به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۱۹:۳۳
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۳ ساعت ۰۰:۴۹
کد مطلب : ۶۸۳۳۴
در رقابت با الجزیره‌والعربیه توسط شاهزاده‌سعودی؛

شبکه خبری العرب آغاز به‌کار کرد

گروه بين الملل: العرب، شبکه خبری تلویزیونی عرب زبان که مقرش در منامه، پایتخت بحرین است توسط ولید بن طلال، برادرزاده پادشاه عربستان و یکی از ثروتمندترین مردان جهان است افتتاح و پخش خود را از روز دوشنبه آغاز کرد.
ولید بن طلال مخالفان زیادی در خاندان سعودی دارد
ولید بن طلال مخالفان زیادی در خاندان سعودی دارد
به گزارش بي بي سي، نخستین خبر این شبکه تلویزیونی مربوط به کشته شدن گروگان ژاپنی توسط گروه دولت اسلامی (داعش) بود. این شبکه تلویزیونی ۲۴ ساعته با حمایت مالی ولید بن طلال، از اعضای خاندان سلطنتی سعودی راه اندازی شده است. گفته می‌شود با توجه به سهامی که این شاهزاده سعودی در نیوزکورپوریشن (سهامدار اصلی شبکه‌های فاکس نیوز و روزنامه‌های تایمز و وال استریت جورنال) در اختیار دارد، العرب همکاری نزدیکی با این شبکه خواهد داشت.

ولید بن طلال، برادرزاده پادشاه عربستان و یکی از ثروتمندترین مردان جهان است. او پیشتر هم در شبکه‌های دیگر تلویویزیونی سرمایه‌گذاری کرده است. با این حال العرب نخستین شبکه خبری است که ولید بن طلال همه بودجه آن را تامین کرده است. بسیاری می‌گویند که با توجه به دیدگاه سیاسی او، امکان اینکه العرب بتواند سیاستی بی‌طرفانه پیش بگیرد اندک است اما جمال خاشقجی، مدیر العرب به خبرگزاری فرانسه گفته است که قرار نیست این شبکه سویه سیاسی داشته باشد. نكته جالب اينكه، العرب كه در بحرين مستقر است، در اولين روز كاري خود با يكي از مخالفان دولت بحرين و عليه اقدامات حاكميت اين شيخ نشين مصاحبه كرد تا نشان بدهد قصد دارد بي طرفانه نسبت به رخدادهاي سياسي، اطلاع رساني كند.

شبكه هاي الجزيره و العربيه در حال حاضر پربيننده ترين شبكه هاي عربي هستند
خاشقجی که روزنامه‌نگار شناخته شده‌ای در جهان عرب است، در سال ۲۰۱۰ به دلیل اظهار نظری که خشم شخصیت‌های محافظه‌کار مذهبی در عربستان را برانگیخت، از سردبیری روزنامه الوطن، از مهمترین روزنامه‌های این کشور برکنار شد. او بودجه شبکه العرب را اعلام نکرد اما گفت که این شبکه حدود ۲۸۰ روزنامه‌نگار استخدام کرده است و در ۳۰ کشور خبرنگار دارد. به گفته خاشقجی دفتر ریاض با ۲۰ خبرنگار بزرگترین واحد العرب در خارج از بحرین است. به گزارش خبرگزاری فرانسه خاشقجی گفته دلیلی که این شبکه در عربستان سعودی مستقر نشده این بوده که دولت اجازه فعالیت شبکه‌های "مستقل" را نمی‌دهد.

تعداد شبکه‌های خبری به زبان عربی در سال‌های اخیر به خصوص پس از ۱۱ سپتامبر و سپس جنبش‌های موسوم به بهار عرب افزایش چشمگیری داشته‌ است. الجزیره (که حدود ۱۹ سال پیش راه‌اندازی شد) و العربیه از پربیننده‌ترین شبکه‌های عرب زبان هستند. شبكه هاي الحريه، اسكاي نيوز عربي هم شبكه هاي پربيننده عربي محسوب مي شوند. سازمان صدا و سیمای ایران هم چند سال پیش با راه‌اندازی شبکه العالم وارد این عرصه شد.