به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۲۰:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۱ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : ۱۳۱۶۲۴

امر بدیهی تعیین سخنگو

روزنامه بهار: در شرایط بحرانی، چه هنگام حوادث طبیعی و چه در وقایع‌تروریستی یکی از موضوعات واجد اهمیت نحوه اطلاع رسانی از حادثه به جامعه است.در عملیات‌تروریستی اخیر در تهران شاهد آن بودیم که یکی از موارد مشهود ضعف در اطلاع رسانی بود که گهگاه باعث آن می‌شد که اطلاعاتی ناقص و نادرست به جامعه منتقل شود. این الگوی نامنظم اطلاع رسانی در چنین مواقع سبب افزایش شایعات، و گسترش نشر مطالبی بر اساس «تئوری توطئه» خواهد شد. به نظر می‌آید تعیین یک سخنگو در چنین حوادثی امری بدیهی است که در بسیاری از کشورهای جهان اقدامی مرسوم است. سخنگویی حرفه‌ای که هم با مقتضیات کار رسانه‌ای آشنا باشد و هم شرایط ملتهب جامعه در چنین زمان هایی را درک کند. این سخنگو می‌بایست تنها فردی باشد که در خصوص حادثه و هر موضوع دیگر مرتبط با آن سخن بگوید.

بی توجهی به تعیین سخنگویی رسمی که می‌تواند منجر به هدایت اخبار و جلوگیری از نشر شایعات شود سبب آن خواهد شد که در حوادث پیچیده که باعث ایجاد التهاب در جامعه می‌شود فضای رسانه‌ای مملو از مطالب ناقص، متعارض و جعلی گردد. ممکن است برخی معتقد باشند به دلیل ساختار موازی امنیتی در کشور امکان آنکه سخنگویی واحد وظیفه اطلاع رسانی را بر عهده بگیرد وجود نداشته و هر نهادی می‌بایست جداگانه به امر اطلاع رسانی مبادرت کند. نتیجه این وضعیت آن است که مردم در رسانه با اطلاعیه هایی رنگارنگ از نهادهای امنیتی و انتظامی گوناگون مواجه می‌شوند که هر کدام از زاویه نگاه خود و براساس مصلحت سنجی‌ها و سیاست‌های نهاد متبوع خود اطلاعاتی را به جامعه ارائه می‌دهند.

چنین نحوه اطلاع‌رسانی در این نوع حوادث گهگاه باعث آن می‌شود که اطلاعات ارائه شده در بیانیه نهاد الف با اطلاعاتی که از سوی نهاد ب بیان شده است در تعارض باشد و مثلا بیانیه اطلاع رسانی نهاد سومی هم هر دوی این اطلاعات ارائه شده را نقض کند. در چنین شرایطی لزوم ایجاد مرکز واحد اطلاع رسانی خود را نشان می‌دهد. با فرض اینکه ایجاد ساختارها ونهادهای موازی امنیتی-انتظامی اقدامی درست بوده باشد، اما قطعا عدم وجود مرکز اطلاع رسانی واحد در چنین حوادثی اقدامی نادرست خواهد بود که تنها باعث افزایش التهاب و از آن بدتر شایعات بی اساس در جامعه خواهد شد.

حادثه‌ تروریستی اخیر در تهران یک بار دیگر به همه ما این نکته بدیهی را یادآوری کرد که در چنین حوادثی تا چه حد جای سخنگویی که خود به میان رسانه‌های تشنه کسب خبر برود و براساس سیاستگذاری مرکز اطلاع رسانی واحد علاوه بر ارائه اطلاعات و اخبار درست به جامعه، با به کارگیری اصول روان‌شناسی و جامعه شناسی از التهابات طبیعی ایجاد شده در جامعه بکاهد نه آن که بر آن بیفزاید و باعث ایجاد و گسترش جوّ رسانه‌ای مبتنی بر شایعه گردد احساس می‌شود.