به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۱۰ ساعت ۱۶:۳۸
کد مطلب : ۱۲۶۳۵۹

تدفین شهدای گمنام در تپه حفاظت شده!


img

گروه جامعه: سایت انصاف نیوز، در گزارشی از «ستاره حجتی» روزنامه نگار گلستانی نوشت: رسانه‌های استان گلستان خبر از مراسم تدفین تعدادی از شهدای گمنام استان گلستان در تپه باستانی سرخنکلای این استان داده‌اند. این موضوع با مخالفت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری این استان و موجی از انتقادات فعالان فرهنگی و مدنی مواجه شده است. تپه باستانی سرخنکلای استان گلستان، معروف به تپه مقصودی که در سال ۱۳۸۳ و به شماره ۱۱۲۸۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت ملی رسیده است.

ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی گلستان در گفتگو با رسانه‌های استان ضمن تأیید این مساله گفت: «درخواستی از سوی شورا و شهرداری سرخنکلاته، بخشداری بهاران و امام‌جمعه این شهر به میراث فرهنگی ارسال شد مبنی بر اینکه یکی از شهدا در تپه داخل این شهر دفن شود. پس از بررسی مساله مشخص شد که «تپه مقصودی» تاریخی است و در سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

موضع سازمان در چنین موضوعاتی که آثار تاریخی ثبت ملی هستند، به‌صراحت مشخص است و امکان چنین کاری فراهم نیست. به آقایان اعلام کردیم و صراحتاً گفتند که چنین تصمیمی گرفته‌ایم و بنا داریم آن را اجرایی کنیم. موضوع را هم به آقای استاندار و معاون سیاسی ایشان و هم به سازمان (میراث فرهنگی کشور) اعلام کردیم. ما در این خصوص آنچه لازم بوده انجام داده‌ایم و ضوابط سازمانی را هم اعلام و ابلاغ کرده‌ایم».

دکتر کتولی: قانون مخالف است؛ تخلف است

حسین کتولی دکترای مرمت ابنیه تاریخی پس از آن در گفت و گویی با مهر در این مورد گفته است: اصولاً یک تپه و یا اثر را ثبت ملی می‌کنند برای آنکه بتوانند روی آن کار باستان‌شناسی انجام داده و آثار آن را درآورده و حفاظت کنند. تدفین پیکر شهید در این تپه تاریخی مانع از انجام کار باستان‌شناسی در این مجموعه شده و ساخت‌وسازهای مجزا اتفاق افتاده و رفت‌وآمدهای متفاوتی در آن انجام می‌شود.

مطابق قوانین مجازات اسلامی برای متجاوزین به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و و براساس مواد ۵۵۸، ۵۶۰ و ۵۶۳ هرکس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی – تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، یا تزئینات، ملحقات، تاسیسات، اشیاء و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور، که مستقلاً” نیز واجد حیثیت فرهنگی – تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورده علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک الی ده سال محکوم می‌شود.

طبق قوانین، هر کس بدون اجازه از سازمان میراث فرهنگی کشور، یا با تخلف از ضوابط مصوب و اعلام شده از سوی سازمان مذکور در حریم آثار فرهنگی – تاریخی مذکور در این ماده مبادرت به عملیاتی نماید که سبب تزلزل بنیان آنها شود، یا در نتیجه آن عملیات به آثار و بناهای مذکور خرابی یا لطمه وارد آید، علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارات وارده به حبس از یک تا سه سال محکوم می‌شود.

تعدادی از فعالان میراث فرهنگی استان گلستان روز گذشته اطلاعیه‌ای صادر کردند و نسبت به رخ دادن این موضوع هشدار دادند. در بخشی از اطلاعیه آنها آمده است: آنان که در لوای دفاع از شهدا خود را در برابر قانون محق می‌دارند، نیاز ضروری به بازخوانی گفتمان انقلاب دارند، آنان که برای این کشور جان خود را از دست دادند بی گمان ایران را در امنیتی در سایه قانون می‌خواستند و این آرمانی است که باید از آن دفاع شود. آنان که برای بیت المال و حتی یک وجب از خاک کشور از جان گذاشتند بعید است اگر امروز بودند راضی به رفتار غیر مسئولانه با حق الناس و میراث کشور به عنوان سهم همگانی و بیت المال بوده باشند. نمی‌توان یک مفهوم را به نفع خود تصرف کرد. ایران شهید را می‌شناسد، اجازه این تحریف‌ها را نخواهد داد. همچنان امیدداریم که با هم اندیشی و گفت و گو راه حل منطقی و رضایت بخشی برای مسئله‌ای که دغدغه همه ماست پیدا شود.

اکنون نیز در استان گلستان، با به گفته نهادهای بانی این موضوع به مسوولین استانی قرار است این مراسم تدفین انجام شود، اما مسوولین ارشد استان و استاندار که در این گونه موضوعات از اقتدار نهایی در تصمیم گیری برخوردارند، هنوز سکوت خود را نشکسته‌اند.

photo_2017-02-27_19-30-30

photo_2017-02-27_19-30-35