به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۲۰ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب : ۲۱۸۲۱۱

داستان تکراری به آخر رسیدن تمدن غرب

داستان تکراری به آخر رسیدن تمدن غرب
گروه سیاسی: صادق زیباکلام در یادداشتی نوشت: برخلاف تبلیغات پر سر وصدای این روزهای غرب ستیزان،اساس و بنیان تمدن پست رنسانس غرب بر روی بنیانهای استواری همچون منطق،دلیل،علم و تجربه بنا شده.تلاش در تخریب و بزیر سئوال بردن آن در نتیجه اعتراضاتی که بدنبال کشته شدن جورج فلوید در آمریکا بوجود آمده یک فرصت طلبی، خود فریبی و "کشیدن‌عکس مار بجای نگارش آن" بیش نیست.پیشتر هم‌نوشتم‌که غرب ستیزان در ایران تلاش میکنند تا اعتراضات جاری در آمریکا و اروپا را بپای ضعف و بزیر سئوال بردن تمدن غرب نشان دهند.
البته این نه نخستین بار و نه بار آخری خواهد بود که غرب ستیزان در ایران از اعتراضات مدنی در غرب بوجد امده و فرصت طلبانه آن اعتراضات را در بوق و کرنا دمیده و تلاش میکنند تا آنرا علیه تمدن غرب نشان دهند.آنها هر معضل و بحرانی که در غرب بوجود میاید بلافاصله آنرا تبدیل به بحران در تمدن غرب کرده و با شادمانی و هیجان اعلام میکنند که" تمدن غرب به اخر رسیده".بحران وال استریت که براه افتاد غرب ستیزان با شور و شعف به پیروان شان اعلام کردند که تمدن غرب بپایان رسیده.بعد نوبت به بحران مالی یونان و برخی دیگر کشورهای اروپایی،سپس برگسیت و اعتراضات جلیقه زردها، جملگی برای غرب ستیزها در ایران باعث دمیدن در شیپور "بپایان رسیدن تمدن غرب" بوده.حتی کرونا هم باعث شد تا غرب ستیزها بگویند تمدن غرب به آخر رسیده.و امروز هم نوبت به اعتراضاتی که بدنبال کشته شدن جورج فلوید براه افتاده رسیده است. مسئله فقط این نیست که ماخودمان با اعتراضات مردمی چگونه برخورد میکنیم.نکته ابتدایی تر آنست که ما در حالی "به بن‌رسیدن‌ تمدن‌ غرب" را هربار با شور و شعف اعلام می‌کنیم که خودمان مسئله‌ایی بنام توزیع اتومبیل را بعد از چهل و دوسال هنوز نتوانسته‌ایم حل کنیم.
 
برچسب ها: صادق زیباکلام

حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۲۰ ۱۶:۱۲
آفرین بر شما استاد زیباکلام (368066)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۲۱ ۱۵:۲۷
افول تمدن غرب یه شو سیاسی نیست و اندیشمندان بزرگ این رو تایید کردن. از جمله:
1.نوام چامسکی، نظریه‌پرداز، اندیشمند و تحلیلگر مسائل سیاسی مقاله‌های متعددی درباره افول آمریکا به رشته تحریر درآورده
2.«جیمز پتراس»، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه بیرمنگام
3.فرید زکریا دانشمند سیاسی و یکی از مجری‌های شبکه خبری «سی‌ان‌ان»
4.آلفرد مکوری.او مقاله‌های متعددی درباره افول قدرت آمریکا نوشته
5.ربات پاتینیگ اقتصاددادن و تحلیلگر هندی
6.کریستوفر لین تحلیلگر برجسته سیاسی و عضو هیئت علمی دانشکده تگزاس (368092)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۲۰ ۱۶:۱۶
درآمریکا دو هفته است گروه‌های هرج و مرج‌طلب همه بانک‌ها و فروشگاه‌ها را آتش می‌زنند هنوز یک نفر با شلیک پلیس کشته نشد ضمن اینکه تظاهرات آرام همچنان ادامه دارد و حتی مقامات رسمی هم در آن شرکت می‌کنند، اونوقت طی دو روز تظاهرات علیه گرانی بنزینی در کشور گل و بلبل ما به گفته خود مقامات، 230 نفر کشته شدند! خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل! (368067)
مرتضی مهمدی کرتلایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۲۰ ۱۸:۱۳
جناب زیبا کلام جنابعالی بعنوان یک تئوریسین معتقدهستید به تمدن غرب انتقادهست اماپایان نیست ،پس چطورشما و همفکران شما همچین موارد مشابه وحتی کوچکترازآن رادرکشورخودمان پایان وبن بست انقلاب واسلام اعلام می کنید؟ای کاش همچین قلمی وکلامی را اگرمعتقدبه انصاف هستی درمورد وقایع ونا آرامی های کشور خودمان بکارمی بردید البته ازاینکه تمام قدازتمدن غرب دفاع می کنید وبحران های اجتماعی آن رااعتراضات مدنی می دانید. امادرایران شکل مسایل را جوردیگری تفسیرمی کنید.اگرفلوید درایران خفه می شد بازهم این نظررا داشتید؟ (368070)
۱۳۹۹/۰۳/۲۱ ۰۰:۴۷
آقا، نگویید اسلام. بگویید به اصطلاح و ظاهرا" اسلام.
مرگ یک انسان غیر مسلح و بیگناه در اسلام مساوی با کشتن همه مردم دنیاست. بدانید که جان انسان اینقدر ارزشمند است.
از طرفی جامعه حاضر ما تعارض بیشتری با اسلام دارد نسبت به تمدن غربی حاضر. (368079)
مهمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۲۲ ۱۰:۴۸
معلوم نیست اگر ایشان واقعا به گفته ها و نوشته هایان اعتقاد دارند
چرا در ایران که هیچ خوبی در آن نیست و همه ظلم و فساد و ... است، مانده اند و به غرب که جز خوبی و رفاه و ... در آن نیست، نمی روند !

امیدوارند مردمان به خیر کسان
مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان ! (368112)
ب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۲۲ ۱۲:۲۲
فلوید ها ده ها سال است که در ایران خفه میشوند (368116)
د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۲۲ ۱۲:۲۴
تمدن غرب وارد حوزه نئو لیبرالیسم شده و پشتیبانی اجتماعی لازه را به دست اورده و هیچ جزیانی اعم از رادیکالیسم سفید وسرخ وسیاه در برابر ان نمی تواند مقاومت کند (368117)
۱۳۹۹/۰۳/۲۰ ۱۸:۱۷
حالا چرا رگ غیرت جناب زیباکلام بالا اومده؟!!! مگه جسارتی به ایشون شده که این طور اومدن به میدان و دارن از طرف آمریکایی‌ها جواب می‌دن؟!!! (368071)
۱۳۹۹/۰۳/۲۰ ۱۹:۵۴
جناب هموطن عزیز
به استاد زیباکلام جسارت نشده، بلکه به شعور یک ملت متمدن توهین می شود با این تبلیغات آب دوغ خیاری تکراری. (368073)
۱۳۹۹/۰۳/۲۰ ۱۹:۴۳
استاد در این مورد هم از امنیتی ها و اطلاعاتی ها اجازه گرفتین؟ (368072)
۱۳۹۹/۰۳/۲۰ ۲۰:۴۰
واقعا متاسفم برای این به اصطلاح استاد وعده ای آلبانی نشین و ...که به عنوان یک ایرانی اینقدر سنگ تمدنی را به سینه میزنند که تا توانسته پدران واجداد ما را غارت کرده وناموس وحیثیت مان را به بازی گرفته..چهل سال هم است که بی هیچ گناهی،آنهم بخاطر اینکه نمیخواهیم زیرسلطه غرب برویم تحت انواع فشارها وتحریمها وجنگها قرار داده است (368074)
۱۳۹۹/۰۳/۲۰ ۲۲:۵۰
الان از هر دانش آموزی بپرسی میدونه جایزه صلح نوبل رو نروژ میده نه سوئد!!!
اما استاد تمام دانشگاه و یکی از پرحرف ترین سیاسیون که نخود هر آشی هست نامه مینویسه به سفارت سوئد و پیشنهاد میده جایزه صلح نوبل رو به علی مطهری بدن که پاسخ تمسخر آمیزی رو از سفارت سوئد دریافت میکنه! همین قدر افتضاح!!!
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل (368076)
علیرضا نیکرو
Moldova, Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۲۱ ۰۲:۵۶
کشور متمدن و ایده آل کشوریه که مردمش حق اعتراض داشته باشند نه اغتشاش
غرب ستیزی و شرق ستیزی احساساتی دروغین است (368080)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۲۱ ۰۹:۱۲
باسلام و درود
احسنت به استاد زیبا کلام که همیشه با تمام جسارت ودر هر وضعیتی وظیفه دفاع خودش از غرب را به جا می آورد!!! (368083)
۱۳۹۹/۰۳/۲۱ ۱۱:۱۶
مثل اینکه دیدن عکس و فیلم های به آتش کشیده شدن و لگدمال شدن پرچم آمریکا در خود آمریکا جناب زشت کلام رو خیلی اذیت کرده و به مذاقشون خوش نیامده ، البته باید حق را به ایشان داد چرا که ایشان دلشان نمی آید لگدکوب شدن پرچم شیطان بزرگ را ببینند. (368085)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۲۱ ۱۶:۲۵
فقط آنهایی که اوسگول هستند از نابودی تمدن غرب و افول امریکا حرف می زنند . آدم عاقل ومنطقی حرف مفت نمی زند. (368094)
۱۳۹۹/۰۳/۲۱ ۱۶:۴۰
درود بر معتقدان به آزادی مطبوعات و آزادی بیان و آزادی اجتماعات و آزادی اعتصاب و تحصن . هرچند همه اینها در قانون اساسی ما هست اما هیچکدام را نداریم (368095)
۱۳۹۹/۰۳/۲۱ ۱۹:۱۷
دلیل ماندگاری تمدن غرب انتقاد درون گفتمانی و بیرحمانه خودش از خودش است تا تمدنی خودش عیب های خودش را ببیند و در صدد رفع آن براید نابود ناشدنی است .
حداقل به این سادگی ها نابود نمی شود ؛ خود انتقادی ، خود انتقادی ، خود انتقادی
این راز ماندن غرب است و گمشده جامعه و تمدن و فرهنگ ما هم همین نبود
خود انتقادی ، خود انتقادی
است . (368098)
۱۳۹۹/۰۳/۲۱ ۲۲:۳۴
حرف دل اکثر ملت ایران را زدی (368102)
۱۳۹۹/۰۳/۲۱ ۲۲:۴۲
در امریکا مردم معترض اعتراض خود را بروز میدهند بدون آنکه اینترنت قطع شود یا کسی کشته شود ولی در کشور ما در ابان ۹۸ برای مقابله با اعتراض مردم اینترنت را قطع به گفته خودشان ۲۵۰ نفر را می کشند که بیشتر از این است بعد حالا میگویند غرب به پایان عمر حکم رانی خود رسیده از این گفته این جور نتیجه گیری میشه برای ادامه حکم رانی باید قتل عام کرد و ارتباط با دنیا را قطع کرد............ (368103)
۱۳۹۹/۰۳/۲۱ ۲۳:۳۶
اتفاقا غرب ازاین بحرانها فرصت ایجادمیکنه وهرچالشی باعث پویایی وشکوفایی ورشد تمدن کشورهای غربی میشود ..چون غربیها بجای سانسور وسرکوب ازتجربیات این بحرانها برای حل معضلات وخلاهای اجتماعی...سیاسی..فرهنگی وتربیتی خوداستفاده میکنند. (368105)
۱۳۹۹/۰۳/۲۲ ۱۰:۰۳
معلوم نیست این غرب گرا ها و غرب پرستان تا کی می خوان به ستایش غرب ادامه بدن هر چند این مسئله چیزی تازه ای نیست در طول تاریخ اسلام افراد زیادی بودند که در خاک اسلامی زندگی می کردند اما به نفع دشمن اسلام خواسته یا ناخواسته فعالیت میکردند (368109)
مهمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۲۲ ۱۰:۲۸
... مسئله‌ایی بنام توزیع اتومبیل ...
هم به خاطر این است که غرب گرایان مسئله را اداره می کنند!
هر جا با تقلید کورکورانه از غرب و ... بدون فکر و بررسی و ... انجام گیرد
حتما محکوم به شکست است!
این آقا هم خودشان در جریان هستند که افرادی ماننند نوام چامسکی و ... که پدر معنوی تمدن غرب هستند، الان به انتهای تمدن غرب رسیده اند و آن را فریاد می زننند ولی امان از کاسه ی داغ تر از آش !

امان از افرادی که حاضرند فدا شوند ولی غرب لکهای بر ندارد حتی اگر حقیقت هم فدا شود ! (368110)
خلیل مهاجر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۲۳ ۰۹:۳۳
آزادی بیان و احزاب و اجتماعات و مذاهب و مدیریت مبتنی بر انتخابات آزاد و نظارت نهادهای مستقل و برخورداری کامل شهروندان از حقوق بشر بهترین و منطقی ترین نظام سیاسی و اجتماعی تاریخ بشر است. افول دموکراسی تا به امروز به غیر از فلاکت و بدبختی و جنگ در سایه فاشیسم و دیکتاتوری و نازیسم و اقتدار گرایی فاسد نتیجه دیگری برای بشریت به بار نیاورده است.
حاکمیت قانون هو میتواند به حاکمیت انسان ها و در نتیجه دیکتاتوری و استبداد تبدیل شود و قابل افول شود. ترامپ آغازگر افول دموکراسی نیست بلکه شتاب دهنده است. (368131)
.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۲۴ ۲۳:۳۲
توزیع اتومبیل و دلار و سکه و بنزین و مسکن و لوازم خانگی همه از گندهای دولت مورد حمایت زیباکلام است. والا احمدی نژاد هم سوخت را مدیریت کرد همان چیزی که روحانی آن را حذف کرد بعد از صبح یک جمعه آن را دوباره آورد. مسکن مهر را حذف کرد بعد از هفت سال حلیم مسکن ملی را آورد. هفت سال مملکت را علاف برجام کرد بعد فهمید این برجام ارزش مصرف جوهر را هم نداشت. (368162)
.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۲۴ ۲۳:۳۶
این زیباکلام خودش میداند غرب روی طناب داره راه میره. همیشه وقتی بحرانی در غرب پیش می آید تا فروکش کردن آن هفته ها سکوت میکند. بعد که دید نه اتفاقی نیفتاد می آید و دوباره در ردای روشنفکر جهان سومی که همیشه مثل بخاری در تابستان عمل میکند نظریه پردازی میکند. در ماجرای کرونا و فلوید هم اگر جستجو بکنید ابتدا هفته ها به قرنطینه رفت بعد اومد. (368163)