به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۱۲ - ۰۰:۲۹
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۱۷۰۵۷
مقاله وارده

کلید حسن روحانی و قفل‌هاي جهان امروز

گروه مقالات: هیچ سمفونی‌اي در جهان شنیدنی تر از این نیست که چنان حقیقت واژه ها را به نظم درآورید که گویی نیرویی نامریی معماری باشکوهی از رنگین کمان ساخته است تا صدای آن برای همیشه بر گوش جانها اکو شود! آن وقتی که شیخ دیپلمات در اندیشه کلیدی برای گشایش قفل‌هاي داخل کشور بود شاید هم نیم نگاهی به دنیای قفل شده امروز جهان داشت. او قفل‌هاي اصلی دنیای داخل و خارج را افراط و تفریط مي‌دانست وکلیدی که برای باز کردن این قفل‌ها مناسب مي‌دید "کلید اعتدال" بود.
کلید حسن روحانی و قفل‌هاي جهان امروز
آیت قیصربیگی

دکتر حسن روحانی گفتمان و منش اعتدالگرایی را کلیدی اساسی برای گشایش درهای قفل شده امروز جهان مي‌داند. زیرا قفل‌هاي امروز دنیا ضمن اینکه ریشه در افراطی دارد که در منش زورگویان عالم در قالب جنگ افروزی دیده مي‌شود، در تفریطی که در رویه انفعالی کشورهای ظلم پذیر جهان وجود دارد نیز مشاهده مي‌شود. شاید قسمت بیشتری از مشکلات داخلی ما نیز ارتباطی مستقیم به قفل هایی دارد که گريبانگير جهان امروز شده است. از این رو تحریم هایی که یکجانبه علیه ملت ایران اعمال شده نه تنها دولت بلکه وضعیت اقتصادی مردم ایران را نشانه رفته است.

حضور ریس جمهور محترم و هیات همرا در سازمان ملل فرصتی مغتنم بود که خود فضایی مناسب برای تعاملات بیشتر در راستای حل مشکلات فراهم آورد. باید اذعان کرد که دکتر حسن روحانی و دکتر محمدجواد ظریف هر دو سخنورانی خردمند و باتجربه‌اي هستند که زبان بین‌المللی را به خوبی مي‌شناسند. ارتقای مذاکرات هسته‌اي از سطح مدیر کل به وزرا از طرف ایران خود نشان از درایت و هوشمندی بالای این سیاست‌مداران کارکشته دارد که خود کلیدی راهبردی در باز کردن قفل فن آوری صلح آمیز هسته‌اي است.

از این رو دیپلماسی امروز ایران از فرازی بالاتر و از موضع قدرت نه ضعف به موضوع فن آوری هسته‌اي نگاه مي‌کند و این هنر و زیرکی سیاست ماست تا در عمل اعتمادی بر اذهان جهانی برای حل این موضوع شود. در مجموع سیاست خارجی ایران مقتدرانه مسئله هسته‌اي را پیگیری کرده است که امید چشیدن پیروزی‌هاي بزرگی را برای ملت و کشور ایران محفوظ داشته است. از این رو سیاست خارجی ایران در قالب دولت تدبیر و امید امروز خود امید ملتی شده‌اند که نقشی در ایجاد مشکلات دنیای داخل و خارج نداشته‌اند.

امروز گفتمان اعتدالگرايي در قالب تز ائتلاف برای صلح بر مذاق عمومی جهان خوش نشسه است. این منش قهرمانانه زیاده خواهان و جنگ افروزان را در خانه خود خلع سلاح کرد تا بجای ائتلاف برای جنگ، در فکر ائتلافی برای صلح و دوستی باشند. زیرا اعتدال کلید واژه‌اي حقیقی و مطمئن برای گشایش قفل‌هاي جهان پر آشوب امروز بحساب مي‌آید.

منش اعتدالگرایی نیروی آدمی را از فکر و احساسات خلق الساعه به خرد و تدبیر منتقل مي‌کند تا در جوش و خروش افکار و احساسات افراطی، آرام و استوار در فضای آگاهانه تصمیمی درست اتخاذ شود. جهانی که در آشوب ذهنی مردمان آن با بلایای طبیعی سیل، طوفان، زلزله، خشک سالی و ... به نشانه اعتراض به پا خواسته است تشنه اعتدال و نرمش است!

پذیرش کلام رسا و معتدل ریيس‌جمهور محترم در عرصه سیاست خارجی خود نشان از ضرورت و نیاز مبرم جهان به این نوع شیوه گفتاری در عرصه‌هاي بین المللی است. بنابراین، امروز کلام سیاستمداران این مرزو بوم خود کلیدی ست بر گشایش مشکلات جهان، چون جنس این کلمات از حقیقت و صداقت وجودی شان نشات گرفته است. طبیعت اصلی انسانها جوری ست که هر جا حقیقت را ببیند جذب آن مي‌شوند زیرا آهن ربای وجودی هر انسانی از جنس حقیقت است.

از این رو گفتمان و منش سیاست خارجی ایران امید گشایش فضایی بهتر در عرصه روابط بین المللی به بار آورده است تا کلید اعتدالگرایی یخ روابط و تعاملات در جهت حل مشکلات را شکسته باشد. قدرت و عظمت فرهنگ غنی ایران اسلامی امروز گوش سیاست دنیا را بیش از پیش شنواتر کرده است. فرهنگی که دم از صلح و دوستی بجای جنگ و خشونت مي‌زند خود مي‌تواند در ترازی بالاتر از سیاست دنیا نقش ایفا کند.

نمایش مقتدرانه این روزهای دیپلماسی ایران در عرصه‌هاي بین المللی باعث غرور و عزت ملی شد که جای سپاس بسیار است و ... امروز امیدواری بسیاری در مجامع جهانی و اذهان عمومی مردم ایران شکل گرفته است تا دیپلماسی ایران با رویه ی اعتدالی خود بتواند ضمن گشایش قفل‌هاي سیاست خارجی، کلید حل مشکلات در تمامی عرصه‌هاي داخلی نیز باشد.

آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۱۰:۴۰
روحانی متشکریم. رای من حلالت باد که ایران را سرافراز کردی (136341)
چالش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۱۱:۱۴
"نمایش مقتدرانه این روزهای دیپلماسی ایران در عرصه‌هاي بین المللی باعث غرور و عزت ملی شد که جای سپاس بسیار است"

روحانی متشکریم! (136378)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۱۱:۵۵
دکتر حسن روحانی نشان داد که اقتدار سیاسی در زدن حرف های بی اساس نیست بلکه با تدبیر و خرد سخن راندن کارگشاست.
متشکریم (136427)
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۱۲:۲۶
ظاهرن این دکتر با اون دکتر تومنی پانصد تومان توفیر داره (136462)
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۱۴:۲۱
دوستان عجله نکنید، باید دید آمریکا تا چه حد حاضر است به سخنان خویش پایبند باشد (136625)
قاسم3-2-41
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۱۶:۱۲
ريموت(كليد ديجيتال) آقاي رئيس جمهور وقفل هائي كه توان باز نشدن درمقابل آن را ندارند.
آرزوي موفقيت روز افزون (136772)