به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۰:۴۱
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۵ ساعت ۱۸:۴۹
کد مطلب : ۷۲۴۲۴

هند اولين واردکننده اسلحه در جهان است

گروه بين الملل:مؤسسه بين‌المللي صلح سيپري از افزايش ۱۶ درصدي حجم معاملات اسلحه در جهان خبر داده است.
هند اولين واردکننده اسلحه در جهان است
آمريکا و روسيه در رده‌هاي اول و دوم فروش اسلحه و چين در مقام سوم قرار دارند. هند نيز بزرگترين واردکننده اسلحه در جهان است.آنچه در اين گزارش مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته نه اسلحه‌ها و مهمات کوچک، بلکه خريد و فروش کالاهايي بزرگ چون سيستم‌هاي تسليحاتي، هواپيماهاي جنگنده، کشتي، تانک و زره‌پوش است.طبق اين گزارش حجم معاملات تسليحاتي در بين سال‌هاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ در مقايسه با سال‌هاي ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ ميلادي ۱۶ درصد افزايش يافته است.

يکي از تغيير و تحولات مهم در بازار تسليحات ارتقاي چين به سومين فروشنده بزرگ تسليحات در جهان است. بنا بر گزارش مؤسسه سيپري، چيني‌ها در طي پنج سال گذشته (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴) موفق شده‌اند، حجم صادارت تسليحات خود را در مقايسه با پنج سال پيش از آن (۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹) به ميزان ۱۴۳ درصد افزايش دهند.

چين در حال حاضر پنج درصد از بازار تسليحات جهان را در اختيار دارد و به اين ترتيب از آلمان پيشي گرفته که تا پيش از آن رتبه سوم را به خود اختصاص داده بود.درخور توجه آنکه حجم صادرات تسليحاتي آلمان در مدت زمان‌هاي يادشده به ميزان ۴۳ درصد کاهش يافته است. مهم‌ترين خريداران اسلحه از آلمان به ترتيب کشور‌هاي آمريکا (۱۱ درصد از کل صادرات تسليحات آلمان)، اسرائيل (۹ درصد) و يونان (۷ درصد) بوده‌اند. عليرغم ارتقاي چين به رتبه سوم بايد اذعان داشت که اين کشور هنوز فاصله زيادي با کشورهاي آمريکا و روسيه دارد که همچنان حرف اول را در بازار جهاني تسليحات مي‌زنند.

آمريکا در بين سال‌هاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ توانست حجم صادارت تسليحاتي خود را در مقايسه با پنج سال پيش از آن به ميزان ۲۳ درصد افزايش دهد.
مرجع : ايسنا