به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۲:۴۴
 
۵۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۴۲۸۲۶
به بهانه دوم خرداد؛ اصلاحاتِ چاره گر

ديروز،امروز،فردا؛ دست نياز بر آستان اصلاحات

گروه سياسي: سئوال اين است: چرا جنبشی که از دوم خرداد سال 76 پديد آمد و به عنوان جنبش اصلاحات مي‌شناسيمش، امروز هم به رغم آن که قريبِ پانزده سال از روی کار آمدنش مي‌گذرد مي‌تواند گره‌ای از کارِ فروبسته مان باز کند و ما را به مطلوبی که در سر داشتيم و داريم برساند؟
ديروز،امروز،فردا؛ دست نياز بر آستان اصلاحات
سيدسبحان تقوی

گره گشايیِ هر تئوري، نظريه، پديده  و يا جنبشي به هيچ وجه بدين معنا نيست که آن را امر مقدّسی دانسته و ورایِ چون و چرا و نقد و پرسش بيانگاريم. عالم سياست، عالم نقد است و پرسش‌گری. در سياست، تقدّس باوری بدان معنا که پديده ای را آن قدر بالا ببريم که دست ما آدميانِ جايزالخطای به تعبير حافظ: "خواب آلوده" و "شراب آلوده" را از ساحتِ کبرياييش کوتاه سازيم معنا ندارد.

اصلاحات را نيز بايد بتوان نقد يا حتی نفی کرد. براي مثال ممکن است کسانی بگويند و البته گفته‌اند که ما اساسِ اين نظام را بر آب ديده‌ايم و اميد به بهبودش نداريم؛ لذا به دنبال انقلابيم و پی افکندن نظامی که بدان مايليم؛ اما اگر کسی مشیِ اصلاحات را پذيرفت بدين معناست که آن نظام سياسی را پذيرفته و در قالبِ همان نظام به اصلاح دست مي‌زند.

البته سياست اصلاحات را نبايد به منزلة رضايت اصلاح‌طلبان از نظام دانست. اساساً مشی اصلاحات چنين است که در هر نظام و رژيمی که باشد، نظر به اصلاح وضع موجود در چارچوب همان نظام دارد و در پیِ بر هم ريختن اساس و بنياد نظام نيست. با اين تعريف کسانی که آن‌ها را اصلاح طلب ميخوانيم در هر رژيمی که باشند، همين طريق را در پيش مي‌گيرند و مي‌کوشند تا در داخل همان نظام اصلاح‌گری کنند؛ لذا قرار گرفتن در جرگة اصلاح‌طلبان گرچه به معنای وفاداری به نظام و قانون اساسیِ آن و پای بندی به الزامات و تعهدات آن است اما لزوماً به معنای همرايي با شيوه، نگاه و روش هاي موجود در آن نظام نيست.

اصلاح‌طلبان اصولاً خواهان درگيری و هرج و مرج و درافتادن با اساسِ قدرت به قصدِ برانداختنش نيستند و اين نه بدان خاطر است که از قدرت حاکمه هراسی و واهمه ای دارند؛ بلکه مي‌تواند انگيزه‌هاي مختلفی داشته باشد:

1- ممکن است اصلاح‌طلبان در يک ارزيابیِ کلی، نقاط مثبت وضع موجود را بيش از نقاط منفي‌اش بدانند؛ به عبارتی حسنات وضع موجود بر سيئات آن بچربد.
2- معمولاً انقلاب‌ها در جوامع گوناگون هزينه‌هاي بسياری را بر آن جامعه بار ميکند که گاه به انجامش
نمی ارزد. هيچ مصلحِ مشفقی نمی‌پذيرد که تا آن زمان که انسداد سياسی به طور کامل رخ نداده و هنوز اميدی به اصلاح ميرود، انقلابی پا بگيرد و خونی از دماغ کسی ريخته شود.
3- انقلاب‌ها بيش از آن که بر عقولِ مردم سوار باشند، عواطف و احساسات آنها را نشانه ميرود؛ انقلاب که از دری وارد شود، عقلانيت از دری ديگر بيرون ميرود و اين سبب مي‌شود تا هيچ کس نتواند تضمين دهد که آنچه پس از وقوع انقلاب حاصل مي‌شود بهتر از داشته‌هاي پيش از انقلاب است. اساساً دستاوردهای انقلاب، قابل ارزيابی نيست.

بنابراين شخص اصلاح طلب تمام همِّ خود را مصروف فعاليت در چارچوب نظام موجود مي‌کند و ميکوشد که تا جای ممکن از ظرفيت‌هاي موجود در قانون اساسی آن نظام بهره گيرد. همه ميدانيم که قانون، بی صداست و اين ما هستيم (مفسران قانون) که آن را به صدا درمی آوريم. چه بسا قانونی غيردموکراتيک با قرائتی مردم سالارانه به قانونی دموکراتيک تبديل شود و ای بسا قوانين دموکراتيکی که به دست نااهلان بيفتد و بنای جور بنهد.

اصلاح‌طلبان آن زمان که به قانون اساسی مي‌نگرند، قانونی را مراد مي‌کنند که رعايت حقوق شهروندی و حقّ حاکميت ملت و محدود بودن دامنة قدرت و پاسخگو بودنِ قدرتمندان را به رسميت مي‌شناسد. اصلاح‌طلبان با تکيه بر اکرامِ قانون مي‌کوشند تا رفته رفته "قانون" را به جای "افراد" و "ضابطه ها" را به جای "رابطه ها" بنشانند؛ البته بايد در نظر داشت که حاکميت بلند مدت استبداد در تاريخ کشور ما- موجب شده تا مردمان که مسئولان نيز بخشی از آنانند به قانون گريزی و قانون ستيزی خو کنند و اين خود، مي‌رساند که بهبود وضع ما با يک حرکتِ آنی و دفعه ای حاصل نمي‌شود، بلکه نياز به يک تلاش مستمر و تدريجی در راستای برقرار ساختن حاکميت قانون دارد.

زندگی در ساية نظامات استبدادی سبب شده بسياری از خلقيات ما استبداد زده گردد و تنها با اصلاح اين خلقيات و نگرش هاست که ميتوان از جامعه ای غير دموکراتيک به فضايی قانون مدار و دموکراتيک گذار کرد. توجه به اين نکته نشان ميدهد که هدف جريان اصلاحات صرفاً پيروزی در فلان انتخابات و رسيدن به فلان منصب قدرت نيست. اصلاح‌طلبان به خوبی ميدانند که انتخابات تنها يک راه از راه‌هاي گذار به دموکراسی است؛ لذا نبايد همة خواست‌ها و حوائج را بر او بار کرد.

هدف اصلاحات تنها رسيدن به يک نقطة مشخص نيست؛ اين خصيصة دستگاه‌هاي توتاليتر و ايدئولوژيکِ استبدادی است که غايت را برای خود معين ميکنند و رسيدن به آن غايت را به هر شکل و صورتی توجيه مي‌سازند. در اصلاحات بيش از آن که نتيجه مهم باشد، خودِ "بازی" است که اهميت دارد. با اين حساب، افزايش مشارکت مردم در عرصه‌هاي سياسی و اجتماعی، حتی اگر اين مشارکت به نفع اصلاح‌طلبان نباشد و در نهايت نام آنها از صندوق‌ها بيرون نيايد باز هم پيروزیِ اصلاحات به شمار ميرود. اين بازی که خود فی نفسه محترم است موجب فراهم آوردنِ "بستر و شرايط زندگی مسالمت آميز، قانونی، رقابتی و با نشاط برای همة ايرانيان مي‌شود."

آنچه در اين جريان، اصل است نهادينه کردن مردم سالاری در جامعه است. اگر چه در کشور ما متأسّفانه، اگر نگوييم تمام قدرت اما بخش عمدة آن در قبضة دولت است و اين وضع نامطلوب به اين نتيجة نامطلوب مي‌انجامد که اگر اصلاح طلبان و يا هر گروهی خواستار تحقق وعده‌ها خود به نفع ملت هستند بايد در قدرت باشند و دولت را به دست گيرند. اين انحصارگرايی و مرکزی بودن قدرت دلايل متعددی دارد:

1-در کشور ما که اقتصادش وابسته به نفت است، سرماية حاصل از فروش نفت، امکانات بسيار را در اختيار دولت ميگذارد و دست او را در انجام اغراضِ خود مي‌گشايد.
2- ضعف نهادهای مدنی و مردمی همواره ساية سنگين دولت را بر سرِ زندگی مردمان موجب مي‌شود.
3- از آنجا که در کشور ما "سياست ما عين ديانت ما و ديانت ما عين سياست ما" خوانده شده، لاجرم آن کس که در سياست به مسند قدرت ميرسد بر ديانت عوام هم حاکم مي‌شود و از آن جايی که در جامعة دين داری چون ايران بخش عظيمی از زندگی شهروندان را حوزه‌هاي دين ورزی آنان تشکيل ميدهد، دولت اين امکان را مي‌يابد که بر بسياری از شئون زندگی فردی و جمعی شهروندان تسلّط يابد. تازه اگر اصلاح‌طلبان وارد قدرت شوند و دولت را به دست گيرند با دو مشکل اساسی مواجه خواهند بود:
1- اعتبارِ منبع به معنای پشتوانة مردمی.
2- همراهیِ ساير بخش‌هاي حکومتی با آنها

1)حرکت اصلاحاتی همچون هر حرکت ديگری در سطح جامعه نيازمند آن است که بر خواست عموم تکيه زند؛ يعنی آنچه اصلاح‌طلبان برای بهبود اوضاع پيشنهاد ميکنند نبايد با مطالبات و خواسته‌هاي مردم در تعارض باشد. امروزه بسياری از تئوريسين‌هاي سياسی به اين باور رسيده‌اند که روشی غلط اما مورد قبولِ اکثريت مردم، ای بسا کارآمدتر و يا حداقل کم هزينه تر از روش‌هايی است که به لحاظ نظری قابل دفاع است ولی خمايت اکثريت را با خود ندارد.

بی آن که طريق مبالغت پيموده باشيم ميتوان گفت که اصلاح‌طلبان از حيث اعتبار منبع با مشکلی مواجه نبوده اند. در انتخابات سال76 ميزان آرای سيد محمد خاتمی بيش از 50 درصد آرای کل واجدين شرايط و حدود 79 درصد رای دهندگان بود؛ يعنی خاتمی خود به تنهايی بيش از مجموع رقبای سياسی خود و حتی جناح خاموش رای آورد.

2) همراهی ساير نهادهای قدرت: با روی کار آمدن اصلاح‌طلبان به نوعی دوگانگی در قدرت و ادارة کشور به وجود آمد. معارضانِ اصلاحات که مي‌ديدند قافيه را باخته‌اند، خود را ناگزير به بيرون آمدن از بازی دموکراتيک و روی آوردن به روش‌هاي قهرآميز و خشن ديدند. اينان از يک سو مي‌ديدند که افکار عمومی از آنها روی گردان شده و از سويی مي‌خواستند به هر قيمتی باشد سهم بالايی از قدرت داشته باشند. اينان تنها به اقتدار جناح خود مي‌انديشند و به دنبال منافع ملی نيستند.

مخالفان افراطیِ جريان اصلاحات مايلند که اين جنبش را به خيابان کشيده و به نام دفاع از اسلام و امنيت ملی به کل سرکوب کنند. اينان برای رسيدن به مطلوبِ خود به مقدّس ساختن خشونت روی مي‌آورند و از"خشونت مقدّس" سخن مي‌گويند؛ سرکوب را توجيه و حتی اسلاميزه مي‌سازند؛ منطق خود را بر زور بنا مي‌کنند و تا دری به تخته‌ای ميخورَد جنبش دوم خرداد را برانداز مي‌خوانند و مي‌کوشند تا با ايجاد فضايی بسته و امنيتی، گفتمان اختناق را به جای گفتمات آزادی که مرادِ اصلاح‌طلبان است حاکم کنند.

با اين همه، جنبش دوم خرداد به دنبال تحقق آرمان‌هاي آزادی خواهانه و محقق نشدة انقلاب اسلامی است. امروز سرنوشت جنبش‌هاي مردم سالاری در ايران بی‌ترديد با سرنوشت جنبش دوم خرداد گره خورده است. بسيار بعيد به نظر مي‌رسيد که بدون حضور اصلاح‌طلبان در عرصة قدرت، درافکندن طرح گفتگوی تمدن‌ها در سطح جهان و پيش گرفتنِ مشی و مرام تنش زدايی و پرهيز از درگيری و بحران در سطح منطقه ای و بين المللی که موجب بيرون آمدن نام ايران از فهرست ناقضان کميسيون حقوق بشر سازمان ملل متحد گشت، کاهش فشارهای خارجی بر کشورمان و حضور هرچه فعال تر ايران در عرصة بين المللی حاصل شود. همة اين‌ها موجب شده بود تا در مقطعی از زمان چهره ای تازه و متفاوت از جمهوری اسلامی ايران به جهانيان عرضه شود. افسوس که "خوش درخشيد ولی دولت مستعجل بود"

امروز و فردا هم چاره ما به دست اصلاحات است؛ چه در عرصة بين المللی و چه در عرصة داخلی.
در عرصة خارجی، تحولات جهان همسو با اهداف اصلاح‌طلبان است. فی المثل جامعة جهانی هر روز بيش از پيش به سمت دموکراسی و حقوق بشر پيش مي‌رود؛ حال آن که اين دو از اغراض اصلی اصلاح‌طلبان است. در داخل نيز "دگرگونی ساخت و ترکيب جمعيت، تحولات اجتماعی، رشد طبقة متوسط شهر نشين، افزايش آگاهی عمومی، گشترش نهادهای مدنی، افزايش ارتباطات جديد" همه و همه سبب شده تا بار ديگر دست نياز بر آستان اصلاحات برآريم.

حميدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۰:۰۵
سالروزحماسه بزرگ دوم خردادبرتمام آزاديخواهان مباركباد (229274)
برنوبختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۰:۵۶
مبارک باشد برتمام جوانان آزادیخواه ایران (229288)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۵:۴۷
دلم را راهی اختر می کنم تا کمی صداقت بچیند...هوس مهربانی کرده ام چرا خوبی را پشت درها بسته اند...یک نگاه یک امید و اندکی صبر تا به آزادی... آزادی... آزادی...
گاه که فکر می کنم کدام یک را بیشتر دوست دارم نمی توانم انتخاب کنم سید خندان یا میر سبز!؟
دوم خرداد سوم خرداد چهاردهم خرداد بیست و دوم خرداد و بیست و چهارم خرداد گرامی باد. (229359)
جمشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۲:۳۸
تا فرصت اصلاحات وجود دارد از خر شیطان پایین بیایید. که وقت تنگ است . وبعداز آن نه تو مانی و نه من! (229319)
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۲:۵۵
همه کس و همیشه اصلاح باید مد نظر باشد کیست که راه غلط رابا اصلاح ان درست نمیکند (229320)
اهواز کارون 50درجه
Anonymous Proxy
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۸:۵۴
سالروز دوم خرداد یادآور جان فشانی ,زندان ؛تبعید ؛تحقیر ؛ستاره دار کردن دانشجویان ؛و حصر و.....می باشد.ولی تنها وتنها راه رهایی وپیشرفت ایران عزیز وتنها راه گریز از چنگال دیو غرب اصلاحات است.به امید سربلندی وپیشرفت ایران پیش به سوی اصلاحات . (229394)
تورج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۹:۴۲
اون روزا ما دلی داشتیم (229403)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۰:۳۰
چون سران جناح اصلاحات از افراد تحصیلکرده ، روشنفکر و با لیاقت تشکیل شده که از هر نظر بر جناح رقیب برتری داره (229281)
اميد222
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۰:۳۶
ببينيد اصلاحات و اصولگرا کلا بحث قدرته الان اقاي روحاني تورم 30درصدي تا الان خودشون خواستن ايجاد بشه مثال ساده عوارضي اتوبان نه بحث واردات نه بحث دلار نه بحث سوخت 30درصد عوارضي بيشتر کردند مطلب بعد دلار با خنده خنده نزيدک 300تومان بردن بالا توي سه ماه الانم دارن دلار 3300 جا ميندازند اقاي روحاني قيمت دلار يعني ارزش ريال اقاي محترم دلار که ماست نيست گرونش کنيد دلار عوارضي نيست که گرونش کنيد (229282)
تورج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۱:۰۹
اقای امید222.اگه تو و همفکرانت یادت رفته ولی ما فراموش نکردیم اولا تمام دولتها همیشه سالانه 20 الی 30 درصد همراه با تورم روی تمام اقلام مصرفی اضافهقیمت میدادن و مردم هم به این روش عادت داشتیم البته به مان که در دوران اصلاحات تورم به تکرقمی نزدیک شد ولی دولت عجوبه شما احمدینژاد بود که یکشبه روی تمام اقلام مصرفی و غیر مصرفی 300 الی 400 درصد افزایش داد.دلار 1000تومانی رسید به 3800.پراید 5000000رسید به20000000تومان وخیلی چیزهای دیگه.بگم بازهم یادت اومد اون بدبختی 8ساله شما (229293)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۱:۱۰
اگر نسبت به زمان مشابه در سال گذشته حساب كنيد، دلار تا اينجا ٤٠٠ تومان ارزانتر از سال گذشته است. (229294)
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۱:۱۲
دلار هم یک کالا است و تورم آن را گران می کند. ثابت نگه داشتن قیمت دلار یعنی ثابت نگه داشتن قیمت واردات در همین حین گران شدن تولیدات داخل در اثر تورم و عدم رقابت پذیری تولیدات داخل با واردات (229295)
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۲:۳۳
نخست باىد بگوىم که دولت با کمبود ارز روبروست و اىن ربطى به اىن دولت ندارد و ارمغان دولت پىشىن است, دوم در بىشتر نقاط دنىا عوارض از جاده ها براى نگهدارى و بازگشت سرماىه گذارى بخش خصوصى انجام مىگردد. (229317)
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۳:۲۳
آقا امید ۲۲۲۲ عوارض مربوط به شهرداریه و آقای قالیباف بلد نیستی خب انتقاد نکن (229330)
ميرزنده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۰:۴۳
اصلاحات زنده است تا شرف زنده است تا انسانيت وجود دارد .. (229284)
محمد مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۱:۲۷
... تا آشوب و درگیری وجود دارد!! (229298)
اشکال کار کجاست؟؟
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۲:۲۹
علت اصلی ومهم به بن بست رسیدن اصلاحات انحراف اصلاحات از هدف اصلی اش یعنی " اصلاح امور" به سمت "قدرت طلبی " بود

هنوز هم متاسفانه نسل اول اصلاح طلبان براین باورند که ما زمانی میتوانیم امور را اصلاح بکنیم (یا اگر نشد اصلاح نکنیم!!) که حتما" در قدرت باشیم( وزیر باشیم وکیل باشیم رییس جمهور باشیم) و لا غیر!!!!!

واین یعنی بن بست اصلاحات و انحراف اصلی جنبش اصلاحات همین است. (229315)
اسپادان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۴:۴۹
اشکال کار رو خوب گفتی.صد در صد موافقم (229346)
کوروش بزرگ بختیاری شاه انشان(ایذه)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۰:۵۴
مافرزندان کوروش پیرو خط اصلاحات و خاتمی ،روحانی،کروبی ،میرحسین،عارف هستیم.
روحانی هم منتظریم وهم حمایتت می کنیم (229287)
nima2010
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۲:۳۶
آیت الله عزیز را فراموش کردی آیت الله هاشمی رفسنجانی (229318)
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۲۳:۴۱
با احترام به بزرگانی که از آنها نام بردید; باید گفت: نخستین و بزرگترین اصلاح طلب در پس از پیروزی انقلاب اسلامی, زنده یاد مهندس بازرگان بودند... (229428)
مسعود سرباز وطن
Romania
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۱:۰۷
آقا دیروز یک سفر بین شهری 1.5 ساعته داشتم. سوار ماشین شدم. به همراه 1 خانم محترم محجبه و یک زوج جوان ظاهرا نه چندان خوشبخت. آقای راننده ضبطش رو روشن کرد و راه افتاد. یهو دیدم خانومه خخیلی مودبانه به راننده گفت که آقا لطفا ضبطت رو خاموش کن. اگه میخوای خاموش نکنی پیاده میشم. ما هم تو کل مسیر صاف زل زده بودیم و داشتیم جلومون رو نگاه می کردیم. هیچی دیگه فقط خواستم بگم با دیدن افرادی مثل این خانم حسابی دلواپسم. واقعی (229291)
ایرانی آزاد
Romania
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۶:۴۱
من هم موافقم. صالبانیسم در کشور رو به گسترشه. (229369)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۱:۱۹
سالروز دوم خرداد را به همه تحول خواهان بویژه سید محمد خاتمی عزیز تبریک میگویم (229296)
آریوبرزن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۱:۲۹
یار دبستانی من با من و همراه منی
چوب الف بر سر ما بغض من و آه منی

حک شده اسم من و تو رو تن این تخته سیاه
ترکه ی بیداد و ستم مونده هنوز رو تن ما

دشت بی فرهنگی ما هرزه تموم علف هاش
خوب اگه خوب، بد اگه بد، مرده دل های آدماش

دست من و تو باید این پرده ها رو پاره کنه
کی می تونه جز من و تو درد ما رو چاره کنه

یار دبستانی من با من و همراه منی
چوب الف بر سر ما بغض من و آه منی (229300)
دوستدار خاتمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۱:۳۷
فقط این را بگم که دوستت دارم (229301)
اسد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۱:۴۲
امروز همه دلسوزان این مملکت وعلاقمندان به آبرو واعتبار این مردم کاملا متوجه اند که راه جلوگیری از فساد گسترده موجود تعامل سازنده باجهان وبهبود زندگی مردم وتقویت اعتقادات مردم جزازطریق اصلااات میسر نیست زمان صحبتهای عامرانه بسرآمده مردم دنبال تواندی دین درامور زندگی ومشارکت درساختن کشورشان هستند (229304)
مهدی 92
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۱:۵۵
جوانان این مرز و بوم آرزو ها و آمالهایی در سر دارند که ممکن است در بعضی جاها تلاقی هایی با شعارهایی که اصلاح طلبان بیان میکنند داشته باشد ولی این دلیل نمیشود که این جوانان دنباله رو گروهها یا افرادی باشند که در مقاطعی از عمر خود بر سر برخی ایدئولوژی ها یا تعصبات شخصی اختلاف نظر یا حتی درگیریهایی با برخی همنسلان خود داشته بودند. (229306)
بروجرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۲:۰۲
خاتمی دلم برات تنگ شده (229309)
خاتمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۲:۱۴
منم همینطور... (229313)
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۲:۰۷
درود بر خاتمي عزيز رهبر اصلاحات كه بغير از منافع ملت به چيزي نمي انديشد و مثل بعضي از حزب ها و جناحها به فكر منافع شخصي نيست و . . . . جميع تندروهاي داخل و خارج كشور (229310)
علی از قم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۲:۱۰
خاتمی عزیز ، ای بزرگ مرد اصلاحات ، دوستت داریم تاابد و تا هنگامی که نام ایران بر تارک دنیا می درخشد نامت جاودان خواهد ماند . (229312)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۳:۰۰
من رای اولی دوم خرداد بودم..یادش بخیر چه زود گذشت ،
خدا کند که کوتاهی که آقای خاتمی عزیز جلوی این افراطیون اومد آقای روحانی نیاد .
امیدوارم آقای روحانی کاری کند که این افراطیون سر جای خود بنشینند.
امیدورام این فکر که ما اصلاحطلبان از نطفه خفه شده ایم را این افراطیون به گ.. ببرند (229321)
عبرت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۳:۳۴
آقا كاوه پس يادت مي ياد ما چطور تو دانشگاه التماس مي كرديم به معيت راي بدين و يه عده مي گفتن همشون مثل هم هستن پس يادت مياد دو ميليون نفر رفتن راي سفيد انداختن
اگر اون فضاي نا اميدي از خاتمي رو ايجاد نمي كردن اگر اون دو ميليون به معين راي مي دادن الان كجا بوديم
خاتمي اشتباه كرد ولي مقصر اصلي اونهايي بودن كه مي خواستن خاتمي يه شبه ايران رو مهد دموكراسي كنه بياين عبرت بگيريم چندتا امير كبير چندتا مصدق چندتا خاتمي بايد ضبح بشن تا بفميم علاج جامعه ما آگاهي و پشتكار هست نه قهرمان (229333)
پاسخ به عبرت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۴:۲۵
عبرت جان خود فریبی ودگر فریبی با اصلاح طلبی مغایرت دارد!

آقای خاتمی هیچگاه دنبال دموکراسی(مردم سالاریی واقعی) نبوده و نیست و نخواهد بود

ایشون همیشه دنبال "مذهب سالاری مردمی" بوده و هست وخواهد بود. (229339)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۷:۴۲
شما ها که دنبال دمکراسی بودید تا حالا د این کشور چه دستاوردی داشته آید آیا توان بسیج دو نفر در دفاع از عقایدتان داشته آید ؟ شعارهای قشنگ دادن کاری ندارد مهم عملی بودن آنهاست که شما تا بحال جز منفی بافی و نامید کردن مردم کاری نکردید البته در جهت عکس چرا موثر بودید و با دلسرد کردن مردم به پیروزی محمود در 84 کمک کردید (229382)
داریوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۸:۱۹
محمود را برادران خاتمی علی رغم اعتماد مردم به انها با دلسرد کردن او رامردم روی کارآوردند (229389)
سروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۹:۲۱
عاشق منطق سيال شما هستم گفتيد تحريم كنيد مردم تحريم كردن محمود شد رئيس جمهور !!! شايد هم خاتمي اين پيشنهاد رو به مردم مي داد نمي دونم بالاخره حداقل جرات داشته باشين بگين ما اين نظر رو داشتيم
مردم بين دو دسته عقل كل گير كردن يكي اونهايي كه مي خوان يه شبه ايران رو فرانسه كنن يكي هم برادرهاي ناتني اين طيف كه مي خوان چيزي به اسم جمهوريت نمونه (229399)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۲۱:۴۷
هیچ روشی به ما اجازه این و نمیده که یک مفهوم غربی(دموکراسی)رو پسوند دینی بهش بدیم مگه ما می تونیم به علومی مث فیزیک و شیمی و...پسوند دینی بدیم؟؟..
(229418)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۳ ۰۰:۱۰
غرب خیلی از چیزهای خوب را از مشرق زمین گرفته اگر بطور مثال به لزوم بیعت در صدر اسلام توجه کنی خواهی فهمید دمکراسی مخصوص غرب نبوده (229429)
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۲۱:۱۴
در سال 84 برخی از اعضای کانون نویسندگان ایران, در مرحله ی نخست انتخابات حاضر نشدند در انتخابات شرکت کنند و به آقای معین رای دهند, ولی در مرحله ی دوم برای جلوگیری از انتخاب آقای احمدی نژاد حاضر شدند به آقای هاشمی رای دهند; که دیگر دیر شده بود...!؟ اگر بپذیریم برای پیشبرد فرایند دموکراسی در کشور باید از دموکراتیزاسیون ساخت قدرت حمایت کرد; آیا انتخاب آقای معین به عنوان رییس جمهور به این دموکراتیزاسیون یاری می رساند, یا انتخاب آقای احمدی نژاد...؟! (229411)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۲۱:۳۸
عبرت عزیز کاملا با شما موافقم اما عزیز دل عمر در گذر است و رمق اونهایی که دنبال منش اصلاحطلبی واقعی بودند داره گرفته میشه..به نظر من اگر این چنین پیش برویم و منتظر معجزه باشیم شکست بدی را باز تحمل میکنیم
عبرت عزیز من عبرت گرفتم که باید مردم را با منش اصلاحطلبی آشنا کرد تا فریب ظاهری افراطیون را نخورند و قدم در عرصه ای بگذارند که جزء پیشرفت فرهنگ و تمدن و سیاست برای کشور چیزه دیگری را رقم نمیزند (229417)
ج.ع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۳:۰۲
ماه خورشید ماه گرما بخش/ماه امید ماه شادی بخش/روزهای تلاش و بیم و امید /لحظه ها رنگ رنگ ،سرخ و سپید/دوم خرداد طلایی بر مصلحان و رهبر اصلاحات سید بزرگوار مبارک باد (229322)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۳:۰۶
چه جالب دوباره افتاده روز جمعه
باید به فال نیک گرفت
درود بر اصلاحات (229323)
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۳:۱۱
درود وتبریک خدمت اصلاحات که امید را در دل ما جوانان زنده نگه داشته اند (229324)
مسعود صالحی
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۳:۲۱
درود بر نویسنده این مطلب
درود بر اصلاحات و هرآن کس که اصلاح طلب است
درود بر2خرداد
درود بر خاتمی
درود برمیر حسین
درود بر روحانی (229328)
ي.ت
United States
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۳:۲۲
در اين مطلب جناب تقوى به خوبى بيان کردن که تنها راه تعالى و پيشرفت کشور اصلاحات هست و اين مسئله را به خوبى روشن کردن..زنده باد اصلاحات (229329)
باران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۳:۲۶
دروووود بر دانشجویان اصلاح طلب دانشگاه شیراز :))) (229331)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۳:۳۸
زنده باد اصلاحات،زنده باد سید بزرگوار (229335)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۳:۵۹
بسیار مطلب زیبایی بود....
آیا آقای تقوی مقاله های دیگری هم دارند؟ (229337)
بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۴:۲۷
اگه اصلاحات نبود چیزی از ایران نمونده بود. (229341)
بهلول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۴:۴۸
اصولگرایان سنتی و اصولگرایان افراطی واصلاح طلبان سنتی ومحافظه کار گرچه زبان وادبیات متفاوتی دارند اما بنیان فکری واعتقادی هر 3 گروه بر دیــــــکتــــــــــاتـــــــوری استوار است.
وهر 3 گروه از مردم سالاری واقعی گریزان هستند. (229345)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۷:۴۹
منفی بافها که تنها ثمره کارشان دلسرد ی مردم از اصلاح وضع موجود به طریق آرام است در زمین تندروها بازی می کنند و از علل پیروزی محمود در 84 هستند چون مردم را از شرکت در انتخابات نهی میکردند و شما ها د 8 سال خرابی مملکت به نوبه خود سهم دارید (229384)
بهلول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۸:۵۶
سال 88 اصلاحات به آرامی درجریان بود؟؟ یا عکس العمل احساسی بود به انفعالها و اشتباهات گذشته تان؟

اصلاح طلب واقعی نه اهل محافظه کاری ومماشات است و نه اهل خشونت (229395)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۹:۴۹
عزيز من اصلاح طلبي تعريفش مشخصه"اصلاحات با استفاده از روش هاي مدني"
حالا شما راهپيمايي رو خشونت تعريف مي كني و كوتاه اومدن براي حفظ چيزهاي مهمتر رو محافظه كاري بماند
فقط اينو مي دونم ديكته ننوشته غلط نداره شايد برا همينه شماها هيچوقت جرات ديكته نويسي رو ندارين و هي نمره بقيه رو با صداي بلند برا ديگرون تعريف مي كنين (229404)
علیکم سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۲۱:۰۳
اصلاح مشکلات و اشتباهات و کجی ها با اصلاح برای جا بازکردن و جاشدن در فرمت حاکمیت و حکومت کردن بر مردم فرق میکنه ! مردم فرق این دو را می فهمند! (229408)
بهلول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۲۱:۱۲
سلام جان

گفتی : کوتاه اومدن برای حفظ چیزهای مهمتر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

میشه بفرمایید چه چیزی از "خواست مردم" مهمتر است؟؟

حفظ پست و مقام!! (229410)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۳ ۰۰:۱۸
اینکه ایران را بالکانیزه و تکه پاره نکنند و یا شبیه عراق و سوریه غرق خون و نکبت نشود و مردم به دمکراسی که نرسند هیچ ، امنیتشان هم محو شود دمکراسی بالاتر از ایران و امنیت و جان مردمش نیست ، دمکراسی خونین با جنگهای طایفه ای و قومی مردم با هم ، چه ارزشی دارد و برای کدام کشور و مردم خواهد بود .؟ (229432)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۴:۴۹
اخه دوست عزیز اصلا اصلاحات همه اش خوب!پس چرا مردم از سال 82 به بعد همه اش بهش نه گفتند.حتی انتخابات سال قبل هم عارف سمبل اصلاحات رو به زور کنا رزدید.در ضمن هیچوقت یه تئوری درست اقتصادی وشفاف نداشتین. (229347)
تلنگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۵:۳۱
پاینده باد جنبش مردمی اصلاحات و زنده باد رهبر بزرگ ان خاتمی عزیز
دوم خرداد روز شکفتن گل امید در دل مردم ایران زمین مبارک (229357)
اميد بهمه
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۵:۵۸
سلام اقاي تقوي تبريك ميكم .‏ مقاله سنجيده اي بود (229362)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۶:۰۵
سالروز حماسه دوم خرداد را به همه تحول خواهان بویژه سید محمد خاتمی عزیز تبریک میگویم (229363)
افراز
Romania
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۶:۴۳
دوستای عزیز اصلاحات دردرازمدت به فساد کشیده میشه (229370)
فساد اصلاحات يا فساد مصلحان؟!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۸:۱۵
دوست عزيز! بايد دانست كه اصلاحات يك ذات واحد و متعيّن [به تعبير هگل] ندارد كه بتوان گفت به خوديِ خود رو به فساد رفته و فاسد ميگردد. در هر جامعه اي به فراخور، شقوق اصلاحات وجود دارد و از هر كدام چندين و چند قرائت. لذا صحبت از فاسد شدن اصلاحات وجهي نخواهد داشت بلكه اين كنشگران اصلاحات و يا به تعبيري مصلحان [من و شما] خواهند بود كه به ورطه ي فساد خواهند افتاد. بايد دل قوي داشت و جانب اخلاق فروننهاد (229388)
احسان.ت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۷:۰۱
نگارنده در جایی از مقاله بیان نموده:"امروزه بسیاری از تئوريسين های سیاسی به این باور رسیده اند که روشی غلط اما مورد قبول اکثریت مردم ای بسا کارآمدترو..." به نظر میرسد این دیدگاه چندان صحیح نیست.برای مثال علی رغم اینکه بالا بردن قیمت حامل های انرژی می بایست پس از افزایش سطح رفاه عمومی صورت گیرد،آیا به صرف مخالفت اکثریت مردم نباید این قیمت ها تغییر کند؟!حال آنکه به خوبی میدانیم در جامعه ای که مردم به اسراف عادت کرده اند راهی جز افزایش قیمت ها به عنوان راهکاری برای صرفه جویی نیست. (229372)
کیهان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۷:۰۶
حتما تو این روزا از کسانی که در راه حماسه دوم خرداد جوانی خودشون رو گذاشتند و هنوز ذر زندان به سر می برند هم باید یاد بشه از جمله مجید توکلی (229374)
مهربان ت و س ی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۷:۳۸
خاتمی سید محبوب اصلاحات خدا حفظت کنه انشاا... (229381)
سارینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۸:۵۲
همیشه حق پیروز است.مرگ بر دروغ ریا تظاهر ظلم درود بر ازادی ازاد اندیشی صداقت درود بر خاتمی میر حسین موسوی کروبی و همه ی ازاد اندیشان دوم خرداد به تمام ازاد اندیشان مبارک باد (229393)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۹:۲۸
روزت مبارك اصلاحات...كه از تو جز اسمي نمانده (229401)
مشـــــهدی
United States
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۲۰:۳۷
فعلا که قیمت اتوبوس های دولتی در مشهد از 200 به 350 رسید!!!

اقای روحانی حالا شما باز بنزین رو گرون کن (229405)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۲۰:۵۸
مخالفان افراطیِ جريان اصلاحات مايلند که اين جنبش را به خيابان کشيده و به نام دفاع از اسلام و امنيت ملی به کل سرکوب کنند.

وا عجبا!!! (229407)
رصا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۲۱:۱۰
یاد و خاطره دوم خرداد گرامی (229409)
یک حقوق بگیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۲۲:۴۸
سید جان 2 خرداد هم تموم شد حسن آقا حقوق ها رو نداد شما که با این محافظه کارها ارتباط خوبی دارین بگین حقوق ها رو بدن والا ما تو 30 سال گذشته هیچ وقت رانت خور نبودیم که حالا چند روز حقوق دیر بدن مشکلی نداشته باشیم
ماشالله دولت ثروتمندان این چیزا رو متوجه نمیشن (229422)
محمدرضابهزادی اصل
United States
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۲۲:۴۸
من هم در جوانی 8 سال طرفدار تو بودم ....با چه کسانی بحث و جدل نکردیم....فکر میکردیم پایان شبه سیه سپید است...اما زهی خیال باطلی بود....دوستت دارم ...اما با 20میلیون طرفدار .......سیاستمداری ترسو بودی.....دیگه هیچ وقت نمیشه کاری کرد...تموم شد (229423)
مونا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۲۳:۴۰
دوم خرداد روز اصلاحات بر ملت ایران و پدر اصلاحات نوین سید محمد خاتمی عزیز خجسته باد (229427)
ایرانی
United States
۱۳۹۳/۰۳/۰۳ ۰۰:۴۵
الاهی قربونت برم سید خدا...فقط خاتمی..اگر بگذارند به جای گوسفند در جلوی پایت جان می دهم.....و دیگر تا اخرش را.... (229442)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۳ ۰۱:۳۰
در سال روز دوم خرداد امید است زندانیان دربند ازاد شوند وازادی چریک دلاور بهزاد نبوی تبریک میگم به همه ازادیخواهان (229451)