به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۵:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۱ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۱۳۲۷۱۹

اجتماع جهانی؛ شبکه‌های اجتماعی

می‌گل هشترودی- روزنامه بهار
30 ژوئن روز جهانی شبکه‌های اجتماعی بود و  همین موضوع باعث می‌شود تا به اهمیت شبکه‌های اجتماعی در زندگی روزمره بیش‌تر بپردازیم.
***
تاریخچه نام‌گذاری
ایده نام گذاری این روز برای اولین بار سال 2010 رقم خورد. شبکه‌های اجتماعی به‌دلیل انتشار لحظه‌ای اطلاعات، تأثیر شگرفی در زندگی انسانها گذاشته‌اند و این تأثیرگذاری روزبه‌روز بیشتر می‌شود. این شبکه‌ها در تمامی مسائل جامعه؛ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی صورت گرفته است.
«Mashable» در سال 2010 با هدف شناخت و گرامی‌داشت تأثیر مدیای اجتماعی در ارتباطات جهانی همچین روزی را روز شبکه‌های اجتماعی نامگذاری کرد و امسال برای هفتمین سال است که این روز در نقاط مختلف جهان و با برگزاری برنامه‌های مختلف و متنوع گرامی داشته می‌شود. سال گذشته همایش‌های بسیاری در تمام نقاط جهان از جمله مصر، اسپانیا و شهرهای مختلف آمریکا برگزار شد.

شبکه‌های اجتماعی
شبکه‌های اجتماعی حاکمیت دنیای مجازی را در اختیار دارند و این طور که آمارهای رسمی نشان می‌دهد، یک سوم مردم جهان در این پلتفرم‌های تعاملی عضو هستند. محبوبیت شبکه‌های اجتماعی به قدری افزایش یافته است که کارشناسان می‌گویند به کمک آنها می‌توان رفتار و عملکرد یک جامعه را تغییر داد، موفقیت هرچه بیشتر کسب وکارها را موجب شد، فروش یک محصول خاص را بیشتر کرد، نحوه فعالیت یک برند در بازار جهانی را بهبود بخشید و به عبارت دیگر سمت و سوی فعالیت در دنیای واقعی را در دست گرفت.  شاید به همین دلیل است که کاربران چند ساعت از روز خود را به گشت و گذار در فیس بوک اختصاص می‌دهند یا اینکه در طول روز بارها به صفحه خود در توییتر سر می‌زنند. محتوا، نحوه به اشتراک گذاری اطلاعات و نوع پاسخگویی به نیاز کاربران مهم‌ترین بخش‌های یک شبکه اجتماعی را تشکیل می‌دهند و این روزها تقریبا بیشتر افراد یک جامعه با این پلتفرم‌ها درگیر هستند. کارشناسان از شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک عرصه جهانی یاد می‌کنند که گوشه و کنار دنیای وب را هم تسخیر کرده‌اند و تقریبا همه مردم خاکی به نوعی با آن درگیر هستند. به طور کلی گفته می‌شود 72درصد کاربران اینترنتی جهان در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و 89درصد این افراد در گروه سنی 18 تا 29 سال به سر می‌برند. بررسی‌ها نشان داده 60درصد افراد 50 تا 60 ساله در شبکه‌های رسانه‌ای فعال هستند و 43 درصد افراد بالای 65 سال هم از مزایای این سایت‌ها استفاده می‌کنند. کارشناسان مرکز Biz Trends براساس آخرین مطالعه خودروی 10 شبکه اجتماعی برتر جهان، آمار و ارقام جالبی منتشر کردند که به قرار زیر بازگو می‌شود.

اهمیت شبکه‌های اجتماعی در زندگی
شبکه‌های اجتماعی شیوه برقراری ارتباط مردم را تغییر داده‌اند. این شبکه‌ها از قبیل فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام، گوگل پلاس، لینکدین و سایر شبکه‌های اجتماعی، برقراری ارتباط بین مردم را ساده‌تر کرده‌اند. شما می‌توانید به‌راحتی و با پیگیری مطالب، عکس‌ها و ویدئوهایی که دوستانتان منتشر می‌کنند از آنها باخبر شوید،  اهمیت شبکه‌های اجتماعی تنها درزمینه شخصی نیست بلکه یک ابزار عالی جهت توسعه کسب‌وکار شما نیز هستند. هرکدام از شبکه‌های اجتماعی مزایای گوناگونی را جهت توسعه کسب کارتان در اختیار شما می‌گذارند.

درنتیجه به هراندازه که کسب‌وکار شما در سایت‌های بیشتری نمایش داده شوند، بازخورد بیشتر و بهتری خواهید گرفت. حکومت‌های عاقل امروزه با بهره گدیری از این شبکه‌های اجتماعی نه فقط با سهولت و سرعت با مردم خود ارتباط می‌گیرند و در هنگام سیل و زلزله و شیوع امراض فراگیر و همه گیر به مردم خود اطلاع رسانی می‌کنن، بلکه در مبارزات انتخاباتی هم پیام خود را به داخل حریم خصوصی شهروندان خود می‌برند و از آرا و حمایت‌های آنان سود می‌جویند. نویسندگان تهیدست که امکان چاپ آثار خود را ندارند به کمک همین شبکه‌ها می‌توانند به شهرت برسند و علما و روحانیون نیز به راحتی می‌توانند پاسخگوی مسائل شرعی مردم باشند و والدین مسن که توان یا تمکن سفر برای دیدار فرزندان خود را که برای کار یا تحصیل به خارج رفته‌اند ندارند، می‌توانند هر روزو شب با آنها حرف بزنند و آنها را ببینند.

البته از این شبکه‌ها افراد ناباب و سود جو می‌توانند استفاده‌های نا مشروع کنند. برای مثال تقریبا در تمامی کشورها روزانه عده‌ای از طریق فروش‌های اینترنتی سر مردم کلاه می‌گذارند یا با تقلب از طریق کارت‌های اعتباری دیگران از حساب‌های بانکی آنها برداشت پول می‌کنند. در این باره اینترنت و شبکه‌های اجتماعی همان حکم تیغ در دست زنگی مست را دارند.

دهکده جهانی و تکنولوژی ارتباطات
در سال ۱۹۶۷ که مارشال مک لوهان کانادایی در کتاب «رسانه پیام است» ، خود به مفهوم «دهکده جهانی و تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات» اشاره کرد، کمتر فیلسوف، جامعه شناس یا حتی پیشگویی می‌توانست وضع شبکه‌های اجتماعی امروز دنیا و تاثیر این شبکه‌ها  بر بشر را تصور کند. او که یکی از بنیان‌گذاران معاصر نظریه رسانه است، معتقد بود‌ رسانه امتداد حواس بشر است که تجربه انسان را به شکل‌های جدید برمی‌گرداند‌، او باور داشت که نخستین رسانه، کلام است و دومین رسانه نوشتار و در مجموع ۲۶ رسانه را برشمرد که به تعداد حروف الفبای زبان انگلیسی بود. مفهوم ساده حرف مک لوهان این بود که کانالی که از آن برای انتقال یک پیام استفاده می‌شود در واقع همان خود پیام است. او می‌گفت که تلویزیون برخلاف دیگر رسانه‌ها که با حواس ما سروکار دارند ادامه سیستم عصبی ماست. این استاد زبان انگلیسی و فیلسوف پرکار دنیای ما و کره زمین را در حال کوچک و کوچک‌تر شدن می‌دانست به گونه‌ای که در نهایت، به برکت فن‌آوری رسانه‌ها‌، زمین بزرگ ما به یک دهکده جهانی تبدیل می‌شد.

امروز باور این جامعه شناس به تحقق پیوسته و ما در کوچه و خیابان، در اتوبوس و مترو و تاکسی شاهد این هستیم  که آدم‌ها ازطریق تلفن همدیگر را می‌بینندو شب‌ها میلیون‌ها انسان به صورت رایگان با استفاده از همین شبکه‌های مجازی از یک سوی زمین با سوی دیگر آن صحبت تصویری رایگان می‌کنند. البته این همه سهولت ارتباطی به کمک اینترنت فراهم می‌شود که هر چه سرعت آن بیشترباشد کیفیت تصویرو وضوح کلام انتقالی بهتر است. این‌ها همه دستاورد فن‌آوری ارتباطات را وقتی در کنار فیس بوک و یو تیوب و تلگرام می‌گذاریم، می‌بینیم که چگونه و به چه راحتی چندین میلیارد انسان در شبانه‌روز به هم در ارتباط هستند و آن زمان است که اعتراف می‌کنیم در یک دهکده جهانی زندگی می‌کنیم.