به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۳ - ۱۶:۵۵
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۶ ساعت ۱۷:۴۷
کد مطلب : ۷۱۵۱۵
برداشتن تحريم‌ها تنها به اراده سياسي وابسته است؛

ظریف: احتمال موفقيت در مذاکرات بيش از شکست است

گروه سیاسی: وزير امورخارجه کشورمان در پاسخ به اين سئوال که احتمال موفقيت و امضاي توافق جامع چند درصد است؟ گفت: من احتمال موفقيت را بيش از احتمال شکست مي‌دانم.
ظریف: احتمال موفقيت در مذاکرات بيش از شکست است
محمدجواد ظريف در گفت و گويي در پاسخ به اين سئوال که آخرين گزارش‌ها که چندين روزنامه آمريکايي هم روي آن مانور دادند حکايت از ان دارد که طرفين در مذاکرات هسته‌اي روي عدد شش هزار و 500 سانتريفيوژ با يکديگر به توافق رسيده‌اند، شما اين موضوع را تاييد مي‌کنيد؟ افزود: اين توافق مجموعه‌اي از قطعات است و تا اين قطعات کنار هم چيده نشود هيچ تصوير واقعي وجود ندارد. وي ادامه داد: به همين دليل هم در توافق ژنو گفته شد تا زماني که روي همه چيز توافق نشود روي هيچ چيز توافق نشده است.

وزير امورخارجه گفت: بحث غني سازي مجموعه‌اي از اقدامات مختلف است که در مقاطع گوناگون شکل مي‌گيرد؛ هيچ يک از قطعات اين مجموعه نمي‌تواند تعيين کننده شکل کلي مجموعه باشد لذا تا شکل کلي ترسيم نشود و توافقي صورت نگيرد که هنوز شکل نگرفته، شما نمي‌توانيد راجع به هيچ يک از جزيياتش سخن بگوييد يا در خصوص آن قسمت جزئي اظهارنظر کنيد.ظريف همچنين در بخش ديگري از اين گفت و گو در پاسخ به سئوالي مبني بر اينکه آيا قرار است توافق نهايي به صورت يک معاهده بين‌المللي ثبت شود که در آينده طرف غربي نتواند وعده‌هاي خود را زيرپا بگذارد؟ اظهارداشت: برداشتن تحريم‌هاي شوراي امنيت پيچيدگي ندارد و تنها به اراده سياسي وابسته است.

وي ادامه داد: پيچيدگي حقوقي هم وجود ندارد، پيچيدگي حقوقي در تحريم‌هاي گذشته هم توسط دولت‌هاي غربي ايجاد شده است يعني مثلا در مورد تحريم‌هاي عراق، آمريکايي‌ها تصميمي را گرفتند که حقوقي نبود اما براساس آن عمل کردند. رئيس دستگاه ديپلماسي گفت: اين توافقي است که در يک قطعنامه فصل هفتمي منشورملل متحد مورد تاييد قرار مي‌گيرد و در نتيجه به يک توافق بين‌المللي و الزام آور براي همه دولت‌ها تبديل مي‌شود.

رئيس تيم مذاکره کننده هسته‌اي کشورمان با بيان اينکه احتمال توافق بيش از 50 درصد است، گفت: احساس مي‌کنم هردو طرف اعتقاد دارند موفقيت و رسيدن به توافق مفيدتر از شکست مذاکرات است؛ نرسيدن تفاهم، پايان دنيا نيست اما هر دو طرف زمان و حيثيت سياسي خود را براي موفقيت اين گفت و گوها هزينه کرده اند.
ظريف درباره آخرين دوره مذاکرات ژنو با حضور صالحي و مونيتز نيز افزود: در اين دور پيشرفت‌هايي حاصل شده و اين پيشرفت هم از سوي دو طرف انجام شده است. در دو طرف تصميمات مثبتي در حوزه فني گرفته شد.

کاهش تنش بين ايران و آمريکا با دستيابي به توافق هسته‌اي
همچنين يك عضو پيشين تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي کشورمان گفت: حصول يک توافق هسته‌اي منجر به کاهش تنش‌ها ميان تهران و واشنگتن مي‌شود. سيد حسين موسويان در گفت‌وگو با خبرگزاري آناتولي ترکيه با اشاره به مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 گفت: حصول يک توافق مي‌تواند به همکاري ميان تهران و واشنگتن براي مقابله با داعش منجر شود. اين عضو سابق تيم مذاکره‌کننده کشورمان افزود: 18 ماه مذاکره بر سر برنامه هسته‌اي تهران نتايجي داشته است.

وي ادامه داد: شانس دستيابي به يک توافق هسته‌اي نهايي بالاست و مذاکره‌کنندگان ايران و قدرت‌هاي جهاني از سپتامبر 2013 تاکنون به پيشرفت‌هاي بي‌سابقه‌اي دست پيدا کرده‌اند. موسويان با تاکيد بر اين که توافق هسته‌اي مي‌تواند کاهش تنش ميان تهران و واشنگتن را در پي داشته باشد، اظهار کرد: بدون دستيابي به يک توافق هسته‌اي رايزني کردن بر سر ديگر مسائل غير ممکن است اما يک توافق راه را براي احتمال همکاري در مسائل ديگر شامل مقابله با داعش هموار مي‌کند.

به گزارش آناتولي موسويان پس از آن اين اظهارات را بيان کرده است که جان کري، وزير امور خارجه آمريکا و محمد جواد ظريف، همتاي ايراني‌اش هفته‌ گذشته در مونترو سوئيس 3 روز با يکديگر ديدار و گفت‌وگو کردند تا بتوانند تا پايان ماه مارس به يک چارچوب سياسي براي توافق نهايي دست پيدا کنند.مذاکره کننده سابق هسته‌اي ايران تاکيد کرد: اگر چه مذاکره کنندگان بر سر اصول يک توافق جامع به درک مشترکي رسيده‌اند هنوز برخي اختلافات به قوت خود باقي است و بنابراين هيچ‌کس نمي‌تواند حصول توافق نهايي را تضمين کند.موسويان در پاسخ به اين که اگر توافقي حاصل نشود چه اتفاقي خواهد افتاد؟ گفت: من بر اين باورم که آنها تا زماني که به يک توافق نهايي دست پيدا کنند راهي را براي ادامه مذاکرات مي‌يابند چون بازگشت به گذشته براي تمام طرفهاي مذاکره کننده بسيار سخت است.
مرجع : ایرنا، ايسنا

یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۶ ۱۸:۱۹
لطفا
1-سریعتر تمومش کنید چون دیگه از بحث هسته ای "خسته" شدیم
2-درباره اسراییل راه محمود رو پیش نگیر و مشکلات خودمون رو بچسب (295705)
چی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۶ ۲۰:۵۲
آروم و درست حرکت کنید و روی اصول پافشاری کنید . نصر من الله و فتح قریب. (295711)
آرش
United States
۱۳۹۳/۱۲/۱۶ ۱۸:۵۳
اگر آمریکایی ها عاقل باشند بایددریابند که ایران درحال حاضر قدرتمندترین کشور منطقه است وروابط نزدیک با این کشور قدرتمندوباثبات می تواند به منافع هردوکشور کمک شایانی کند که پیش شرط این مسأله رسیدن به توافقی فی مابین دوکشور است.دیگر برای همه این به اثبات رسیده که هرحرکتی در منطقه بدون هماهنگی با ایران قطعا به شکست می انجامد (295706)
امیر (قسمت اول)
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۱۶ ۲۰:۳۶
این تحلیل شما اشتباه است . قدرت را باید تعریف کرد . مطمئنا ما از نظر اقتصادی و نظامی قدرتمندترین کشور منطقه نیستیم . توافق فعلی نمی تواند منافع آمریکا را تامین کند و تنها منافع بخشهایی از حزب دموکرات را تامین می کند .
توافق فعلی ، مطمئنا یک شکست ژئوپلوتیک برای آمریکاست زیرا متحدانش را از دست می دهد و در عوض متحدی هم به دست نمی آورد . محال است جمهوری اسلامی متحد آمریکا شود زیرا ساختار آن ، ماهیتا با آمریکا مشکل دارد و غرب ستیز است .
ادامه دارد (295708)
امیر(قسمت دوم)
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۱۶ ۲۰:۴۱
همانطور که می دانیم جمهوری اسلامی از انصار الله یمن حمایت می کند . در عراق و سوریه حضور دارد . در همه ی این جبهه ها برای اعراب که متحد آمریکا هستند در حال مشکل ایجاد کردن است .
می دانیم توافق فعلی بر پایه ی این خواست شکل گرفته است که زمان دستیابی جمهوری اسلامی تا بمب اتم به یکسال برسد . کشورهای غربی می گویند اگر جمهوری اسلامی به تعهداتش عمل نکرد ما یکسال وقت داریم تا اقدامات لازم را انجام دهیم .
حال فرض کنید توافق فعلی بین جمهوری اسلامی و آمریکا منعقد شد .
ادامه دارد (295709)
امیر(قسمت سوم)
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۱۶ ۲۰:۴۷
پس از اینکه قرار داد منعقد شد و جمهوری اسلامی اجازه یافت تا 7000 سانتریفیوژ ، داشته باشد مطمئنا کشورهای عربی هم خواهان وضع مشابه با جمهوری اسلامی هستند زیرا با آن در یک رقابت هستند .
آنها برای خود این حق را قائل می شوند تا به مرحله ای برسند که یکسال با بمب اتم فاصله داشته باشند ، بنابراین یک رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه شروع می شود . رقابتی که هم اکنون هم شروع شده است . مثلا عربستان قراردادهای اتمی با کره و فرانسه بسته است . مصر و امارات هم به این سمت رفته اند.
ادامه دارد (295710)
امیر(قسمت چهارم)
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۱۶ ۲۰:۵۳
با توجه به این که جمهوری اسلامی از گروه هایی چون انصار یمن و گرههای شیعه عراق حمایت می کند.کشورهای عربی هم آشکارا از گروههای سنی حمایت خواهند کرد و یک رقابت مذهبی هم در کنار رقابت اتمی شکل می گیرد. مثلا عربستان،قطر و ترکیه با هم توافق کردند تا از جبهه النصرت حمایت کنند .
پس بعد از این توافق اوضاع خاورمیانه به جای آنکه آرامتر شود متشنجتر می شود. با این اوصاف بعید است ساختار سیاسی آمریکا،فرانسه و بریتانیا اجازه این توافق را بدهند.
تنها با یک توافق خوب می توان به فردایی بهتر امید داشت .
منتشرکنید (295712)
Urmia
Germany
۱۳۹۳/۱۲/۱۷ ۰۰:۴۷
اميرجان با اين بحر طويلي كه نوشتي بايد بگم كه تحليل شما خيلي بچه كانه هست. حمايت ايران از اين گروهها برا دور كردن مرزهاي جنگي از داخل كشور هست و هيچ فايده ديگري ندارند. به قول استراتژيك دور كردن عمق استراتژيك هست. از طرف ديگر پيدا كردن دوست براي امريكا كار سختي نيست. كشورهاي عربي و سني منطقه كاملا وابسته به امريكا هستند. هركس اندكي اطلاعات در مورد استخراج و فروش نفت داشته باشه ميدونه كه اين كارها صرفا در انحصار امريكاست. اين كشورها فقط شبيه بچه ننر ها مي تونن چند روز از باباشون قهر بكنن. در... (295716)
Urmia
Germany
۱۳۹۳/۱۲/۱۷ ۰۰:۵۳
در عوض امريكا در تلاشه كه ايران رو كه در حال حاضر عمق استراتژيك روسيه و به نوعي چين هست رو از حالت فعليش خارج بكنه. اين هم به نفع ما و هم به نفع امريكاست. جالب نيست كه تو اين وضع روسها قرارداد ساخت نيروگاه و قول موشكهاي اس ٣٠٠ پيشرفته تر رو ميدن؟ در ضمن كشورهاي منطقه با ايران تفاوت زيادي دارن. اگه اون كشورها رو به حال خودشون رها كني دارن به سمت داعش شدن حركت مي كنند و اگه ايرانو به حال خودش رها كني داره به سمت ليبرال شدن پيش ميره. ايران قراره الگوي اسلامي كشورهاي منطقه بشه. كاري كه تركها نتونستن (295717)
سوادگوهی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۶ ۲۲:۱۳
از کدوم قدرت و ثبات حرف می زنید؛ از نرخ بالای رشد اقتصادی، یا از نرخ پایین تورم، یا از ارزش بالای پول ملی، و یا از نرخ پایین بیکاری.

چه مولفه هایی را برای ثبات و قدرت مد نظر دارید؟ موشک و سانتریفیوژ

تا الان که هر حرکت مهمی در منطقه بدون هماهنگی و بر علیه ایران بوده یعنی ابرقدرتهای دنیا تا این حد علاقه مند به شکست خوردن هستند.

بهتره بجای آمریکایی ها ما یکمی عاقل باشیم چون نتیجه اقدامات دو طرف کاملا نشان دهنده میزان عقلانیت اونهاست... (295713)
امیر (قسمت پنجم)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۶ ۲۳:۵۲
اما توافق خوب هم امکان پذیر نیست زیرا خلاف منافع روسیه است و بعید است روسیه اجازه دهد غرب یک توافق خوب با جمهوری اسلامی ببندد.
گزینه ی نظامی هم در جهت منافع روسیه است زیرا بحران را در خاورمیانه گسترش می دهد و جبهه ی جدید در مقابل آمریکا باز می شود و از طرف دیگر قیمت نفت هم افزایش می یابد . این گزینه هم به صلاح غرب نیست .
پس غرب باید گزینه ی سومی را بجوید .
بی شک گزینه ی سوم بهترین راه حل است . (295715)
۱۳۹۳/۱۲/۱۶ ۲۰:۳۴
با هیچ کس عقد اخوت نبسته ایم:نه روحانی و نه احمدی نژاد
ان شاء الله در مذاکرات شأن ملت ایران حفظ شود و آرمان ها در کنار واقعیات در نظر گرفته شود.دشمنی ما با آمریکا ابدی است،بلکه هیچ وقت کودتای28مرداد،هواپیما و هموطنی که با موشک آمریکایی ساقط شد،8سال جنگ تحمیلی،خون هزاران لاله،توطئه و تزویر و فشار وحشیانه آمریکا و مثنوی72منی از جنایات این مستکبر خونخوار را فراموش نخواهیم کرد.نخواهیم گذاشت خون شهیدانمان پایمال شود که اگر آنها نبودند امروز بجای پشت میز مذاکره،پشت نرده های ابوغریب و گوانتانامو بودیم (295707)
سوادکوهی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۶ ۲۳:۲۰
مردم کوبا و دولت اونها خیلی قبلتر از ما دنبال حفظ ارزش ها و آرمان هاشون بودن اتفاقا از ما هم سر سخت تر بودن ولی بعد از سالها مبارزه به یک نتیجه کلی رسیدن و اونهم منافع ملیشون بود. (295714)
آرش2
United States
۱۳۹۳/۱۲/۱۷ ۰۱:۲۸
آقای محترم .آمریکاهم روزی به این نتیجه میرسد که کشورهای بی خاصیت عربی هیچ منافعی را نمی توانند برای ایالات متحده به دست آورند.نمونه اش سوریه آیا عربستان ودیگر کشورهای عربی توانستند حکومت اسدرا ساقط کنند؟ آیاتوانستند حکومت عراق زا ساقط کنند؟چرا نتوانستند؟چون کشوری قدرتمند به نام ایران وجود دارد.ومطمئن باشید آمریکا دوستی با دشمن دانا را به دوستی با دوستان احمق ترجیح می دهد.کما اینکه در مسأله هسته ای دیگر به نظرات اسرائيل توجه جدی ندارد.اوباما اخیرا گفت ما به دنبال منافع ملت خودمان هستیم..پس مطمئن ... (295718)
ایران آزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۷ ۰۷:۱۴
کار خیر رو به تاخیر نینداز (295719)