به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۲۰:۴۶
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب : ۳۳۸۵۲
نامه سرگشاده به وزیر علوم

فضای‌امنیتی در دانشگاه‌‌ما افزايش يافته‌است

گروه مقالات: متن زير، نامه دکتر حسن دادخواه- دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز به دکتر رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری است كه بخش‌هايي از آن را مي‌خوانيد:
پس از رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به جناب عالی، چشم دانشگاهیان و بلکه نیروهای فرهیخته بیرون از دانشگاه، به نخستین گام‌هاي شما در تغییر روسای دانشگاه‌ها دوخته شد. زیر همه نیک مي‌دانستند که در مدت هشت سال گذشته، دانشگاه‌ها آماج بیشترین تخریب‌ها و تحقیرها و درافتادن با استادان تحول خواه بوده است و رییسان دانشگاه‌ها و سلسله‌اي از مدیران در آموزش عالی نیز برای انجام این ماموریت به سمت‌هاي خویش منصوب شده بودند.

تهدیدهای طیفی از نمایندگان مجلس و نوع پاسخ هایی که از مراجع تعیین صلاحیت مدیران پیشنهادی شما، دریافت مي‌دارید؛ خود گواهی روشن بر مقاومت نیروهای اقتدارگرا برای عدم انجام تغییرات در دانشگاه هاست.  متاسفانه سستی و کندی جناب عالی در انتصاب مدیران وزارتخانه و تعلل در تغییر رییسان دانشگاه ها، نه تنها نتوانست نظر منفی و مقاومت آنان را به نگاه مثبت تبدیل کند؛ بلکه بر پافشاری ایشان بر ادامه فضای امنیتی در دانشگاه‌ها افزوده است و فعالیت آنان را در دانشگاه‌ها با صرف بودجه‌هاي دولتی، چند برابر نموده است.

از سوی دیگر فرایند زمانبر تغییر رییس یک دانشگاه، آنقدر طولانی شده است که موجب ایجاد وقفه در روند عادی امور اداری و آموزشی دانشگاه و سرخوردگی نیروهای تحول خواه در دانشگاه‌ها شده است.  در اینجا برای نمونه، به فعالیت دانشگاهیان در دانشگاه شهید چمران اهواز برای تغییر رییس این دانشگاه و اقدامات شما در این باره اشاره مي‌گردد:

1- نوشتن چند نامه سرگشاده در باره عملکرد رییس دانشگاه از سوی جمعی از دانشگاهیان به جناب عالی.
2- نوشتن نامه‌اي با امضای دویست و پنجاه نفر از اعضای هیئت علمی و پیشنهاد نمودن یک نفر به عنوان رییس دانشگاه.
3- نوشتن نامه‌اي از سوی جمعی از دانشجویان به جناب عالی مبنی بر لزوم تغییر رییس دانشگاه.
4- دیدار تعدادی از اعضای هیئت علمی با معاونان و مشاوران جناب عالی.

تنها اقدام شما در این باره، فرستادن هیئتی برای بررسی عملکرد رییس دانشگاه بود و تا آنجا که من اطلاع دارم آن گزارش بسیار منفی بود ولی به رغم آنکه سه ماه از تهیه آن گزارش مي‌گذرد؛ هنوز رییس دانشگاه تغییر نکرده است. لازم به اشاره است که عملکرد چهار ماه جناب عالی در رابطه با دانشگاه شهید چمران اهواز، زیان‌هاي غیر قابل جبران زیر را به بدنه این دانشگاه تحمیل کرده است:

1- ناامید کردن نیروهای تحول خواه از دولت تدبیر و امید.
2- امیدوارکردن نیروهای افراطي به ادامه دادن به برنامه‌هاي گذشته خود.
3- سست کردن انگیزه در مدیران کنونی دانشگاه در اداره امور روزانه.
4- بالا رفتن میزان تخلفات پنهانی اداری در ماه‌هاي گذشته.
5- تشدید فضای مقابله‌اي و رودررویی نیروهای واپسگرا و تحول خواه در ماه‌هاي گذشته.
6- اختلاف اندازی میان نیروهای تحول خواه و حامی دولت تدبیر و امید.

نباید فراموش کرد که چرا کشوری و فضایی را فراهم آورده‌اند تا نیروهای دوستدار تصدی پست اجرایی و ترقی به مراتب بالا، تنها از وسیله و راه‌هاي نامتعارف (که متاسفانه متعارف شده است)؛ مي‌توانند بهره ببرند؟ چرا هنر ما سوزاندن مدیران جوان و آلوده کردن و خدشه دار کردن پرونده و سوابق آنان شده است؟ در همه سال‌هاي پس از انقلاب، کدام دستگاه از تنگ نظری، گماردن افراد سست در مناصب مهم، عاری بوده است؟ در چهار سال گذشته در کدام دانشگاه فضای امنیتی حاکم نبوده است؟ مسببین حاکم شدن این فضا بر دانشگاه‌ها چه کسانی بودند؟

در پایان لازم است تاکید کنم که هدف من از نگارش این نامه، بیان نقاط مثبت و برجستگی‌هاي ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز و شرح توانایی و استعدادهای وی یا نقد عملکرد یا جانبداری از او نیست زیرا افراد جامعه برآیند مناسباتی هستند که پیش از آنان در جامعه نهادینه شده است. او نه اولین قربانی و نه آخرین قربانی در نظام سست اداری و ریاستی کشور است.

ولی به رغم این، در باور من، او اکنون که شرایط سالمتری در کشور فراهم شده است، بهتر از جنابعالی مي‌تواند اهداف دولت در بخش آموزش عالی و دانشگاه‌ها را تحقق ببخشد و اگر قرار است او را تغییر دهید، بهتر است خود شما، کنار بروید و رییس محترم دولت، ایشان را به جای جناب عالی بنشاند زیرا عملکرد سست شما در چهار ماه گذشته در موضوع دانشگاه شهید چمران اهواز، کم خطرتر از عملکرد رییس آن در سال‌هاي گذشته نبوده است! 

استاد دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۰۹:۰۷
تيتر اين يادداشت را در صفحه اول نيزبياوريد (210072)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۹:۱۷
خب، شاید کمی عجله کرده ایم. خرابه ای که دکتر فرجی دانا تحویل گرفت را با صبر و البته پرهیز از رفتار های تحریک کننده قابل تعمیر است. من در بین وزیران آقای فرجی دانا را از همه بیشتر می پسندم چون هم آدم محکمی است و دربرابر افراطیون از موضع ضعف واکنش نمیده و همیشه از موضع قدرت صحبت می کنه و از حرف خود بر نمیگرده و هم بدون حاشیه و هیاهو کار خودش رو انجام میده ،با حضور توفیقی و میلی منفرد اشتباه نمی کنه.کسی فکر نمی کرد بشه رئیس دانشگاه تهران رو بدون گیس و گیس کشی برداشت اما دکتر مثل آب خوردن انجامش داد (210136)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۰۹:۱۶
تند بود اما چسبید..... (210073)
یی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۰۹:۳۰
بهار جان! چرا در اخبار مربوط به سوریه و برخی خبرهای حساس صفحه اظهار نظر را قفل می‌کنی؟ (210074)
ابوذر غفاری
United States
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۰۹:۳۱
اعتدال هم مثل اصلاحات به جایی نخواهد رسید چون سران آن حاضر نیستند به خاطر مردم هزینه بدهند.
هر دو به معنی محافظه کاری عقب نشینی گام به گام از اهداف و خواسته های به حق ملت است (210076)
یک مدیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۰۹:۳۳
با سلام و عرض احترام به این استاد محترم دانشگاهی
مواردی که عنوان شده در خصوص فرهنگستان هنر نیز صادق است. با توجه به نقش خطیر این نهاد ملی در عرصه فرهنگ و هنر کشور و با توجه به اینکه بیش از 4 سال است که اساتید و پیشکسوتان هنر کشورمان با فرهنگستان هنر که خانه واقعی آنان است قطع امید و رابطه نموده اند. خواهشمند است تغییر مدیریتی فرهنگستان هنر که چندین ماه است به تاخیر افتاده است جدی گرفته شده و عملی گردد. به امید روزهای پر افتخار برای فرهنگ و هنر این مرزو بوم. (210078)
علیمحمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۰۹:۳۵
دولت تدبیر وامید روزهای اول با کلی وعده و وعید آمد ولی اکنون که زمان چندی از روی کار آمدنشان نگذشته در برابر گروه های فشار کم آورده و بجای عمل به وعده ها به سمت افراطی ها غش کرده . (210079)
معمار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۰۹:۵۸
با سلام متاسفانه این کندی در تغییر و تحول فقط مختص وزارت علوم نیست این سیاست دولت باعث شده کلیه دستگاها تقریبا نیمه تعطیل شوند کمبد اعتبارات از یک سو سر خوردگی حامیان دولت از سوی دیگر بی انگیزگی مدیران اسبق همه و همه باعث شده بدنه دولت ناکارامد شود (210086)
رفیع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۰:۲۰
دکتر جان در دانشگاههایی هم که ریئسشان عوض شد خبری نیست! مسابقه و به قول جنابعالی توسل به راههای نامتعارف برای گرفتن پست های داخل دانشگاه مفری برای توجه به استادان، دانشجویان و کادر اداری که در این چند سال صدمه دیدند نگذاشته است، نمونه دانشگاه پیام نور! (210088)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۰:۳۶
کاملا" دقیق و منطقی گفته است (210089)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۰:۴۸
امنيتي كردن دانشگاه ها،امنيت براي باز شدن زبان افراطي ها جهت فحاشي، تهمت ، هوچي گري،و كار وكاسبي شان مي باشد. (210092)
ج....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۱:۰۵
قابل توجه كسي كه از لفظ افراطي ناراحت ميشود. 1-افرطي درهنگام سخنراني فرياد ميزند. 2-جملاتش خودساخته است.كاري به نظر مردم ندارد 3- دين رابنفع خودتحريف مي كند. 4-مردم را گروه همراه خود ميداند. 5-بزور بايد حرفشان پذيرفته شود. 6-مخالف خودرا مخالف خدا ودين مي دانند. و... اگر حداقل اينهارا نداريد؟ چرا نگرانيد؟ (210093)
جمش..
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۲۱:۵۵
شتر سواري دولا دولا نميشه.يكباره بگوييد،مردم ورئيس جمهوري كاره اي نيستندتمام. الكي دلخوش نباشيم. بنظرم بنفع همه است. (210152)