به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۲۰:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۲ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۷۳۳۰۱

چهره طبیعت را با زباله آشفته نکنیم

گروه جامعه: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی گفت: نباید اجازه دهیم بار زباله بر دوش طبیعت سنگینی کرده و چهره‌ی آن را آشفته سازد.
چهره طبیعت را با زباله آشفته نکنیم
حمید صالحی عنوان کرد: افراد که در 13 فروردین‌ماه به دامن طبیعت پناه می‌برند باید به قوانین طبیعت احترام گذاشته و از مخدوش کردن چهره زیبای آن پرهیز کنند. وی ادامه‌داد: حفاظت از محیط‌زیست مورد توجه دین اسلام و پیشینیان بوده و با توجه به توسعه‌های صنعتی و تخریب‌های جبران‌ناپذیر وارده بر پیکره محیط‌زیست به نظر می‌رسد امروزه نه تنها توجه به حفاظت محیط‌زیست رشد متوازن نیافته بلکه نسبت به گذشتگان دغدغه فکری کمتری را برای ما به وجود آورده است.

صالحی وظیفه حاکمیتی سازمان حفاظت محیط‌زیست دراین خصوص را یادآور شد و افزود: لازم است همه مردم نسبت به حفظ محیط‌زیست حساسیت و دقت لازم داشته و برای تحقق این امر اهتمام ورزند. وی گفت: توجه جدی و تلاش برای حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری وظیفه ملی و انسانی تمام شهروندان است و چنانچه تعامل مردم با متولیان این حوزه کمرنگ شود با وجود تهدیدات فراوان محیطی و گونه‌های در معرض انقراض جانوری و گیاهی، شاهد مرگ تدریجی جنگل‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها خواهیم بود به همین ترتیب نیز بسیار زود بسیاری از گونه‎‌های حیات را از دست خواهیم داد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اضافه کرد: در ایام نوروز محیطبانان حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی همگام با طبیعت‌دوستان پذیرای بازدیدکنندگان از مناطق و عرصه‌های طبیعی، تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست استان و سایت‌های وحوش بوده‌اند. وی خطاب به تفرجگران روز طبیعت، عنوان کرد: افراد به هنگام برپاکردن محل اسکان خود محدوده‌های فاقد پوشش گیاهی را انتخاب کنند و از شکستن شاخه درختان به منظور آتش‌افروزی و رهاکردن آتش‌افروخته در دل طبیعت خودداری کنند.

صالحی همچنین به توجه مردم به حیات‌وحش و عدم حمل هرگونه ابزار و ادوات شکار و صید اشاره کرد و گفت: به همراه داشتن وسایل شکار و صید به منزله شروع به شکار تلقی می‌شود و با متخلفان برخورد خواهد شد. طبیعت‌گران در پایان روز زباله‌های تولیدی خود را جمع‌آوری کنند. وی از تشدید نظارت و پایش یگان حفاظت محیط‌زیست درروز یاد شده خبر داد و خاطرنشان کرد: طبیعت‌گران می‌توانند با رعایت ضوابط زیست‌محیطی و احترام به قوانین مربوطه خاطره خوشی را برای خود و خانواده در روز طبیعت ماندگار کنند و چنانچه تخلف زیستی محیطی را شاهد بودند با اطلاع‌رسانی آن به یگان حفات محیط‌زیست از طریق سامانه 1540 با حافظان طبیعت همراه شوند.
مرجع : ایسنا