را چگونه به گوش مسئولین برسونم.واقعا گزارش‌های روشنگرانه در مورد بانک مرکزی....جالب توجه بود. (267047)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۲۳:۰۲
اقای فقیهی یادته چه نامه ی بلند بالایی در حمایت از روحانی و انصراف دکتر عارف نوشته بودی بعدش دیدی چطور هم تو کاست گذاشتن دیدی دست اصلاح طلبان رو برای معاونت دکتر عارف تو پوست گردو گذاشتند (267051)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۲۳:۲۱
من از طرفداران سرسخت این سایت بودم از عملکرد دولت در خیلی از زمینه ها انتقاد است و واقعا هم این انتقادات بجا وبحق است. (267056)
منصف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۲۳:۳۸
الان یکسال و خورده ای از دولتی که با حمایت خاتمی بزرگ روی کار آمد میگذره و کماکان سایت رییس جمهور سابق ایران و بانی گفتگوی تمدنها فیلتر هستش
از دولتی که 80 درصد فرمانداران و 70 درصد استاندارانش و بعضی از وزرای اصلیش همفکر این دولت نیستند نباید انتظار بیشتری داشت (267058)
فرزدق شیرازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۲۳:۴۰
کاش دقیقا می گفتین چرا سایت انتخاب فیلتر شده؟ (267060)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۲۳:۵۷
فیلتر انتخاب به گذشته ها مربوط میشه که در اینده مشخص می شود (267062)
ف ایرونی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۰۰:۴۵
احسان جون خوب شد گفتی! من فکر کردم مربوط به آینده است که در زمان گذشته پیش بینی شده بوده!!؟؟ (267065)
ایرانی
United States
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۰۰:۵۲
سایت انتخاب واقعا یکی از پر مخاطب ترین سایتهای خبری - تحلیلی ایران و به جرات میتوان گفت پر بازدیدترین سایت نزدیک به اصلاح طلب ها بود که بیشترین حمایت رو از دولت یازدهم و رئیس جمهور و اقدامات دولت داشت اما واقعا عجیب و جای تامل است که چرا این رسانه مردمی و بسیار پر مخاطب که اتفاق بسیاری مواقع اخبار خاص و مهم رو نیز اختصاصی منتشر می کرد باید فیلتر باشد . امیدوارم زودتر مشکل این رسانه محبوب بر طرف شود (267066)
هیراد
United States
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۰۵:۳۲
اینجا فقط شعار مهمه. در عمل هیچوقت شاهد بهبود وضعیت آزادی بیان نخواهیم بود. هه فقط بلدن شعار قشنگ قشنگ بدن. (267070)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۰۶:۵۶
سایت انتخاب جزءسایتهایی بود که من به مرورگرم PIN کرده بودم ازش چیزی ندیدم مگر اینکه دولت تشخیص داده باشد کیهانی است؟ که باز هم دلیل تعلیق نباید باشد.امریکا هزاران سایت مخالف دولت دارد و هیچ کدام فیلتر نمیشوند. (267071)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۰۷:۰۷
بعضي از ما ها سرمون را كرديم زير برف و هي ميگييم فلاني همفكر دولت نيست و استانداران نيستند و فرمانداران نيستند در حالي كه اصلا اين دولت همين هست و كل جناح اصلاح طلب را به بازي گرفته تنها دلخوشي ما اين رو زها همين سايت بهارنيوز هست كه جوگير نشد و هويت اصلاح طلبي خودش را حفظ كرده هست بعضي دوستان فقط بلدند با چسباندن گفتمان ضعيف اين دولت به اصلاحات يكي از مترقي ترين گفتمان ها(اصلاح طلبي) را به محاق ببرند (267073)