به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۲۹ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب : ۲۲۸۰۸۳

کودتاچی خودِ ما هستیم!

کودتاچی خودِ ما هستیم!
گروه سیاسی
28 مرداد، سالروز سقوط دولت مردمی دکتر مصدق؛ مصدقی که اغراق نیست اگر بگوییم تبدیل به اسطوره‌ای در سیاست‌ورزی در ایران شده است. با وجود آن که در دهه‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای حذف نام و مرام محمد مصدق در جریان بوده و است اما این نام و آنچه از از او به یادگار مانده است همچنان در میان مردم خریداران پر شماری دارد. درباره آنچه در 28 مرداد گذشت در سال‌های اخیر روایت‌های تکراری فراوانی بیان شده است که اغلب آن‌ها نیز بر پررنگ کردن نقش عامل خارجی و یا اعتماد مصدق به آمریکا تاکید دارد. این شیوه تاریخ‌نگاری علاوه بر آنکه از اصول اولیه پژوهش‌های تاریخی نیز فاصله دارد و نوعی یکسویه‌نگری برای مصادره به مطلوب کردن وقایع تاریخی به شمار می‌رود با بسیاری از اسناد متقن تاریخی نیز در تضادی آشکار است.
بدیهی‌ست که نه می‌توان و نه باید نقش عامل خارجی را در سقوط دولت مردمی مصدق فراموش کرد اما آیا همه علل وقوع آن حادثه تلخ همین بوده است؟ به واقع چند درصد از دلایل سقوط دولت مصدق و وقوع کودتای 28 مرداد را می‌توان به بیرون مرزها نسبت داد؟ چه میزان از انگلیسی و آمریکایی خواندن کودتای 28مرداد حاصل تئوری توطئه است و تا چه حدی از آن بر اساس واقعیات؟ به راستی چرا در این سال‌ها هیچ‌گاه از نقش ویژه حزب توده و همینطور حامیان آیت‌الله کاشانی در موفق شدن کودتا سخنی به میان نیامده است؟ آیا تمام ماجرا به طراحی انگلیس و آمریکا و دستور خارجی‌ها به «شعبان بی مخ» بازمی‌گردد؟ آیا با کمترین بهره هوشی و اندک مطالعه منابع تاریخی می‌توان پذیرفت که کودتا صرفا بر اساس چنین روایتی به پیروزی رسید؟
به نظر می‌آید که چنین روایت پر تکراری از کودتای 28 مرداد بیشتر از آن که مبتنی بر واقعیت‌های تاریخی باشد برای فرار از از یک واقعیت مطرح می‌شود؛ واقعیتی تلخ درباره ما مردم. آن واقعیت تلخ که شاید تلخ‌ترین واقعیت تاریخ معاصر ایران هم باشد به این موضوع بازمی‌گردد که از شعار «زنده باد مصدق» تا «مرگ بر مصدق» یک نیم‌روز بیشتر طول نکشید. واقعیت این است که کودتاچیان واقعی همان‌ها بودند که ادعای هواداری از مصدق را داشتند اما با اندک تهدید و یا تطمیع کنار کشیدند و حتی بدتر، در برابر مصدق ایستادند و در عمل، خودشان کودتاگر شدند.
ممکن است دلایل دیگری همچون سوءاستفاده‌های سیاسی و جناحی نیز در پررنگ کردن نقش عوامل خارجی در کودتای 28 مرداد در روایت‌های تاریخی سال‌های اخیر به ویژه در رسانه‌های عمومی نیز نقشی داشته باشد اما در لایه زیرین آن، علت اصلی همین فرار از آیینه‌ای است که تاریخ به شکل بی رحمانه‌ای در برابر خودمان قرار داده است و به شفاف‌ترین شکل ممکن نشان می‌دهد که کودتاچی 28 مرداد خودِ ما هستیم!

 
برچسب ها: دکتر محمد مصدق

مهمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۵/۲۹ ۱۶:۱۷
ملاک حال افراد است ً!

زر و زور و تزویر
مثلث تحریف حقایق و انحراف است !

مخصوصا در کنار غرب زدگان دنیا پرست ! (369048)
وروجک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۵/۳۰ ۰۸:۱۲
همه پادشاهان حکوکتها و دولت ها و حتی افراد را درزمان خودشان باید قضاوت کرد شاید تنها راه مصدق و هر دولت دیگری که آن زمان بود همین رابطه با آمریکا برای فرار از انگلیس بود مثل رابطه با چین و روسیه برای فرار از امریکا که اکنون شاهد آن هستیم. اما مردم را اینگونه قضاوت نکنید وقتی با رای این مردم و حمایت آنها به قدرت میرسید درطول زمان چه اقداماتی موجب روی برگرداندن مردم از حمایت یک فرد یا دولت میشود حتما اقداماتی توسط دولت انجام میشود که مردم از صف حامیان به معترضان میروند. مردم رو قضاوت نکن درک کن. (369050)
مهدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۵/۳۰ ۱۱:۳۱
كودتايي دركارنبود.نخست وزيرازدستورشاه قانوني كشورتمردكرده بود . (369051)
خلیل مهاجر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۵/۳۰ ۱۴:۰۳
ماندگار شدن خاطره دکتر مصدق در اذهان ایرانیان آستقلال طلب و آزادیخواه نه به دلیل مظلوم حلوه دادن وی و یا چشم پوشی بر برخی از اشتباهات وی و خلق و خوی دمدمی وی بود بلکه با روشن شدن بیشتر وقایع آن روز تاریک در تاریخ کشور بیشتر نمودار فرهنگ انتخابات و فعالیت احزاب و مخالفت با تمرکز قدرت در یک نهاد همچون دربار بود. دموکراسی نوپای ایران با تحمل و شکیبایی اختلافات میان متحدین سابق را تحربه میکرد و داوری را به آرای مردم میسپرد. آمریکا و کاشانی و نیروهای مسلح و اوباش و دربار دموکراسی ما را نابود کردند. (369052)
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۵/۳۱ ۰۸:۲۱
کودتاچی ، انقلابی یا مثل امروز نا امید و غر غرو ،همه ما هستیم ولی هدایت شده به این سمت ها توسط کسایی که از ما جلوترن در سود جویی در شناخت روان انسان و جامعه
بزرگترین عامل جهل ما نسبت به روان خودمان جامعه و دنیای سیاسی اطرافمان است
ولی این ها عامل اصلی خارجی رو کم رنگ نمی کنه چون برای اینکه ما همچنان نادان بمانیم هزینه می کنن و بهره اش را صد چندان می برن (369054)
Mohsen
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۵/۳۱ ۱۳:۴۳
میخواهد چهره مصدق را صداوسیما را غیر اسلامی نشان دهد (369056)