به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۴ ساعت ۲۰:۲۴
کد مطلب : ۱۳۰۷۴۲
هر کس به جای خود

انتخابات96 بی‌شباهت به رفراندوم نبود

انتخابات96 بی‌شباهت به رفراندوم نبود
صادق صدرایی
اگر بخواهیم انتخابات را به خلاصه‌ترین شکل ممکن تعریف کنیم، می‌توان آن را ابزاری برای شناخت جامعه دانست. ابزاری که می‌توان با آن متوجه شد که چه دیدگاه و برنامه‌ای مورد پشتیبانی اکثریت است و کدام دیدگاه و نظر اقلیتی از جامعه را پشتیبان خود خواهد داشت. قاعدتا معنای انتخابات حذف اقلیت و یا ایجاد فشار و محدودیت برای آنان که در اقلیت هستند نباید باشد و اکثریت می‌بایست تمام توان خود را برای حفظ حقوق اقلیت به کار ببندد اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که اقلیت پس از آن که متوجه جایگاه خود در جامعه شد هم به حضور در جایگاه اقلیت رضایت ندهد و همچنان با روش‌های مختلفی تلاش کند که با نادیده گرفتن خواسته‌های اکثریت به رفتارهای نادرست گذشته اش ادامه دهد.

انتخابات96 از جهاتی بی‌شباهت به یک رفراندوم نبود. یک همه پرسی که مردم در آن به برنامه هایی نه گفتند و به برنامه هایی در نقطه مقابل آن آری. در یک سو سخن از فرصت بودن تحریم بود و در سوی دیگر از وعده رفع تحریم‌های باقی مانده سخن گفته شد، یک طرف از خط قرمز بودن «فتنه و انحراف» سخن می‌گفت و سوی دیگر رقابت از تلاش برای رفع محدودیت‌های به جا مانده در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، یکی از کفایت سرمایه‌های داخلی برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال می‌گفت و بر این عقیده بود که با صرفه‌جویی در هزینه‌های دولت می‌توان به توسعه رسید! و آن سو از تلاش برای حذف سرمایه‌های داخلی و همچنین ایرانیان خارج از کشور و سرمایه خارجی سخن می‌گفت.

یک سو در کارنامه اش محدودیت و سانسور موج می‌زد و طرف دیگر در چهار سال حضورش فضای به نسبت گذشته بازتری را برای مردم در حوزه‌های فرهنگی – اجتماعی و سیاسی به ارمغان آورده است.حالا این شبه رفراندوم به خط پایان خود رسیده است و هر تفکری میزان واقعی - و نه «جمعیت اتوبوسی» - حامیانش را به شفاف‌ترین شکل ممکن فهم کرده است و اکنون وقت آن است که هر کس به جای خود برود. اقلیت در جایگاه خود باشد و اکثریت هم در موقعیت خود. خواسته‌های اکثریت اجرایی شود و برای اقلیت هم فضایی مهیا گردد تا خواسته هایش را با مردم مطرح کند. آیا در صحنه عمل هم چنین تصویری را شاهدیم؟

آیا در صداوسیما تصویری از خواست اکثریت دیده می‌شود؟ در‌ تریبون‌های نماز جمعه چطور؟ در دیگر نهادهای اثرگذار بر تصمیم گیری‌ها وضعیت به چه شکلی است؟ آیا اقدامات و اظهارات رنگ و بویی از آن چه اکثریت می‌خواهد گرفته است؟  شوربختانه باید گفت که پاسخ به همه این پرسش‌ها و دیگر سئوالاتی از این جنس منفی است و گویا آن طور که باید و شاید هنوز خواسته‌های اکثریت درک نشده است. این عدم فهم دقیق از آن چه مردم می‌خواهند و حرکت به سمت و سویی مخالف آن شاید در کوتاه مدت باعث نوعی مانور قدرت برای اکثریت و دولت منتخب آن‌ها باشد اما در بلند مدت صدمات جبران‌ناپذیری را بر کشور وارد خواهد آورد، از همین رو به نظر می‌آید که برای جلوگیری از آن خسارات عظیم باید از همین الان فکری کرد و صدای اکثریت را شنید.

مردمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۰۵ ۰۰:۵۵
کو سنگ پای قزوین ؟!!
شاید کمی خجالت و حیا یاد جماعت می داد ...
مردم ما این چندمین بار است که با زبان فصیح رفراندوم برگزار می کنند و ...
راستی کو سنگ پای قزوین ؟ (353234)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۰۵ ۰۱:۴۸
آقای صدرایی عزیز؛ من هم به آقای روحانی رای دادم اما تحلیل شما را قبول ندارم.دارید توهم را همه گیر می کنید. بهتر است کمک کنید که وعده های فراوان منتخب ملت بخصوص وعده های اقتصادی ایشان تحقق پیدا کند چون اگر نکند دیگر با حرف خالی و سیاسی بازی نمی توان صاحب این منصب مهم شد.« خیلی زود دیر می شود» (353237)
۱۳۹۶/۰۳/۰۶ ۰۳:۲۲
از فرمایشاتتون برمیاد که به روحانی رای ندادید! (353298)
۱۳۹۶/۰۳/۰۵ ۰۱:۲۸
باز چه خبر شده توی لیست اصلاح طلبان تو شورای شهر ..الویری خودش رو رئیس سنی میدونه اون خانم کارهای عجیب میکنه ..دوباره میخواهید گند کاری دوره اول رو بکنید ..احمدی نژادها از توش دربیاد ؟؟؟ این دفعه اگه این ادا و اطفار ها رو در بیارن تو شورا مردم دیگه با اصلاح طلب ها جور نمیشن ...بابا جمع کنید خودتون رو (353236)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۰۵ ۰۷:۴۳
واقعا در ایران اینطور جا افتاده وگرنه در غرب دو یا سه جناح با هم رقابت میکنند و بعد انتخابات با هم کاری ندارند و رفاقت دارند (353240)
رییس زاده علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۰۵ ۱۰:۱۰
آفرین بر شما افرین و صد افرین............ (353248)
۱۳۹۶/۰۳/۰۵ ۱۲:۰۱
خدا به اقای روحانی کمک کنه انتظارات خیلی بالا رفته مدعیان جدیدی هم ظهور کردند تخریب چی ها هم از حالا برای چهار سال اینده دارن برنامه ریزی میکنند که شخص مورد نظرشون رو سر کار بیارن تا میراث دولت دوازده رو حاتم بخشی کنه طرفداراشم به به و چه چه کنند که این بود حکومت عدل اینها کسانی هستند که ابایی ندارند از منسوب کردن خودشون به بزرگان حتی ائمه از الان باید به فکر چهار سال دیگه بود و الا الفاتحه (353249)
توسیوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۰۵ ۲۱:۰۸
رای حلال و حرام و سیاه چه صیغه ای است که جمنا مطرح کرده؟؟ (353284)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۰۶ ۰۰:۲۹
انشاا...اعتدال و اصلاحات و امید در این دولت 12 موفق و سربلند باشد در عمل به وعده ها و امیدوار کردن مردم (353293)