به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۰۹:۲۳
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : ۲۱۴۲۸
مقاله وارده

بنایی که محکم ندارد اساس؛ بلندش مکن...

حسین بلنج

گروه مقالات: «هر كس اين يهودي زنازاده [مشايي] را بكشد، من پولش را مي‌دهم»، «من يه دعا مي‌كنم شما بگيد آمين! خدايا نسل‌ها شمي رو از روي زمين بكن!»، «اين زنازاده [هاشم آغاجري] اگر از زندان آزاد شود، خودم مي‌كشمش!»، «خدا این ملعون شریعتی (!)را لعنت کنه»، «این...حروم‌ها هیچ کاری نمی‌تونن بکنن...»،«این‌ها هیچ....نمی توانند بخورند!»، «اگر نوری بخواهد کاندیدا شود، مي‌دهیم حسابش را برسند»، « در این شرایط قوه قضائیه چه می‌خواهد بکند؟ اگر واقعا کار این‌ها (خاتمی و موسوی و کروبی) تمام است آن‌ها را به ما بدهید، ما اعدام کنیم..»

حدس بزنید جملات بالا از چه کسی بوده است؟! حاج منصور ارضی! مي‌گویند مداح اهل بیت است! اما از ادبیاتش که چنین بر نمی‌آید!
«تو هم می‌دونی که اخلاق منو، فعلا قایمش کردن، پیداش کنن بچه‌ها می‌کشنش!!! فعلا تو هزارها حصار قرار گرفته این یهودی امت!!! گفتمم هر کی بکشتش پولشو من می‌دم!!!خداشاهده نه اینکه حالا مثلا بگم، چون اینا خطرناکن، اینا بیان روی کار نمی‌دونی با دین جوونا چجوری بازی میکنن، ببین فحشا، منکرات،سی دی، اینترنت، فیس پوک(خنده حضار)...»
از افاضات وی در مراسم دعای عرفه سال 86 مي‌توان به تشبیه دکتر قالیباف به «ابن سعد» و اتهامات بی سند به ایشان و همچنین انتقاد به صدا و سیما(که قسمتی از آن را مي‌خوانید:«.. اونم پشته تلویزیون، میگه حالا بزار یه چیزی بگیم دیگه، بله شما درست میگین، این طوریه، نباید این طوری بشه، باید اون طوری بشه! ای تف به روی هر چه خره؟») نام برد.

در پی همین سخنرانی روز عرفه سال 86 بود که وی برای دو سال از مداحی در حضور رهبری محروم شد. یکی دیگر از قربانیان سریال هتاکی‌ و تهمت‌پراکنی منصور ارضی، سید محمدعلی ابطحی بود. ابطحی که در جریان حوادث سال 88 بازداشت شده بود، در جریان برگزاری دادگاه‌، در پشت تریبون صحبت‌ها یی را مطرح کرد. منصور ارضی در همان زمان و در جریان یکی از منبرهای خود در مسجد ارگ تهران، خطاب به حضار گفت که ابطحی با این همه مشکلاتی که داشت، در حال "زنا"کردن بازداشت شد و اعترافات او نیز به همین دلیل بوده است.

این سخنان افتراآمیز اگرچه با پاسخ خون‌سردانه ابطحی مواجه شد اما یکی از معدود مواردی بود که موجبات ناراحتی و دلخوری برخی از پامنبری‌های قدیمی "پیر دیر عشاق" را فراهم کرد. ابطحی در پاسخ به این ادعای منصور ارضی گفته بود که «من را در منزلم و در کنار زن و بچه‌ام گرفتند؛ یک کمی فکر کنید کس دیگری از آشنایانتان نبوده؟ اشتباهی نگفتید؟ طفلک جوانان مخلصی که درس دین از اینان می‌جویند.» "پیر کفتار" خواندن آیت الله‌ها شمی و آرزوی مرگ ایشان، "زنا زاده" خواندن انوشه انصاری!(نخستین فضانورد ایرانی)، توهین به نمایندگان مجلس، احزاب، مراجع و... بخشی دیگر از هتاکی‌ها و ایراد تهمت‌های ناروای وی بوده است.

ارضی با به راه انداختن موجی نوین در سبک و سیاق مداحی و آمیختن مجالس ذکر مصیبت مذهبی با انتقادات سیاسی، بنیان‌گذار مکتبی شد که از دل آن، مداحانی به وجود آمدند که دست کمی از استادش ندارند. احتمالا آن سخنرانی جنجالی اش بر علیه آقای مشایی را شنیده اید: «خدایا اگه این آقای مشایی استعفا نمی‌ده، آقای احمدی نژاد نمیذاردش کنار، راه دیگه ای نیست، امشب اینو بُکش ببرش بهشت! ]حضار: الهی آمین[، آقای احمدی نژاد گندم کجا رو خوردی این عورتت (مشایی) زده بیرون! ]خنده حضار![...،آقای احمدی نژاد مي‌بُرّنشا! ]خنده حضار![...یه جوری هم گفتم نه تابناک بتونه بنویسه نه بی تاب،...بزار کنار این یابو علفی رو! حیف خر!...خدایا این مشایی رو امشب بُکشش! ]حضار: الهی آمین[...»

شگفت انگيز است که با وجود تصريحات فراوان در متون و معارف اسلامي نسبت به معصيت و گناه بودن هتک مومن چرا ایشان بدون مهابا به تاخت و تاز در حريم آبرو و حيثيت اشخاص مي پردازند. آیا ایشان که نام مداح اهل بیت را یدک مي‌کشند نباید بویی از اخلاق ائمه برده باشند؟! آیا نباید رفتار امیرالمومنین که حتی با قاتل خود چنین رفتاری نداشتند را سرلوحه خود قرار دهند؟ آیا وقت آن نرسیده که جلوی افرادی که از دین و منبر در جهت اهداف سیاسی خود سو استفاده مي‌کنند، گرفت؟ آیا کسی نیست به آقای زمینی! بگوید مرد مؤمن! تو كه مثلاً پيرغلام اهل بيت هستي اين طرز حرف زدن را از كجاي سيره‌ي معصومين درآورده‌اي؟ کسی پیدا نمی شود او را به جرم تهمت و فحاشي و نسبت زنا دادن و بردن آبروی شیعه به دادگاه بكشاند؟ هر چند دادگاه، آقای ارضی را از اتهام تهدید به قتل اسفندیار رحیم‌ مشایی تبرئه کرد و همچنین برای سعید حدادیان به اتهام توهین به مقامات دولتی جریمه نقدی 405 هزار تومانی در نظر گرفت!

به راستی مشکل کجاست؟ آیا مسئله اصلی همین مداح و شاگردان او هستند؟ یا نه. وقتی این مداح مي‌گوید: «من يه دعا مي‌كنم شما بگيد آمين! خدايا نسل‌ها شمي رو از روي زمين بكن!!!» و بعد مستمعین با بصیرت! مي‌گویند: «آمین»!؛ پس معلوم مي‌شود مقصر همین گروه دوم هستند وگرنه چنین افرادی فرصت عرض اندام کردن، نمی یافتند.

متاسفانه این مسائل محدود به همین مداحان نمی شود و هر روز شاهد افاضات جدیدی از بعضی مداحان هستیم؛ برای نمونه چندی پیش در شب عید غدیر مداح معروف دیگری؛ در هیئت فاطمیون قم گفته بود:« بیچاره، تو نمی‌فهمی! که آمریکا فقط و فقط سر نام علی معامله خواهد کرد نه چیز دیگه! دعوا سر نام علیه. آخه چرا اینقدر تو نفهمی؟] حضار با دست زدن به همراه شعار: مرگ بر آمریکا [حالا رهبر عزیزمون یک دوری داده؛ شما برید جلو ببینیم چه غلطی می‌کنید؟!]حضار: به به[ولی شما تردید نکنید، یک مثل بدی داره که من روم نمیشه اینجا بگم...ولش کن، ولی دشمن اگه تا آخر کار نیاد رضایت نمیده، تو فکر کردی که حالا مثلا با یک ماچه راضی میشه؟.....این صدای شما رو امشب همه ی سایت‌ها مي‌روند و همه مي‌شنوند، بذار همه بدونند که موضع بچه هیاتی‌ها چیه: مرگ بر آمریکا...»

( جالب است بدانید که پس از حمایت رهبر از تیم مذاکره کننده هسته ای، گوينده اين افاضات ادعا کرد که :«منظورم رئیس جمهور محترم و تیم مذاکره کننده هسته ای نبوده»! (احتمالا منظورشان تیم مذاکره کننده آمریکا بوده!) اما یک سوال ازآقایان؛ مگر شما ادعای سرباز ولایت! بودن نمی کنید پس حتما این جمله ولیتان را خوانده اید:«من با این که در منبرهاى مداحى، هى تعرض به این، بدگوئى به آن بشود، موافق نیستم و اینها را دوست نمی‌دارم»

و کلام آخر؛اصولاً اصلاح انسان‌ها پس از چهل سالگي كار بسيار دشواري است اما ای کاش از همان اول ادب و آداب مداحي و بالاي منبر رفتن را به شما ياد مي‌دادند!

حميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۲:۲۴
برادر من اينا بدآموزي داره چرا تو مينويسي ؟حداقل شما رعايت كن شايد ديگران ياد بگيرن كه ديگه نذارن اين موجود بي تربتي هر چي تو مغزه بيخودش بلغور كنه (169901)
پیرزال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۳:۰۰
جای حضرت امام رحمه الله علیه که با یک تشر عارفانه و علی وار، همه خاطیان را سرجای خود می نشانید خالی...خداوند رحمتش فرماید. (169915)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۴:۳۳
دقیقا" اینجور امراض روانی به یه تودهنی محکم نیاز داره (170001)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۳:۰۹
8 سال بیت المال را ریختند توی شکمشون، باد کردو متورم شد این روزها که شیرها یک کم بسته می شه دادشان در می آد. (169920)
یه ایرونی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۳:۳۵
تازه اینا خوبشه....!؟
بعضی از اینا چنان قشنگ وقایع کربلا و ائمه رو تحریف میکنن که آدم شاخ در میاره.....!؟ (169943)
مهدی 92
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۳:۴۱
روشن نیست انتقاد نویسنده مقاله متوجه چه کسی است. هرچه باشد این مداحان در همین مملکت به ارج و قرب رسیده اند و هر روز هم از صداوسیما و مجالس مهم مملکتی برنامه های آنها اجرا میشود. و مورد عنایت بزرگان هم هستند. (169951)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۷:۵۱
امام حسین سرور و مولای ما شیعیان! شرمنده ام که در منبری که باید مشی و منش شما تبلیغ شود چنین سخنان دون شانی، آن هم تنها به خاطر در خطر افتادن منافع شخصی بیان می گردد. (170170)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۸:۳۸
بعضی این مداحان پا را از گیم خود درازتر کرده و چونکه سواد چندانی هم ندارند آنوقت دچار تحلیلهای الکی و بعد که کم میارن می افتند به فحاشی و حرف مفت زدن . (170223)
قربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۲۰:۱۶
عزاداری و این مدل مداحی ها به درد امامان نمی خورد..
یاد گرفتن درس قیام در برابر ظلم حتی به قیمت جان است که باید یاد بگیریم اما ما به سرمان می زنیم و دهانمان را می بندیم. (170316)