به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۱ ساعت ۲۳:۲۹
کد مطلب : ۳۰۶۹۳۷

چرا نخبگان از ایران مهاجرت می‌کنند؟

چرا نخبگان از ایران مهاجرت می‌کنند؟
گروه سیاسی: علی نظری سردبیر روزنامه مستقل در یادداشتی نوشت:  اخیرا مقام رهبری در خصوص مهاجرت نخبگان به کشورهای بیگانه تصریح کرده‌اند: "هرکس که نخبگان کشور را تشویق به خروج از کشور و اقامت در کشورهای دیگر نماید، مرتکب خیانت شده است."
حال که مقام رهبری به پدیده مهاجرت نخبگان ورود کرده است،بایستی درباره برخی از عوامل فرار مغزها به کشورهای دیگر جهان سخن بگوییم. اولین دلیل خروج سیل‌آسای نخبگان در هر سال که حدود ۳۸۰۰۰ نفر تحصیل‌کرده نخبه در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا می‌باشد، قطعا عدم امید به چشم‌انداز روشن در آینده است که جوانان ممتاز ما را روانه ینگه دنیا می‌کند. 
امید به آینده‌ی روشن، پارامتری است که باید حاکمیت در این مقوله مسئولیت بپذیرد و با طراحی توسعه پایدار در کشور افق روشنی را بویژه برای جوانان این مرز و بوم رقم زند. دومین دلیل فرار نخبگان از کشور دایره گردش مدیران در ایران است که از یک مجموعه محدود چند هزار نفری تجاوز نمی‌کند و هرگز نوبت مدیریت به یک نخبه‌ی بدون‌رابطه و پارتی نخواهد رسید.این دایره اخیرا با وسیعتر شدن به دامادسالاری رسیده و دامنه‌ی بزرگی از اقوام سببی و نسبی مدیران نسل اول انقلاب را در بر گرفته است. برای یک نخبه‌ی بی‌پناه و بدون ثروت و پارتی بهترین مسیر، خروج از کشور و آزمودن بخت خویش در کشورهایی است که مهاجرپذیر هستند و فرصت‌های اعتلای شغلی را به بهترین استعدادها می‌دهند.  
دلیل دیگر مهاجرت فارغ التحصیلان ایرانی، تعداد جمعیت تحصیلکرده بیکارکشور است که طبق آخرین نمودار مرکز آمار کشور به ده میلیون نفر می‌رسد که درعین حال تعداد کثیری از آنان مهارتی جز محفوظات ذهنی ندارند. با این چشم‌انداز طبیعی است، جوانان ارزشمند ما وقتی دو دهه به تحصیل علم مبادرت می‌ورزند، حداقل مطالبه آنها از دولت و متولیان کشور دستیابی به شغلی مناسب و در خور شأن خویش است! 
در برهه کنونی در اکثر خانوارهای ایرانی شاهد حضور یک یا چند جوان بیکار و فارغ التحصیل هستیم که بعد از فراغت از درس و تحصیلات ممتاز دانشگاهی باید خانه نشین شده و تحت سرپرستی پدران و مادران بازنشسته قرار گیرند و ارتزاق کنند!
طبیعی است جوانان تحصیلکرده بیکار وقتی بعد از کسب مدارج فوق لیسانس و دکترا ناگزیر به خانه‌نشینی شوند دچار افسردگی می‌گردند!
اکنون سوال ما از مقامات ارشد کشور این است که مسبب پیدایش جمعیت ده میلیون نفری بیکار در کشور چه کسانی هستند؟ آیا عدم پیش‌بینی امروز، سیاستگذاری غلط و بی‌برنامگی مدیران امری قابل چشم پوشی است؟ 
دلیل دیگر مهاجرت از کشور عدم امنیت شغلی نخبگان و تحصیل‌کرده‌های داخل است.زیرا اگر در مجموعه‌ای مشغول شوند لاعلاج بصورت پیمانی شاغل می‌گردند و همین عدم امنیت شغلی جوانان شایسته و تحصیلکرده ایرانی را به سوی غرب و بویژه اروپا و آمریکا می‌کشاند!
نگارنده معتقد است مخاطب اصلی رهبری در تشویق نخبگان به خروج از کشور مسئولان بی‌کفایتی هستند که اقتصاد مضمحل کشور ارمغان مدیریت نا کارآمد آن‌هاست! برای حفظ نخبگان ایرانی هرگز با شعار درمانی نمی‌توان این معضل بزرگ را حل کرد، بلکه باید کشور به سمت اصلاحات ساختاری حرکت کند تا توسعه پایدار در کشور ریل‌گذاری شود.
در این صورت ما می‌توانیم با حفظ سرمایه‌های اجتماعی به‌عنوان سنگ بنای توسعه پایدار کشور حرکت کنیم. در غیر این صورت ما تولید کننده استعدادهای درخشان برای اقتصاد و صنعت غربی‌ها خواهیم بود و سالیانه ده‌ها هزار مغز متفکر کشور را مفت و مجانی به جهان اول تقدیم می‌کنیم.

مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۹/۰۲ ۰۹:۴۵
متوسط ضریب هوشی ایرانی ها کمتر از ۹۵ است ودر حد متوسط است از غربیها کمتر است کیفیت اموزش وپرورش مغز ها هم در ایران مطلوب نیست بنابرین روی نخبگی واستعداد ایرانیها مانور ندهیم ۳۸۰۰۰ نفری که موفق به مهاجرت شده در کشورهای پیشرفته جذب میشوند بعنوان کارگر وکارمند معمولی جذب میشوند و کارهای برجسته وعلمی زیادی انجام نمیدهند البته مسیولین بی کفایت ما هم ازاینکه از شر انها خلاص میشوند باطنا خوشحال اند واین شعارها ظاهر سازی است (379414)
۱۴۰۰/۰۹/۰۶ ۰۰:۴۱
والا ضریب هوشی بچه های،دبیرستانی بد نیست . ۹۵ کم لطفی هست. لااقل بچه های ریاضی و تجربی که زیر ۱۲۰ ندیدم تا حالا . بقیه رو هم نمی دونم ولی ۹۵ خیلی کمه. یهنی ما امدتزه سن خودمون هم نمی فهمیم (379530)
۱۴۰۰/۰۹/۰۲ ۱۰:۳۷
بدلیل خیلی چیزها (379415)
۱۴۰۰/۰۹/۰۳ ۰۱:۰۴
جواب کوتاه اینه که چون اولا نخبگان میتونن. اکثر ایرانیها میخواهند مهاجرت کنن ولی نمی تونن, چون کسی پذیرای غیر نخبه و غیر سرمایه دار در خارج کشور نیست. دوم اینکه نخبگان نمی تونن با روشهای غیر منطقی اینجا خودشونو وقف بدن. (379435)
۱۴۰۰/۰۹/۰۳ ۰۸:۳۵
دلیلش برهه حساس کنونی است (379437)
۱۴۰۰/۰۹/۰۳ ۱۹:۴۴
متاسفم که حتی ایشان هم به ریشه اصلی این مهاجرت توجه نمی کند . (379464)
بي نام
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۹/۰۵ ۱۵:۰۷
در كشوري كه يك عده بيسواد نماينده مجلس ميشوندكه بلد نيستند مشكلات كشور را حل كنند و به ماهواره و حيوانات توجه ميكنند نخبه ها بايستي بروند جايي كه قدرشان را بدانند (379508)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها