به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۲۲:۵۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب : ۹۵۱۱۴
این نمایشگاه آثار سه نسل مختلف را دارد

اینجا «خیام» نقش اول دارد

گروه فرهنگی: برای نخستین‌بار آثار هنرمندان ایرانی با محوریت خیام در کنار یکدیگر و در قالب یک نمایشگاه گروهی ارائه می‌شود.
اینجا «خیام» نقش اول دارد

آناهیتا قبائیان - مدیر گالری «راه ابریشم» - درباره‌ی برپایی نمایشگاه «اسرار ازل، خیام و هنر امروز» اظهار کرد: مدتی پیش که با عباس کیارستمی درباره‌ی برپایی یک نمایشگاه گروهی از آثار هنرمندان معاصر صحبت می‌کردیم، او موضوع خیام را پیشنهاد کرد و گفت این موضوع می‌تواند برای یک نمایشگاه جالب باشد.وی ادامه داد: مدتی درباره این موضوع فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که موضوع خیام برای نمایشگاهی که بخواهیم آن را علاوه بر ایران در خارج از کشور هم برپا کنیم، مناسب است. به هنرمندان معاصر درباره‌ی این نمایشگاه توضیحاتی دادیم و پیشنهاد کردیم آثاری را با موضوع شخصیت و آثار خیام برای این نمایشگاه آماده کنند.

 

قبائیان به جذابیت این نمایشگاه برای مخاطبان خارج از کشور نیز اشاره کرد و گفت: اشعار خیام به‌دلیل محتوا و فرم کوتاهی که دارند، قابل دسترس‌اند و موضوعاتی که در این اشعار به آن‌ها اشاره شده، برای کسانی که فارسی‌زبان نیستند هم می‌تواند جالب باشد. محتوای این شعرها جهان‌شمول است و مردم دنیا می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. اگر موفق شویم این نمایشگاه را بعدها در خارج از کشور هم برگزار کنیم، اشاره‌ای خواهد بود به فرهنگ هزار ساله‌ی ایرانی که مخاطبان می‌توانند با آثار آن، ریشه‌های این فرهنگ را جست‌وجو کنند.مدیر گالری راه ابریشم ادامه داد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی با موضوع واحد در ایران، خیلی متداول نیست و این اولین‌بار است که در ایران نمایشگاهی با این ابعاد از هنرمندان معاصر و با موضوع واحد و یکسان برپا می‌شود.

 

او با اشاره به متنوع بودن آثار این نمایشگاه از نظر مدیا و سبک کاری، اظهار کرد: رفت و برگشت بین زمان جدید و قدیم و ارتباط بین ادبیات و هنر معاصر که هنر تصویری است می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد. اصرار ما این بود که هر هنرمند با سبک و سیاق مخصوص به خود، اثرش را ارائه کند تا نمایشگاه متنوع و جالبی تدارک دیده شود.قبائیان همچنین بیان کرد: نگاه هنرمندان به موضوع واحد «خیام» آن‌قدر متفاوت است که اصلا قابل گفتن نیست. هر هنرمند از دیدگاه خود به این موضوع پرداخته است. در این نمایشگاه آثاری از مدیاهای مختلف از جمله نقاشی، حجم، ویدئو و ... در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

 

مدیر گالری راه ابریشم درباره‌ی نمایش دو مرحله‌ای آثار این نمایشگاه نیز توضیح داد: به‌دلیل زیاد بودن آثار، آن‌ها را در دو مرحله به‌نمایش می‌گذاریم تا فشرده نباشند و مخاطبان بتوانند روی هریک از آن‌ها تمرکز لازم را داشته باشند. البته تا وقتی آثار روی دیوار نرود و نمایشگاه برگزار نشود، نمی‌توان فهمید ما در کارمان موفق بوده‌ایم یا خیر.

 

 

 

در متن معرفی نمایشگاه «اسرار ازل، خیام و هنر امروز» آمده است: «این نمایشگاه که آثاری از هنرمندان سه نسل مختلف هنرهای تجسمی ایران را در خود دارد، با محوریت عمر خیام و هنر معاصر ایران شکل گرفته است. خیام از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان تاریخ ادبیات فارسی ا‌ست که مجموعه رباعیات او به زبان‌های مختلفی ترجمه شده و همواره در میان پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های ادبی جهان قرار داشته است. آثار و تفکرات او در طول تاریخ منبع الهام و خلاقیت در نزد هنرمندان ملت‌های مختلف بوده و این اولین‌بار است که آثار هنرمندان ایرانی با محوریت خیام در کنار یکدیگر به نمایش گذاشته می‌شود.»

 

فرشید مثقالی، محمد احصایی، عباس کیارستمی، پری‌یوش گنجی، حسین محجوبی، فرح اصولی، مصطفی دشتی، بهرام دبیری، مریم زندی، رضا لواسانی، ابراهیم حقیقی، هادی هزاوه‌ای، نیکزاد نجومی، رعنا جوادی، گیزلا وارگا سینایی، رضا کیانیان، مهسا وحدت، بزرگمهر حسین‌پور، شهره مهران، بهرام شیردل، احمد مرشدلو، مصطفی دره‌باغی، شادی قدیریان، سمیرا علیخان‌زاده، محمود بخشی، هاوار امینی، ناهید حقیقت، لیلی درخشانی، مجید کورنگ بهشتی، مهدی وثوق‌نیا، پویا آریان‌پور، مهرداد محبعلی، بهمن کیارستمی، مهشید نوشیروانی، فرحناز شریفی، جلال سپهر، شهریار احمدی، حامد رشتیان، فرناز ربیعی‌جاه، هومن مهدی‌زاده جعفری، بابک کاظمی، تهمینه منزوی، گلناز طاهری و شاهد صفاری هنرمندان حاضر در این رویداد هستند که آثار خود را در قالب‌ نقاشی، عکس، طراحی، مجسمه و ویدیو به تماشا می‌گذارند.

 

گالری راه ابریشم در دو بخش به نمایش این آثار خواهد پرداخت که بخش اول آن در روز جمعه، ششم آذرماه گشایش می‌یابد و بخش دوم پس از یک‌ماه به‌نمایش گذاشته خواهد شد. این نمایشگاه در پارک لاله، گالری راه ابریشم، به نشانی بلوار کشاورز، بین خیابان وصال و خیابان قدس، شماره 210، ساختمان تکنو آجر برگزار می‌شود.

مرجع : ایسنا