به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۰۹:۳۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۹ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۶۶۷۷۳
حاشیه های سیاسی یک معاونت

شماره امروز ابتکار دریک نگاه؛ 29 دی

گروه سیاسی: حاشیه های سیاسی یک معاونت وحکایت کارتن ها و شانه ها عنوان های مهم روزنامه ابتکار در شماره روز دوشنبه است.
شماره امروز ابتکار دریک نگاه؛ 29 دی
این روزنامه تیتر یک را به خبر حاشیه های سیاسی یک معاونت اختصاص داد و نوشت: اگر چه در بسیاری از کشورهای دنیا دو وظیفه برگزاری انتخابات و مدیریت سیاسی-اجرایی کشور از هم تفکیک شده و تحت مسئولیت ارگان های مجزایی قرار دارند، اما قانون اساسی کشور ما این دو مسئولیت را در زمره وظایف وزارت کشور و به صورت خاص در ردیف مسئولیت های معاونت سیاسی این وزارتخانه تعریف کرده است. در واقع اهمیت معاونت سیاسی نیز از همین جا نشات می گیرد که دو وظیفه مهم انتخاب استانداران و فرمانداران و بخشداران از یک سو و برگزاری انتخابات را از سوی دیگر بر عهده دارد. این نکته موجب شده است تا معاونت سیاسی وزارت کشور محل بحث و اختلاف نظر بسیاری از اشخاص و جناح های مختلف سیاسی قرار داشته باشد.

انتخاب آقای مقیمی به معاونت سیاسی وزارت کشور از چند نظر اهمیت دارد؛ نخست این که ایشان در میان هم صنف هایشان به منصف بودن شهرت دارند. بنده هم در طول مدت مجلس هشتم که سابقه همکاری با وی را داشتم به این نکته واقف هستم که آقای مقیمی هیچ گاه انصافش را دستخوش خط و ربط سیاسی نکرده و نخواهد کرد. منطقی بودن در رفتار سیاسی از مشخصه هایی است که وی در سوابق مدیریتی اش به اثبات رسانده است.

نکته دیگر در این باره آن است که مقیمی در میان چهره های اصلاح طلب و اصولگرا به اعتدال شناخته می شود و چهره ای یک قطبی نیست که از این نظر مورد اختلاف جناح ها باشد؛ چه این که می توان اطمینان داشت که سمت جدید وی در وزارت کشور مانع از آن خواهد شد که هرگونه جناح بندی سیاسی در بدنه اجرایی انتخابات تبدیل به رأی شود. روزنامه ابتکار در تیتر دیگر خود به خبر حکایت کارتن ها و شانه ها پرداخت و نوشت: کولبران کارگرانی هستند که در مناطق مرزی رو به قاچاق خرد می آورند. آنها از گذرگاه های غیر رسمی مرزی و مناطق صعب العبور کالاها را روی شانه هایشان عبور می دهند. مرزنشینی و مشکلات توسعه نیافتگی مناطق ُرد نشین وضعیتی را خلق کرده که برخی از ساکنان آن بخصوص روستا نشینان رو به این شغل سخت می آورند. در بعضی موارد خطر چنین کاری بر روی مرزهای ایران-عراق، به قدری بالاست که جان افراد را می گیرد، یا دست و پاهایشان را در یخبدان فلج می شود. کشاورزی کم بازده و نبود شغل این افراد را به سمت قاچاق سوق می دهد.نبود شغل و درآمد کافی فقط گوشه ای از زندگی کولبران است، آنها با وجود ارزش پولی ناچیز اجناسی که جابه جا می کنند به چشم شروری اقتصادی دیده می شوند و در صورت دستگیری زندان و جریمه در انتظار آنها است. نهادن مرزهای رسمی گمرکی و استفاده از نیروی متخصص بومی می تواند گوشه ای از این ماجرا را حل کند. برقراری شرایطی که به بهبود شغلی کولبران منجر شود، آنان را برای همیشه از چنین شغلی دور می کند. شرایط زندگی آنان هرگز نمی تواند از چشم اهل تقوا دور بماند. دختر بچه ای مدرسه ای که چشم به راه پدر می ماند تا به خانه با دست پر بازآید، ولی پدر را با دست و پای یخ زده و صورت کبود شده به خانه می آورند.

این روزنامه خبر نبض تند مذاکرات در ژنو را بازتاب داد و نوشت: دور جدید مذاکرات در حالی جریان دارد که پایگاه خبری المانیتور به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که مذاکره کنندگان ایران و آمریکا در ژنو برای تهیه یک سند مشترک بسیار تلاش کردند.پایگاه خبری المانیتور در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: مذاکره کنندگان ایران و آمریکا تمام روزهای اخیر را در ژنو برای تهیه پیش نویس یک سند مشترک به منظور تسریع در روند مذاکرات هسته ای تلاش کردند اما انتظار نمی رود آنها این سند را در نشست جامع میان مذاکره کنندگان ایران و گروه 1+5 ارائه کنند. یک دیپلمات نزدیک به مذاکرات در پاسخ به سوال المانیتور مبنی بر اینکه آیا سندی که مذاکره کنندگان ایران و آمریکا روی آن کار کرده اند به دیگر اعضای گروه 1+5 ارائه خواهد شد یا نه؟ گفت: نه در این دور از مذاکرات.

این دیپلمات ها همچنین گفتند که این سند اصول توافق نام دارد که احتمالا مقدمات چارچوب توافقی است که ایران و گروه 1+5 قرار است تا ماه مارس 2015 به آن دست پیدا کنند.جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف همتای ایرانی اش که هفته گذشته دوبار با یکدیگر در ژنو و پاریس دیدار کردند هر دو ابراز امیدواری کرده اند که این دور از مذاکرات می تواند راه رسیدن به توافق را هموار کند. هر دو طرف مذاکره کننده از سوی پایتخت هایشان با فشار روبرو هستند و بر لزوم حصول یک توافق تا ضرب الاجل جدید تعیین شده تاکید می کنند اما حتی تهیه پیش نویس که تعیین کننده اصول کلی توافق نهایی باشد هنوز کار دشواری است.

روزنامه ابتکار با انعکاس خبر تعدادی از متخلفان ورزشی بازداشت شدند، نوشت: مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان در اطلاعیه ای از دستگیری و بازداشت تعدادی از افراد متخلف و دارای مسئولیت در حوزه ورزش خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: در جهت سالم سازی محیط ورزش تعدادی از متخلفان این حوزه بازداشت شدند. دستگیری و بازداشت این افراد متخلف و مرتبط با ورزش که دارای مسئولیت نیز بودند هفته گذشته و پس از طی مراحل قانونی انجام شده است. این اقدام برای تحقق منویات مقام معظم رهبری و اجرای سیاست های دولت تدبیر وامید برای سالم سازی و مبارزه با فساد و ارتقا سلامت اداری کشور و با پیگیری مجدانه و موکد وزیر ورزش و جوانان صورت گرفته است. در همین ارتباط، رضا حسنی خو، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر مرکزی حراست وزارت ورزش و جوانان در گفتگو با پایگاه خبری وزارت ورزش به تشریح ابعاد دستگیری و بازداشت تعدادی از متخلفان مرتبط با ورزش پرداخت.