به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۸:۵۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۳۰ ساعت ۰۱:۳۹
کد مطلب : ۴۲۹۲۹۵

مزدوری که از استالین، استالینیست‌تر بود!

مزدوری که از استالین، استالینیست‌تر بود!
بیژن اشتری
 در خبرها خواندم که خانمی به اسم لیلا حسن‌زاده در جلسه دفاع از رساله تحصیلی خود در دانشگاه تهران درود و ثنای خود را نثار ژینا، جنبش زن زندگی آزادی، و نیز سیدجعفر پیشه‌وری و قاضی محمد کرده. چه خوب که نظرش را آزادانه گفته.
اما این دختر خانم نیاز به آموزش و روشنگری دارد. من در حد دانش اندک خودم چند واقعیت را به صورت فهرست‌وار درباره پیشه‌وری خدمت ایشان عرض می‌کنم:
پیشه‌وری خواهان جدا کردن آذربایجان از ایران و ملحق ساختن آن به اتحاد جماهیر شوروی کمونیستی بود.موقعی که روس‌ها شمال ایران را اشغال کردند، در جریان جنگ جهانی دوم، پیشه‌وری را به ریاست حکومت خلقی آذربایجان منصوب کردند. پیشه‌وری برای یک سال رییس این حکومت بود تا اینکه روس‌ها در توافق با متفقین غربی‌شان خاک ایران را، به اکراه، ترک کردند‌. در دوران حکومت یک ساله پیشه‌وری در تبریز، همه‌کاره «حکومت خلقی آذربایجان» مردی به اسم محمد بی‌ریا بود که هم وزیر پروپاگاندا بود و هم رییس پلیس مخفی آذربایجان اشغالی. بی‌ریا دست پرورده لاورنتی بریا، رییس پلیس مخفی شوروی و عضو شناسنامه‌دار انکاود شوروی بود. تندروی‌های پیشه‌وری و بی‌ریا چنان بود که پس از یک سال مردم تبریز آرزوی نابودی آنها را می‌کردند و از همین رو در پی خروج نیروهای شوروی از آذربایجان، مردم با رضای خاطر مقدم ارتش شاهنشاهی را گرامی داشتند.
استالین بدش نمی آمد که بخش شمالی ایران،شامل آذربایجان، کردستان، گیلان، مازندران و خراسان، را ضمیمه خاک شوروی کند اما توازن قوا در دوره پس از پایان جنگ جهانی دوم اجازه این کار را به او نداد.کاردانی قوام السلطنه و تهدید آمریکا به استفاده از بمب اتمی در صورت عدم خروج نیروهای شوروی از ایران نیز البته تاثیرگذار بود. باری، پیشه‌وری از خروج نیروهای شوروی ناخرسند شد و نامه‌ای به استالین نوشت و ضمن ابراز گله و شکایت از وی، درخواست سلاح برای جنگ مسلحانه با دولت مرکزی ایران کرد. او از این حیث حتی از استالین هم استالینیست‌تر بود زیرا می‌خواست به هر ترتیبی که هست آذربایجان ایران را ضمیمه آذربایجان شوروی و به تبع اولی اتحاد جماهیر شوروی کند. استالین در نامه‌ای جواب پیشه‌وری را داد و برایش شرح داد که اولا گله و شکایت ممنوع و ثانیا شوروی در توافق با متحدان غربی سابقش مجبور به ترک خاک ایران شده است. او در نامه‌اش پیشه‌وری را به تعامل سیاسی با دولت مرکزی و اجتناب از اقدامات خشونت آمیز توصیه کرد. پیشه‌وری چهار روز پس از دریافت این نامه، در باکو به زیر کامیون رفت. استالین از نوکرانش تبعیت محض می‌خواست و هیچ گله و شکایتی را برنمی‌تافت.

۱۴۰۲/۰۶/۳۰ ۰۸:۵۰
آقای اشتری پرچم ضدیت با شوروی سابق و بنابر عادت با روسیه فعلی را یک تنه به دوش می کشند. ایشان تمام رسالت سازمان انقلابی (حزب رنجبران بعدی) را به عهده گرفته اند. در مورد فرقه دموکرات تا به حال فقط صدای مخالفان را بازتاب داده اید.
بهتر است یک بار هم که شده تاریخ را از کسانی بپرسید که آن تاریخ را زندگی کرده اند. زیاد هم به نظرات آقای اشتری بها ندهید؛ ایشان فعلاً نان ضدیت با اندیشه های چپ را می خورند، تا زمانی که سنگ ها باز شود و کسانی که بر کرسی اتهام ایشان نشسته اند بتوانند از خود دفاع کنند. (437586)
۱۴۰۲/۰۶/۳۰ ۱۴:۵۱
دهها سنه خودتون رو با این جعلیات مشغول کردین در حالیکه جعفر خان پبشه وری در هییت دولت خود وزیر خارجه نداشت یعنی تجریه طلب نبود مبارزه فرقه با شوونیسم و آپارتاید فارسی بود (437598)
۱۴۰۲/۰۷/۰۱ ۲۳:۲۲
حداقل خاطرات غلام يحيى را بخوانيد که آخرش هم به اتفاق پيشه ورى که فرار کردند به روسيه براى دستبوسى استالين اما استالين نصف فرارى ها رو فرستاد تو اردوگاه بيگارى (437677)
۱۴۰۲/۰۶/۳۰ ۱۵:۱۴
فکر نمیکنید این پست های یک طرفه موجب نفرت افکنی میشه؟ پیشه وری محبوب هزاران ترک این کشور هست. با یه تحلیل آب دوغ خیاری و چندتا نظر شخصی چرا توهین میکنید به یه ملت؟ این آقا الان روشنگری کرده مثلا؟! (437599)
۱۴۰۲/۰۶/۳۱ ۱۷:۵۵
دو بار در مورد این مطلب کامنت گذاشتم ولی منتشر نفرمودید. دموکراسی مراد ادعای شما هم تا وقتی دموکراسی است که کسی به اسب شاه نگوید یابو. (437640)
۱۴۰۲/۰۶/۳۱ ۱۷:۵۵
دو بار در مورد این مطلب کامنت گذاشتم ولی منتشر نفرمودید. دموکراسی مراد ادعای شما هم تا وقتی دموکراسی است که کسی به اسب شاه نگوید یابو. (437641)
۱۴۰۲/۰۷/۰۱ ۰۸:۲۹
البته کامنت های من این دوتا کامنت بالایی بود. بلکه در باره چپ ستیزی آقای اشتری بود که در زمان بسته بودن سنگ ها جولان می دهند. (437656)
د
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۷/۰۱ ۰۹:۲۲
بهتراست یک بررسی در مورد تقارن زمانی هجوم شوروی به چک اسلواکی و سکوت آمریکا هم بفرمایید تصمیمات سیاسی در پستوهای تاریک انجام می‌شود نه روی صحنه (437662)
۱۴۰۲/۰۷/۰۲ ۰۹:۵۴
نظر کسی که گفته پیشه وری تجزیه طلب محبوب ما پانترکا بوده رو منتشر میکنید نظر میهندوستان را نه! عجب! (437681)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۷/۰۵ ۱۲:۱۴
ممنون بابت روشنگری
زنده باد ایران با همه اقوامش. (437735)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها