به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۸:۱۴
 
۵۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۳ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۶۷۱۷۲

مجمع مدرسین: نمایندگان باید جلوی بی‌قانونی‌ها را بگیرند، نه اینکه خود قانون‌شکنی کنند

گروه سياسي: مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم (تشكل روحاني اصلاح‌طلب) با صدور بیانیه ای در واکنش به برخوردهای خلاف قانون با علی مطهری در مجلس، برخورد صورت گرفته با این نماینده مردم را ناقض استقلال و آزادی نمایندگان و خلاف اصول اخلاقی دانست. متن این بیانیه، به شرح زیر است:
مجمع مدرسین: نمایندگان باید جلوی بی‌قانونی‌ها را بگیرند، نه اینکه خود قانون‌شکنی کنند
بسمه تعالی
«ادْعُ‏ إِلى‏ سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجادِلْهُمْ بِالَّتی‏ هِیَ أَحْسَن…» (النحل:۱۲۵).
بعضی از نمایندگان مجلس در خلال سخنان صادقانه، مسئولانه و دلسوزانه جناب آقای دکتر علی مطهری در نطق پیش از دستور (روز ۲۱ دی ماه)، واکنشی نشان دادند که در شأن مجلس شورای اسلامی نبود. عکس العمل اینان با استقلال و آزادی نماینده مجلس که برای حفظ حقوق همه ملت در چارچوب قانون اساسی و پایبندی به اصول اخلاقی (که هر نماینده ای برای آن سوگند یاد کرده است) منافات داشت.

آقای دکتر مطهری که (در جهت منافع ملی و حفظ و اعتلای نظام جمهوری اسلامی)، شجاعانه مواضع سیاسی خود را، در مصاحبه ها و مکاتبه هایی که با مقام های مسئول دارد، بیان می کند، شایسته تقدیر و تحسین است. طبیعی است مواضع ایشان برای برخی قابل نقد و مناقشه باشد و هر نماینده ای آزاد است مواضع نماینده دیگر را نقد کند. اما عدم تحمل نطق هفت دقیقه ای نماینده محترم تهران، برخورد فیزیکی با ایشان و اعلام تنفس مجلس (به جای آرام کردن نمایندگان متخلف)، نه تنها استقلال و آزادی نمایندگی را در این مورد از بین برد، بلکه اصول اخلاقی را در مجلس زیر پا گذاشت. چرا یک نماینده مجلس نباید بتواند اعتقادش را در مورد حصر غیر قانونی حضرات آقایان مهدی کروبی، میرحسین موسوی و خانم رهنورد بیان کند و مخالفت آن را با قانون اساسی اعلام دارد؟ بدون شک، اگر نماینده ای در مجلس در برابر بی قانونی نایستد و عقیده خود را اظهار نکند در انجام وظیفه نمایندگی اش کوتاهی کرده است و باید به ملت پاسخ گو باشد.

ملت ایران، نمایندگان را به مجلس فرستاده است تا از منافع ملی دفاع کنند، جلوی بی قانونی ها را بگیرند و از حقوق مردم دفاع کنند؛ نه این که قانون بشکنند و حریم زیبای ادب بدرند؛ به جای دعوت حکیمانه، پرخاش گستاخانه کنند و به جای دعوت به هدایت، فریاد مرگ برآورند. مگر حضرت امام (ره) نفرمود و در قانون نیامده است کسی که در مجلس مورد بدگویی دیگران قرار می گیرد باید از همان تریبون فرصت دفاع داشته باشد؟

سخن امثال دکتر مطهری این است که اگر کسانی متهم به تخلف اند چرا قبل از محاکمه عادلانه در دادگاه، سال هاست سخت مجازات می شوند؟ آیا نمایندگان محترم مجلس نمی دانند که طبق قانون اساسی تنها نهاد قانونی برای إعمال مجازات، قوه قضائیه است؟ آیا نمی دانند با این قانون شکنی بهانه به دست دشمنان می دهند و نظام جمهوری اسلامی را ضد حقوق بشر و مردم سالاری معرفی می کنند.

امروز دولت و ملت ایران با بحران های بزرگی روبروست. از یک طرف مسله حل نشده هسته ای و بقای تحریم ها و فشار آن بر زندگی مردم؛ و از طرف دیگر سقوط بهای نفت و نیز انبوه مشکلاتی که از دولت قبل به جا مانده، نظام را با خطرهای بسیاری مواجه ساخته است؛ با وجود این، چرا عده ای نماینده افراطی، در واکنش به یک نطق پیش از دستور، با حرکات ناشایست خود چهره مجلس و اصل نظام را لکه دار می کنند؟ آیا اینان می خواهند حرّیت نماینده را بشکنند تا مردم هم جرأت اظهار نظر نداشته باشند؟ آیا اینان می خواهند عده ای را تحریک کنند و بحران بیافرینند؟

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم از فرزند صالح شهید بزرگوار آیت الله مطهری تقدیر می کند و ایشان و هر نماینده ای را که تخلف های قانونی مقام های کشوری را شجاعانه تذکر می دهد و جایگاه مجلس را در استقلال، آزادی بیان و حفظ حقوق ملت پاس داشته و تحسین می کند. علاوه بر این، نوع برخورد با این نماینده محترم را محکوم کرده و امید دارد چنین حرکات ضد اخلاقی دیگر در مجلس تکرار نشود. انتظار می رود مسئولین نظام جمهوری اسلامی با همدلی و وحدت نظر برای رفع حصر غیرقانونی، اقدامی شجاعانه که صلاح ملک و ملت در آن است، انجام دهند و مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم معتقد است پس از رفع حصر، از طرف محصورین هرگز اقدامی که خلاف منافع اسلام، مردم و نظام باشد، انجام نخواهد شد. مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم