به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۲۰ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب : ۹۰۴۳۲

قهرمانان ملی که هیچ‌گاه گُل نمی‌خورند

گروه فرهنگی: علی رهبری از انتشار برنامه یک‌ساله ارکستر سمفونیک تهران با عنوان «مهر تا مهر» در 160 صفحه خبر داد.
قهرمانان ملی که هیچ‌گاه گُل نمی‌خورند
مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در سخنانی اظهار کرد: در این شش ماه اتفاقاتی افتاد که اصلا انتظار آن را نداشتم و البته همه این اتفاقات را مدیون بچه‌های ارکستر هستم. من فکر می‌کنم آن‌ها قهرمانان ملی محسوب می‌شوند. او در ادامه گفت: وقتی قرار شد ارکستر چین به تهران بیاید در خارج از ایران به من انتقاد کردند که چرا می‌خواهی نوازندگان ارکستر تهران را کنار ارکستر چین که نوازندگانی قوی هستند بنشانی و من هم پاسخ دادم چیزی برای از دست دادن وجود ندارد. بچه‌ها قهرمانان ملی هستند و فرق‌شان با فوتبالیست‌ها این است که هیچ‌وقت گل نمی‌خورند.

وی افزود: ما پس از چند اجرا به سرعت به کشورهای دیگر دعوت شدیم. این دعوت‌ها از سوی کشورهایی بود که من فکرش را هم نمی‌کردم. از نوازندگان ارکستر متشکرم. شاید آن‌ها ندانند که من چقدر دوست‌شان دارم. رهبری با اشاره به تدوین برنامه یک‌ساله ارکستر سمفونیک تهران گفت: باور کنید هنوز چشم‌هایم می‌سوزد چون هیچ وقت اینقدر زیاد با کامپیوتر کار نمی‌کنم و در خارج از کشور این کارها توسط دیگران انجام می‌شود. با این حال باید بگویم برنامه یک‌ساله ارکستر سمفونیک در 160 صفحه منتشر شد و این در حالی است که اجراها با تاریخ دقیق در این برنامه ذکر شده‌اند.

او یادآور شد: انتشار این برنامه یک‌ساله از افتخارات زندگی من است و دوست دارم این دفترچه به سفرای سایر کشورها هم داده شود زیرا بسیار برای من مهم است. در این دفترچه و در تدوین برنامه به آهنگسازان ایرانی خیلی احترام گذاشتم. انگشتم را روی آثار آهنگسازان ایرانی قرار دادم زیرا آن‌ها از نظر من گنجینه ملی‌اند. رهبری با بیان اینکه در برنامه یک‌ساله هفت رهبر ایرانی و هفت رهبر خارجی با ارکستر همکاری می‌کنند، اضافه کرد: آقای ارول اردینج که یکی از هنرمندان سطح بالا هستند در چند اجرا ارکستر را رهبری می‌کنند و در صورتی که مشکلی پیش بیاید یا کسی مریض شود این هنرمند آنقدر رپرتوآر دارد که بتواند جانشین دیگری شود.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در بخش دیگری از سخنانش از انتخاب بردیا کیارس به عنوان دستیار ارکستر خبر داد. این هنرمند پیشکسوت درباره دعوت از سولیست‌های خارجی نیز توضیح داد: ما از هر سولیست خواسته‌ایم که علاوه بر اجرا در ایران مسترکلاس و رسیتال هم داشته باشد که این برای منفعت مالی نیست. ما به این افراد پول ندادیم بلکه تشویق می‌کنیم تا این کارها را در کشورمان انجام دهند. در واقع روی مقوله آموزش انگشت گذاشته‌ایم زیرا بچه‌های ما نیاز دارند نوازندگان سطح بالا را ببینند.

وی تأکید کرد: 14 سولیست براساس این برنامه یک‌ساله به ایران خواهند آمد و 28 رسیتال خواهند داشت. البته ما 34 اجرای موزیکال و اپرا نیز برگزار می‌کنیم که همه آن‌ها به زبان فارسی است. می‌خواهیم از طریق نمایش، خانواده‌ها به سمت موسیقی کلاسیک بیایند. علی رهبری در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما برای اولین بار کلاس رهبری ارکستر نیز برگزار خواهیم کرد زیرا هیچ وقت کلاس درست و درمانی در این زمینه دایر نشده است. مدرس این کلاس‌ها نیز آقای ارول اردینج است.

او همچنین از عقد قرارداد نوازندگان ارکستر سمفونیک در هفته آینده خبر داد و اظهار کرد:‌ با این نوازنده‌ها قرارداد یک‌ساله خواهیم بست. در واقع 77 نوازنده که همه ایرانی هستند در این یک سال با ما همکاری می‌کنند. حسین سمیعیان نیز به عنوان نوازنده فلوت اول پیشنهاد من را قبول کرد و در ارکستر ساز خواهد زد. علی رهبری یادآور شد:‌ پایه حقوق اعضای ارکستر تغییر نکرده است. امیدوارم روزی درآمد اعضای ارکستر طوری باشد که آن‌ها دیگر مجبور نباشند جای دیگر کار کنند. پایه حقوق ثابت آن‌ها 1.5 میلیون تومان است.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره برگزاری کنسرت‌های ویژه و اجرا در جشنواره فجر گفت: در هر ارکستر حرفه‌ای که فعالیت داشتم معمولا سالی دو کنسرت ویژه برگزار می‌شد. کنسرت ویژه با ارکستر سمفونیک تهران نیز روی صحنه خواهد رفت که رپرتوار آن فرق دارد. کنسرت‌های ویژه مردم‌پسند هستند و ما دوست داریم آن‌ها را داشته باشیم. وی افزود: در بروکسل هم سالی چند کنسرت ویژه داشتم که مردم استقبال می‌کردند. در این کنسرت‌ها، کنسرتی را در سطح مردمی که گوش عادی‌تر دارند برگزار می‌کنم. مثلا موسیقی فیلم در رپرتوار گنجانده می‌شود. درباره جشنواره فجر هم باید بگویم ما درخواست داده‌ایم که ارکستر برای افتتاحیه و اختتامیه جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رود و یک کنسرت هم در جدول داشته باشد؛ به این صورت که دو اجرا توسط خودم و یک اجرا توسط امیل تاباکوف رهبری شود.

او همچنین بیان کرد:‌ سولیست‌ها نیز برای اجرا در جشنواره فجر دعوت شده‌اند و آرش کاویانی و لیلی دانش‌پور برای ما ساز می‌زنند. فقط منتظریم دبیرخانه جشنواره فجر تاریخ‌های مشخص را به ما ابلاغ کند.  در نشست خبری که صبح 20 شهریورماه در تالار وحدت برگزار شد مدیرعامل بنیاد رودکی نیز در سخنانی گفت: از اسفندماه سال 93 که آقای رهبری در ایران هستند به این جمع‌بندی رسیدیم که به برنامه‌های بلندمدت نزدیک شویم. برنامه‌های سالانه ضرورت یک کار حرفه‌ای و در سطح بین‌المللی هستند.

بهرام جمالی ادامه داد: اسم علی رهبری و تجربه 40 ساله او در زمینه همکاری با ارکسترهای بزرگ دنیا نگاه‌های بین‌المللی را به سمت ایران جلب کرد و از این میان می‌توان به ارکستر چین اشاره کرد که یک تجربه موفق بود. ما در شش ماه گذشته با یک روند کاری سخت و دشوار تصویری از ارکستر سمفونیک تهران را نشان دادیم که باعث حیرت موزیسین‌های داخلی و خارجی شد.

او با بیان اینکه نوازندگان در این چند ماه سخت‌کوشی کردند، افزود: در شش‌ماهه اخیر فعالیت ارکستر سمفونیک تهران برای ما افتخار و سربلندی به همراه داشت. برنامه یک‌ساله نیز با همین روحیه و نگاه محقق شده است. شاید فرصت تاریخی که این روزها در اختیار ماست دیگر تکرار نشود. ما پس از گذشت شش ماه یک برنامه کامل را پیاده کردیم.

جمالی در همین‌باره اضافه کرد: وقتی فکر می‌کنم می‌بینم جدیت استاد رهبری در کار و ایده‌هایش از عوامل موفقیت ما بود. ایشان نه تنها در زمینه مدیریت هنری بلکه در همه زمینه‌ها با جدیت کار کردند. من در دو هفته گذشته روزی 14 ساعت با ایشان کار کردم و دیدم هیچ چیز برای ایشان مهم‌تر از این نیست که چهره‌ای شایسته، درست و حرفه‌ای از او معرفی کنم. او از هیچ چیز دریغ نکرد و تاریخ درباره ما قضاوت خواهد کرد.

مدیرعامل بنیاد رودکی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره بودجه ارکسترهای دولتی گفت: بودجه سالانه دو ارکستر چهار میلیارد تومان است و این در حالی است که ارکستر ملی از نظر زیرساختی نیاز به تغییرات دارد و باید از نظر رپرتوار و نوازنده برنامه‌هایی برایش طراحی شود. وی درباره اجرای ارکستر سمفونیک در جشن خانه موسیقی نیز گفت: خانه موسیقی از ما دعوت کرده است تا یک شب ارکستر سمفونیک و یک شب ارکستر ملی در جشن‌شان اجرا داشته باشد. به هر حال جشن آن‌ها تنها جشنی است که به نام موسیقی در کشور برگزار می‌شود و ما درخواست‌شان را پذیرفتیم. در واقع برای برنامه آن‌ها رپرتوار خودمان را تکرار می‌کنیم و برنامه جدیدی نداریم.

وی افزود: درباره حضور در جشنواره فجر هم باید بگویم نامه درخواست ارکسترها را برای اجرا در جشنواره فجر ارسال کرده‌ایم و می‌خواهیم دو ارکستر در این جشنواره برنامه داشته باشند.
مرجع : ایسنا