به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۷ - ۲۰:۵۵
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۶۴۴۵۱
آرمان در یک نگاه

قطع رانت هزینه دارد روحانی تحمل کند

گروه سیاسی: روزنامه آرمان در شماره روز شنبه به بازتاب عنوان‌های قطع رانت هزینه دارد روحانی تحمل کند و جامعه غیرآزاد محروم است پرداخت.
قطع رانت هزینه دارد روحانی تحمل کند
این روزنامه در گفتگو با سعید حجاریان فعال سیاسی اصلاح طلب تیتر یک را به موضوع قطع رانت هزینه دارد، روحانی تحمل کند، اختصاص داد و به نقل از حجاریان نوشت: باید به ایجاد یک محیط مناسب برای صادرات و کاهش موانع بوروکراتیک و اصلاح تعرفه‌ها پرداخت تا صادرات ترغیب شود. از سوی دیگر با کاهش اندازه دولت و اصلاح بوروکراسی نادرست، تضعیف زمینه‌های رانت خواری، افزایش بهره وری در بخش عمومی و درپیش گرفتن سیاست خصوصی سازی می‌تواند در تعدیل اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصادی موثر باشد. قبلا هم گفته بودم که از وظایف مهم دولت دستور توقف دادن به رانت دولتی است چون همین رانت‌ها مشکلات زیادی برای کشور فراهم می‌کند. البته نافی این موضوع نمی‌شوم که قطع رانت دولتی هزینه‌هایی برای روحانی دارد و او باید با آگاهی از واکنش‌ها نسبت به قطع رانت اقدام کند.

روزنامه آرمان با انعکاس عنوان جامعه غیرآزاد محروم است، نوشت: آیت ا... سیدحسن خمینی که در جمع پرشور شیفتگان امام خمینی(ره) در مراسم ششمین سالگرد رحلت آیت ا... جمی در حسینیه ثارا... آبادان سخن می‌گفت، اظهار کرد: جامعه ای که آزاد نباشد؛ جامعه محرومی است؛ به خصوص آنکه آزادی شعار انقلاب است. جامعه ای که مردم احساس کنند برای حرف زدن باید هزینه دهند؛ جامعه مطلوب اسلامی نیست؛ بلکه جامعه مطلوب اسلامی، مدینه النبی و کوفه علی(ع) است که مردم در آن راحت حرف می‌زنند؛ جامعه‌ای که در آن حرف زدن باعث پرداخت هزینه نمی‌شد؛ بلکه باعث ارتفاع و بالارفتن جامعه می‌شد.

این روزنامه با انتخاب موضوع گنج 4.5 هزار میلیارد تومانی صداوسیما، نوشت: رسانه ملی به عنوان رسانه‌ای توسعه بخش که در آگاه سازی و ارتقای بخشی افکار عمومی و رونق فضای کسب و کار سازنده و رقابتی نقش برجسته‌ای دارد، عملا در توسعه پایدار جامعه نقش بسیار مهمی برعهده دارد و به عنوان نیروی محرکه در رشد و توسعه فرهنگی جامعه عمل می‌کند. اما بحث اصلی این است که صداوسیما با توجه به افزایش آگهی‌های تجاری نه تنها نتوانسته نیازها و هزینه‌های مالی خود را پاسخ دهد بلکه مجبور شده از بودجه دولتی نیز بهره ببرد. یعنی بنابر گزارش‌ها صداوسیما پتانسیل درآمدزایی بیش از 4.5 هزار میلیارد تومان در سال را دارد. این سازمان در سال‌های اخیر هرچند همیشه جزو لیست شرکت‌های زیان ده بوده است اما به نظر می‌رسد این سازمان پتانسیل درآمدزایی بیش از پنج برابر کل بودجه فعلی خود را دارد.

ماجرای کمال خرازی از پس گردنی زدن به جک استراو، تیتر دیگر روزنامه آرمان است.کمال خرازی وزیر پیشین امورخارجه با حضور در برنامه شب آفتابی، چهره مورد علاقه خود را کوفی عنان عنوان کرد و گفت: کوفی عنان چهره مورد علاقه‌ام در دوران تصدی وزارت امورخارجه بود؛ علت این علاقه هم این بود که عنان انسان متعادلی بود. کمال خرازی که در ابتدای این برنامه عنوان کرد علاقه ای برای صحبت درخصوص مسایل سیاسی ندارد، با نقل خاطره‌ای از دیدار با جک استراو (وزیرخارجه اسبق انگلیس) در مذاکرات سعدآباد، افزود: در مذاکرات سعدآباد تعدادی از بسیجیان در جلوی کاخ سعدآباد جمع شده بودند و علیه مذکرات شعار می‌دادند؛ جک استراو درخصوص این تجمع گفت، شما صحنه آرایی کردید و بنده هم در جواب یک پس گردنی به او زدم که ابتدا بسیار تعجب کرد، ولی بعد متوجه شد که شوخی کردم، اما به او گفتم که این صحنه آرایی‌ها را فقط شما بلدید.

این روزنامه با برجسته کردن موضوع کار فقها بستن دست و پای مردم نیست، نوشت: سایت آیت ا... هاشمی مصاحبه منتشرنشده صداوسیما از او را منتشر کرد. این مصاحبه در سال 87 انجام شد و محور آن حقوق شهروندی بود. در بخشی از این مصاحبه سوال شده که پس چرا بعضاً شهروندان احساس می‌کنند رفتار حاکمان دینی ما در مسند دین بانی شهروندان، زندگی را بر آنان تنگ می‌کند؟ و پاسخ می‌شنود: در مواردی ممکن است حاکمان تنگ نکرده باشند. احکامی است که فقیه بر حسب موازین فهمیده و گفته است. نباید تقصیر عمده را به گردن حاکمان انداخت. البته چیزهایی هم هست که فقها چیزی نمی‌گویند، بلکه خشک مقدس‌ها و مقدس مآبها آن هم احتیاطانه یا ریاکارانه وارد زندگی مردم می‌کنند. آنها دست و پا را می‌بندند. فکر می‌کنم علمای طراز اول اسلام اینجور خشن نیستند و دست مقلدین خودشان و مردم را نمی‌بندند و فضا را بر آنها تنگ نمی‌کنند. اصلاً اسلام فضا را تنگ نکرده است. تعبیری که باید برای اسلام کنید، سعه صدری است که اسلام برای ما درنظر گرفته است.