به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۰۵ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : ۱۲۶۰۱۲
حسن روحانی چه كاري كرده است؟

دور تازه حمله تندروها به خاتمی

دور تازه حمله تندروها به خاتمی
گروه سياسي: سايت انتخاب خبر در مقدمه مصاحبه‌اي با افشين علا - شاعر مي‌نويسد: این روزها موضوع حمله به رئیس دولت اصلاحات داغ شده است. در آخرین مورد، احمد علم‌ الهدی، امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان در نماز جمعه مشهد به ‌شدت به محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین که موضوع «آشتی ملی» را مطرح کرده بود حمله کرد و گفت مردم از این‌گونه افراد متنفرند.

و اما تندروها چرا اینقدر از محمد خاتمی متنفرند؟ یکی از همراهان و نزدیکان رئیس دولت اصلاحات در همین رابطه گفت: متأسفانه یک جناح خاص، محبوبیت آقای خاتمی را که پشتوانه ای عظیم برای نظام و ملت در داخل کشور و در عرصه بین الملل به حساب می آید، مزاحم منافع خود می داند و از هیچ فرصتی برای حمله به ایشان غافل نمی ماند. پبشنهاد اخیر ایشان هم بهانه تازه این گروه شد. البته این پیشنهاد مورد تأیید رهبر معظم انقلاب قرار نگرفت، ولی ادبیات رهبری با آنچه که یک جناح مدعی تبعیت از ایشان به کار می برد زمین تا آسمان با هم فرق دارد.

افشین علاء در گفتگو با سايت انتخاب خبر افزود: رهبر انقلاب فرمودند قهری نیست که نیاز به آشتی باشد. این جواب محترمانه ای بود. اما بعضی ها که نگران نزدیکی دوباره این دو بزرگوار هستند با سوء استفاده از یک اختلاف تعبیر از واژه آشتی ملی به آقای خاتمی حمله کردند. نتیجه‌اش هم این شد که بسیاری از جریان های وفادار به نظام ناامید و رنجیده خاطر شوند. اما موج حمایت های مردمی از آقای خاتمی بیشتر شد.

وی تصریح کرد: البته آقای خاتمی کسی نیست که بر این موج ها سوار شود و بخواهد بعد از مخالفت رهبر انقلاب به اصرار خود ادامه بدهد. ولی توپخانه افراطیون به کار افتاده و مشغول جنگ روانی اند. حملاتی که البته فایده ای برای آنها هم نخواهد داشت. چون همه می دانند میزان محبوبیت خاتمی چه حدی است و محبوبیت آنان چقدر. ولی به نظر من این جناح ظلم بزرگی به رهبری کردند. چون سخنانی را که حاوی رواداری و نشانه های اراده برای جذب حداکثری بود، در تریبون ها وارونه انعکاس دادند و از قول رهبر انقلاب هرچه خواستند گفتند. آقای خاتمی از این آزمون هم سرافراز بیرون آمد و بار دیگر وفاداری خود را به رهبر انقلاب اثبات کرد. اما جناح خاص امتحان بدی پس دادند و نشان دادند که از وحدت نیروهای انقلاب وحشت دارند. درست چیزی که امام و رهبری بر آن تأکید ورزیده اند.

واکنش خاتمی به حملات و توهین های تندروها
افشین علاء در پاسخ به سؤالی درباره واکنش محمد خاتمی به حملات و توهین های تندروها تصریح کرد: همه می دانیم که آقای خاتمی هرگز در دام افراطیون نمی افتد و پاسخ بدی را با بدی نمی دهد؛ چون ایشات به مصلحت نظام، ملت و رهبری می اندیشند و همواره از تنش اجتناب کرده اند. ایشان از موهبتی محروم نشد، بلکه این نظام و ملت بود که از حضور مجدد ایشان در عرصه این نظام محروم شدند و ملت اند که بار دیگر از حضور ایشان در عرصه و در کنار رهبر انقلاب محروم شدند.

این فعال سیاسی نزدیک به رهبر انقلاب تأکید کرد: ولی ما باز هم ناامید نخواهیم شد. حتی به دشمنان آقای خاتمی هم اهانت نخواهیم کرد. مشی ایشان موعظه حسنه است و به وظایف خود می اندیشند. همان گونه که رهبر معظم انقلاب سالها پیش فرمودند که جمهوری اسلامی دین خاتمی است و او مرید امام است. او آقازاده ای نجیب است که چون طلبه ای ساده و بی ادعا جز به خدمت نمی اندیشد و... البته من منکر کدورت سالهای اخیر رهبر انقلاب از ایشان نیستم، ولی کدورت رهبری کجا و هتاکی های افراطیون کجا؟! به فضل الهی و با درایت رهبری و نجابت خاتمی این نقارها هم رفع خواهد شد انشاالله.

تکلیف حسن روحانی نسبت به رئیس دولت اصلاحات
وی در بخش دیگری از سخنان خود به نحوه برخورد دولت تدبیر و امید با توهین کنندگان به رئیس دولت اصلاحات اشاره کرد و گفت: قطعا دولت آقای روحانی نگران این بداخلاقی هاست. اما ندیدم که اقدام محسوسی جهت رفع این فضای تلخ صورت گرفته باشد. البته دولت با موانع زیادی روبرو است. آقای خاتمی هم کسی نیست که توقعی برای خودش از دولت داشته باشد. کما اینکه همچنان به حمایت از آقای روحانی ادامه می دهد. ولی مردم از دولت توقع دارند ابتکار عمل بیشتری به خرج دهد.

این شاعر انقلابی کشورمان ادامه داد: همین آقای خاتمی در زمان ریاست جمهوری اش با وجود مواضع اصلاح طلبانه طوری رفتار کرد که رهبر انقلاب آن تعبیرهای عاشقانه را از ایشان داشتند. آقای روحانی هم باید بتواند اطمینان ایشان را بیشتر جلب کند و با تلاش و خلاقیت خلاء نابرازنده موجود را پر کند. شاید جناب خاتمی توقعی از کسی نداشته باشد ولی ما داریم! ما از آقای روحانی توقع داریم بیشتر مراقب شأن و حرمت محبوب ترین رییس جمهور انقلاب باشد.

وظایف اصلاح طلبان نسبت به محمد خاتمی
افشین علاء در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره وظایف اصلاح طلبان نسبت به محمد خاتمی اظهار داشت: کار اصلاحات از همه سخت تر است. اولا نباید در دام پهن شده از سوی افراطیون بیفتد. این دام خطرناک عبارت است از ناامیدی، عصبانیت و مقابله به مثل. ثانیا باید برای رفع خلاء تحمیلی بین جبهه اصلاحات با جایگاه رهبری تلاش بی وقفه داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: وقتی که خود رهبری فرمودند که نظر مخالف ایشان داشتن هم خلاف نیست، چرا نباید به حضور ایشان رفت و با تشریح انتقادات و دلایل وفاداری به مطالبات اصلاحات با ایشان سخن گفت؟ از همه مهمتر رفع نگرانی اصلی ایشان است که همه می دانیم به وقایع 88 بر می گردد. اصلاح طلبان باید ابتدا به یک جمع بندی واقع بینانه از وقایع آن سال و ریشه های آن برسند و بعد آن را به رهبر معظم انقلاب ارایه کنند.

وی اضافه کرد: متأسفانه گاه در بدنه اصلاحات هم انفعال و سستی نسبت به این موضوع دیده می شود. حتی باید بگویم اصلاح طلبان از فرصت ها و ظرفیت هایی که در بسیاری افراد درون خودشان هست بی خبرند یا به آن بها نمی دهند.

علاء با بیان اینکه جبهه اصلاحات باید با قواعد اکنون به کنش گری سیاسی بیندیشد، تأکید کرد: آقای خاتمی همواره بر ضرورت همدلی و نزدیکی به رهبر انقلاب تأکید کرده اند. بیش از این چه می توانند بکنند؟ این نیروهای درون اصلاحات هستند که باید راههای برقراری این ارتباط را کشف کنند. ولی گاه شاهدیم اصلاح طلبان چون به حق، خود را مورد جفا و بی مهری می بینند انگیزه لازم را برای کشف های تازه از دست می دهند. در حالی که نباید ناامید بشوند و بیکار بنشینند. هر قدر آنها خود را دور نگه دارند، فرصت طلبان و آتش بیاران معرکه جای خود را محکم تر می کنند. این در حالی است که حتی رسانه های تبلیغی اصلاح طلب حاضر نیستند به سراغ افرادی که دغدغه های شبیه به عرایض بنده را دارند بروند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: اصلاح طلبان از نیروهای جدید و مبتکر غافلند و گاه احساس می کنم به آرشیو قدیمی اسامی و دیدگاه های خود بسنده کرده اند و حاضر نیستند از تجربه ها و پیشنهادهای تازه و مؤثر استفاده کنند.

همدلی با چاشنی شعر و حماسه سرایی
افشین علاء به عنوان یک شاعر و حماسه سرا مدت مدیدی است که در کنار کار فرهنگی به نوشتن و گفتن پیرامون ضرورت همدلی مشغول است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا جنین کاری سخت نیست؟ گفت: بی نهایت دشوار است. اما وظیفه خودم می دانم. جالب آن که غالباً هم مورد بی مهری قرار می گیرم. بعضی ها ورود به سیاست را شایسته نمی بینند و طعنه می زنند یا نصیحت می کنند. بعضی از کاربران در فضای مجازی فحاشی می کنند، از دو سو. افراطیون انگ فتنه گر می زنند و ناامیدهای خسته از آن سو طعنه می زنند که فلانی خوش خیال است و پی امر محال می رود و لابد طمعی دارد.

وی تأکید کرد: ولی من به کار خودم اعتقاد دارم. این جمله آقای خاتمی هم بیشتر تشویقم می کند که گفتند من کار سیاسی را برای محبوب شدن انجام نمی دهم. مهم نیست دوست و دشمن چه می گویند. مهم سربلندی نزد وجدان است. من هرگز شعر گفتن را کنار نگذاشته ام و اتفاقاً پرکار و البته اهل وسواسم. عواطف شاعرانه هم که بدیهی است در ذات من است. اما در سیاست به کنش واقع بینانه و منجر به نتیجه اعتقاد دارم.

افشین علاء در پایان گفت: کار سباسی وظیفه اخلاقی من است، چون کشورم دچار بحران بد اخلاقی و افول ارزش ها شده است. اما به محبوب شدن آن هم با قهرمان بازی در فضای مجازی نمی اندیشم. به آنها که به مشی اعتدالی ام خرده می گیرند می گویم گر تو بهتر می زنی بستان بزن! شعارهای پر طرفدار دادن در تلگرام کار ساده ای است. اما سیاست ورزی در عالم واقعی قواعدی دارد. هرچند اخلاص باید همیشه حرف اول را بزند.

فردوس توسی
Czech Republic
۱۳۹۵/۱۲/۰۵ ۱۰:۰۸
موافقم اما دلم بحال مظلومیت سید خندان و محبوب اصلاحات میسوزه که با رفتن مرحوم هاشمی تنهاتر شد اما کاش بزرگان اصولگرا اخلاق انصاف و وجدان را بیشتر رعایت میکردند و با ایشان مثل یک مسلمان رفتار میکردند نه مثل یک غیرایرانی و... (348777)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۵ ۲۳:۵۴
عزیزم هر چه میخواهند بگویند ، سید عزیز اکثر ملت را دارد هر سیاستمداری ملت را داشت ماندگار خواهد شد (348822)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۶ ۰۰:۰۷
میزان رای ملت است.
بسم الله این گوی این میدان ، مرد میخواهد با سید رقابت کند ، خدا را شاکریم صاحبان تریبون هر سخنی بر علیه سید میگویند باعث محبوبیت دوچندان ایشان نزد ملت میشود ، باور کنید ما مخالف ایشان بودیم اما به جز صداقت، پاکدستی، ولایت مداری ، چیزی از این مرد بزرگ ندیدیم به هر حال وجدان انسان قضاوت میکند دوران دولت سید بهترین دوران برای ملت و کشور بود آرامش کشور ، محبوبیت جهانی نه اختلاسی آخر بگید چرا ؟ مگر چکار کرده بجز خوبی (348824)
منصور
Russian Federation
۱۳۹۵/۱۲/۰۵ ۱۰:۲۵
تنها تاثیر حمله ها به خاتمی تنها محبوبیت بیشتر از قبل او را در پی خواهد داشت (348779)
امیر
United States
۱۳۹۵/۱۲/۰۵ ۱۱:۲۸
رای گیری واقعی بشه معلوم میشه مردم چه کسی و قبول داره وازچه کسی آره!!!!!!!!!! (348782)
شیرینی فروشی اصل تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۵ ۱۲:۴۶
باسلام من یک بسیجی هستم شخص اقای علم الهداوهمفکران بزرگوارش خیلی تلاش کردن ملت ایران رانسبت به این سیدمظلوم جناب اقای خاتمی بدبین کنندنتوانستن نخواهندتوانست محبت رهبری بزرگوار خامنه ای عزیز واقای خاتمی دردل این ملت لطفی ازطرف خداونداست که دردل این ملت نهاده ایشان باید بدانندکه مردم هم میفهمن که این صحبت هاازروی حسادت به جناب اقای خاتمی است البته اگراینهاقدرتشوداشتن به رهبرانقلاب هم رحم نمیکردن (348787)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۶ ۰۰:۱۱
دوست من همانطوری که از نامت پیداست واقعا اصل مطلب را بیان کردید پاینده باشید (348825)
رضا گرگانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۵ ۱۴:۰۱
خاتمی محبوب بلیشتر مردم است خودتون میدونید امثال علم الهدی نمیتونند محبوبیت ایشان را کتمان کنند....... فردای قیامت چجوری جواب تهمتهایی رو که زدند می دهند (348789)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۵ ۲۳:۱۳
با این سخنرانی که من دیدم از این پس نام اعلم الهدی به اعلم الخدا تغییر می یابد ‌.چون ایشان جای خدا هم تصمیم میگیرند (348818)
توسیوند
Germany
۱۳۹۵/۱۲/۰۵ ۲۳:۵۲
شاید اینبار یه سید اصولگرا رقیب روحانی بشه (348821)
سرمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۶ ۰۷:۱۴
بى ترديد جناب افشين اعلاء شاعر ارزنده اى است كه از چنين شعور و تعهدى برخوردار است. اميد همواره زبانش گويا و عزمش استوار بادا (348829)