به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۲۴ ساعت ۲۳:۳۰
کد مطلب : ۴۳۹۶۹۶
کاهش نامزدهای حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا

دسانتیس و هیلی رقبای اصلی ترامپ

دسانتیس و هیلی رقبای اصلی ترامپ
گروه بین‌الملل: تعداد پرشمار نامزدان حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ ایالات متحده آمریکا ناگهان به چند نفر که شانس واقعی دارند، کاهش یافته است.
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، در این رقابت پیشتاز است و در نتیجه سؤال مهم این است که آیا هیچ یک از نامزدهای باقی‌مانده قادرند او را شکست دهند؟
تیم اسکات، سناتور کارولینای جنوبی، روز دوشنبه ۲۲ آبان از این رقابت کنار رفت. به نظر می‌رسد که رقابت بین نیکی هیلی، نمایندهٔ سابق آمریکا در سازمان ملل، و ران دسنتیس، فرماندار ایالت فلوریدا، برای کسب رتبه دوم در این رقابت تشدید خواهد شد.
کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ نیز از این فرصت استفاده کرده و تلاش می‌کند که در دو ماه باقی‌مانده به شروع رأی‌گیری، که روز ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) در ایالت آیووا برگزار می‌شود، فضای رقابت را بین دو نامزدی که بر سر مقام دوم مبارزه می‌کنند، گل‌آلود کند.
برخی دیگر از نامزدها که هیچ شانسی ندارند، به‌رغم افزایش فشار برای کناره‌گیری هنوز بر ادامهٔ حضور خود در این رقابت اصرار دارند.
روز دوشنبه ۲۲ آبان، در پی کناره‌گیری تیم اسکات از رقابت‌ها، استنلی دراکِنمیلر، سرمایه‌گذار میلیاردر که حامی مالی آقای اسکات بود، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که از این پس به نیکی هیلی کمک خواهد کرد. حمایت مالی او می‌تواند موقعیت خانم هیلی را تا حدی تقویت کند.
استنلی دراکنمیلر در اولین اظهارنظر علنی خود در مورد این رقابت‌ها گفت حزب جمهوری‌خواه قبل از شروع رأی‌گیری برای تعیین نامزد خود باید پشت سر خانم هیلی متحد شود.
او به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «اکنون امیدوارم که تعداد نامزدها باز هم کاهش یابد و زمینه برای یک رقابت رودررو بین نیکی هیلی و رئیس‌جمهور پیشین فراهم شود. به نظرم مهم‌ترین نکته این است که قبل از شروع رأی‌گیری بقیه کنار بروند و فقط نامزدهای اصلی باقی بمانند.»
ولی ران دسنتیس نیز کارزار انتخاباتی خود را بر شروع رأی‌گیری در آیووا متمرکز کرده و نشانه‌‌ای از کناره‌گیری او دیده نمی‌شود.
اندرو رومئو، سخنگوی فرماندار فلوریدا، گفت با توجه به کناره‌گیری مایک پنس و تیم اسکات شانس آقای دسنتیس در رأی‌گیری آیووا افزایش یافته است. او یادآوری کرد که گروه‌های مذهبی محافظه کار در این ایالت از موضع قاطع آقای دسنتیس در مخالفت با حق سقط جنین و حقوق دگرباشان جنسی و جنسیتی حمایت می‌کنند.
ران دسنتیس هفتهٔ گذشته با جلب حمایت فرماندار ایالت آیووا از کارزارش بزرگ‌ترین حمایت انتخاباتی خود را رقم زد. کیم رینولدز، فرماندار آیووا، وعده داد که محبوبیت خود در این ایالت را در اختیار آقای دسنتیس قرار خواهد داد.
اندرو رومئو افزود: «مایک پنس، معاون سابق رئیس‌جمهور، و تیم اسکات تلاش می‌کردند بخشی از رأی‌دهندگان مسیحی انجیلی را به خود جلب کنند. اکنون در غیاب آن‌ها آقای دسنتیس خیلی بهتر از نیکی هیلی می‌تواند این گروه از رأی‌دهندگان را جلب کند. در هفته‌های آینده این گروه‌ها خواهند دید که ارزش‌ها و سوابق نیکی هیلی با شعارهای او انطباق ندارد.»
برجسته شدن جدال بین نیکی هیلی و ران دسنتیس نشان می‌دهد که در مقایسه با رقابت برای تعیین نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال ۲۰۱۶ این بار تعداد نامزدهای مهم به‌سرعت کاهش یافته است.
در آن دوره در همین مرحله از رقابت‌ها هنوز ۱۳ نامزد حضور داشتند. رقابت‌های امسال با شرکت هشت نامزد از ماه اوت آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود که تا دور بعدی مناظره که ماه آینده در آلاباما برگزار می‌شود، فقط چهار نفر از آن‌ها یعنی نیکی هیلی، ران دسنتیس، کریس کریستی، فرماندار سابق ایالت نیوجرزی، و ویوک راماسوامی، سرمایه‌گذار محافظه‌کار، در رقابت‌ها باقی بمانند. البته به این تعداد باید دونالد ترامپ را نیز افزود که تاکنون در هیچ یک از مناظره‌ها شرکت نکرده است.
داگ بورگم، فرماندار داکوتای شمالی، و ایسا هاچینسون، فرماندار سابق آرکانزاس، که برای شرکت در مناظره قبلی رأی کافی به دست نیاوردند، هنوز از رقابت‌ها کناره‌گیری نکرده‌اند. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور در دوران دونالد ترامپ نیز که برای شرکت در مناظرهٔ آخر رأی کافی به دست نیاورده بود، ماه گذشته از رقابت کناره‌گیری کرد.
کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ از جدال نیکی هیلی و ران دسنتیس که در هفته‌های اخیر فقط روی حمله به یکدیگر متمرکزند، بسیار خشنود است و این رقابت خصمانه را عامل دیگری برای تثبیت موقعیت آقای ترامپ به‌عنوان تنها گزینهٔ واقعی تعبیر می‌کند.
مشاوران آقای ترامپ در اظهارنظرهای خصوصی می‌گویند که کناره‌گیری تیم اسکات باعث می‌شود که میزان حمایت از نیکی هیلی در کوتاه‌مدت افزایش یابد. آن‌ها درعین حال معتقدند آقای ترامپ که در حال حاضر با فاصلهٔ زیادی از سایر رقبا جلوتر است، به‌احتمال فراوان برتری خود بر سایرین را در هفته‌ها و ماه‌های آینده افزایش خواهد داد.
کارزار دونالد ترامپ روز دوشنبه ۲۲ آبان در بیانیه‌ای تصمیم نیکی هیلی برای اختصاص ۱۰ میلیون دلار به یک کارزار تبلیغاتی در ایالت‌های آیووا و نیوهمپشیر از اوایل ماه دسامبر با هدف تضعیف ران دسنتیس را برجسته کرد.
این بیانیه افزود: «گزارش‌های جدید حاکی است که کارزار نیکی هیلی قرار است ۱۰ میلیون دلار برای کباب کردن (از میدان به در کردن) دسنتیس در آیووا و نیوهمپشیر اختصاص دهد. هیلی در حال تقویت خود است و دسنتیس مثل یک سنگ در حال افتادن است».
بنیاد مالی «اس‌اف‌‌ای» که با شعار «رهبری که لایق آمریکاست» فعالیت می‌کند، و حامی مالی اصلی خانم هیلی است، روز سه‌شنبه بیانیه‌ای منتشر کرد که ادعای کارزار دونالد ترامپ را تأیید می‌کند.
در بخشی از این بیانیه گفته می‌شود: «تعداد رقبا در حال کاهش است و بهتر از آن پیشبرد یک کارزار طولانی، پرهزینه و سراسری به‌مرور تفاوت نامزدها را مشخص خواهد کرد و به رأی‌دهندگان و بازیگران قدرت نشان خواهد داد که کدام‌یک از نامزدها برای ادامهٔ این رقابت وقت، منابع، محبوبیت و پول لازم را دارند. تاکنون فقط یک نامزد توانسته است تمامی این قابلیت‌ها را نشان دهد و او نیکی هیلی است.»
از سوی دیگر، هنوز بسیاری از رأی‌دهندگان و مفسران از کناره‌گیری تیم اسکات در تعجب‌اند. آقای اسکات، سناتور کارولینای جنوبی و تنها سیاه‌پوستی که در رقابت‌ها باقی مانده بود، غروب یکشنبه ۲۱ آبان با اعلام کناره‌گیری خود در مصاحبه با شبکهٔ خبری «فاکس نیوز» حتی کارکنان کارزار انتخاباتی خود را متعجب کرد.
تیم اسکات که کناره‌گیری کرد، تنها سناتور سیاهپوست حزب جمهوری‌خواه بود
تیم اسکات که کناره‌گیری کرد، تنها سناتور سیاهپوست حزب جمهوری‌خواه بود
به‌گفته مدیران کارزار آقای اسکات، او روز بعد در یک جلسه عمومی دلایل اتخاذ این تصمیم را با کارکنان در میان گذاشت. سخنان او و جزئیات واکنش کارمندان کارزارش علنی نشده ولی یکی از اعضای ارشد کارزار تیم اسکات که به‌دلیل خصوصی بودن جلسه خواست نامش در گزارش فاش نشود، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت اجماع عمومی مسئولان کارزار این بود که اکثر رأی‌دهندگان هنوز حاضر نیستند به نامزدی غیر از دونالد ترامپ رأی بدهند.
تیم اسکات در ‌‌ایمیلی که بعدازظهر دوشنبه برای حامیان خود ارسال کرد، گفت که در این واقعیت تردیدی ندارد. او افزود: «فکر می‌کنم که رأی‌دهندگان، که عالی‌ترین مردم جهان هستند، با صراحت نظر خود را به من گفته‌‌اند و آن این است: تام، الان وقتش نیست. آن‌ها نه نگفته‌‌اند ولی می‌گویند الان نه.»
ورود تیم اسکات به رقابت‌ها برای تعیین نامزد حزب جمهوری‌خواه در ابتدای کار اشتیاق فراوانی ایجاد کرد، به‌خصوص در ایالت آیووا که سناتور آن جانی ارنست از دوستان آقای اسکات و مثل او یک مسیحی انجیلی متدین است. حتی در مقاطعی شانس او برای رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری جدی گرفته می‌شد.
کارزار انتخاباتی او در ماه‌های اخیر در مجموع ۲۴ میلیون دلار صرف تبلیغات کرده که بخش اعظم آن روی ایالت آیووا متمرکز بود. تدین و تسلط بر متون انجیلی محور اصلی سخنرانی‌های آقای اسکات در سفر تبلیغاتی به ایالت آیووا بود و در چند شهر با رهبران جوامع مسیحی انجیلی دیدار کرد.
در طول تابستان، فعالان حزب جمهوری‌خواه در ایالت آیووا بارها او را ازجملهٔ بهترین نامزدها معرفی می‌کردند و روی پیام و لحن مثبت او در مقایسه با مظلوم‌نمایی و لحن تهاجمی دونالد ترامپ تأکید می‌کردند. به‌رغم همهٔ این عوامل، میزان حمایت از آقای اسکات حتی در ایالت آیووا رو به کاهش گذاشت و در هفته‌های اخیر مشخص شد که حتی در مقایسه با نیکی هیلی و ران دسنتیس نیز از حمایت کمتری برخوردار است.
اریک لوین، کارچاق‌کنِ بانفوذ حزب جمهوری‌خواه و منتقد دونالد ترامپ که در هفته‌های اخیر صد هزار دلار برای کارزار انتخاباتی تیم اسکات جمع آوری کرد، تصمیم او به کناره‌گیری به‌خاطر منافع عمومی کشور را ستود. او افزود: «دیگران هم باید از این تصمیم بیاموزند. اکنون همه باید از یک نامزد حمایت کنیم و او نیکی هیلی است.»
اما دوین اومالی، کارشناس روابط عمومی جمهوری‌خواه که مشاور کارزار انتخاباتی مایک پنس بود، هشدار داد که اتحاد حول یک نامزد آلترناتیو فقط اولین گام در استراتژی جمهوری‌خواهانی است که خواستار شکست دونالد ترامپ هستند. او افزود که حتی پس از انتخاب این نامزد، روند غلبه بر رئیس‌جمهور پیشین جدال خصمانه‌تری خواهد بود.
دوین اومالی به آسوشیتدپرس گفت: «به محض این که سایرین صحنه رقابت را ترک کنند و فقط یک نامزد آلترناتیو باقی بماند، کارزار ترامپ تمام حملات خود را روی او متمرکز خواهد کرد. ترامپ تلاش خواهد کرد با حملات و جدال فرسایشی دیگران را کلافه و وادار به کناره‌گیری کند. احساسی که ترامپ در رقیب برای معامله به مثل، حملات خصمانه و دشنام دادن ایجاد می‌کند، واقعاً تحمل‌ناپذیر است و به نظرم نیک یهیلی و ران دسنتیس هیچ‌یک قابلیت پرهیز از تخاصم و یا مقاومت در برابر حملات ترامپ را ندارند.»
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها