به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۶
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۱ ساعت ۱۷:۴۷
کد مطلب : ۱۳۳۳۷۸

اعتراض به‌روایت عجیب از جنایت‌کهریزک

گروه سیاسی: سایت اصول‌گرای تابناک نزدیک به محسن رضایی در نقدی نوشت: در هشتمین سالگرد رویداد شوم رقم خورده در بازداشتگاه کهریزک که منجر به جان باختن سه جوان و وارد آمدن لطمات جبران ناپذیری به چند ده تن دیگر و ملت ایران شد، روایتی درباره کهریزک و بازداشت شدگانش منتشر شد که در آن راوی نهایت تلاشش را برای گل و بلبل نشان دادن اوضاع به انجام رسانده!
راوی این روایت پر اشکال و غلط، فردی ا‌ست که خود را رئیس بازرسی پلیس پیشین پایتخت معرفی کرده و در گفت‌وگو با ایلنا، ادعاهایی درباره حوادث شوم بازداشتگاه کهریزک پس از ۱۸ تیر ۸۸ مطرح می‌کند که حتی با آرای صادره از سوی محاکم قضایی برای پرونده همخوانی ندارد و گاه در ضدیت با آنهاست.

از جمله این ادعاها که بازداشت شدگان در جایی مجزا از اراذل و اوباشی که در کهریزک نگهداری می‌شدند، بازداشت شدند؛ در سلول هایی که به گفته فودازی، «نو» بودند و تنها اشکالشان این بود که جمعیت زیادی در آنها جای داده شده بود؛ جمعیت بزرگی که در ادامه سخنان راوی، پی می‌بریم حسن بزرگی برای بازداشت شدگان به همراه داشته! اما فودازی کیست و ارتباط وی با کهریزک چه بوده و چه نقشی در این پرونده داشته است؟ اینها پرسش هایی است که در ساعات گذشته، بسیاری از خود پرسیده‌اند و دست کم برای خانواده جان باختگان کهریزک و دیگر افراد درگیر در این پرونده، بی پاسخ است. از این روی که هیچ جای پرونده کهریزک، چه رسیدگی مفصل پرونده در دادگاه نظامی ـ که به صدور احکام سنگین منجر شد ـ و چه در محاکمه دیگر متهمان پرونده در دادسرای کیفری استان تهران، نامی از این فرد به چشم نمی‌خورد.

این در حالی است که خود فودازی در گفت‌وگو با ایلنا، تأکید کرده که از مهرماه سال ۸۸ به سمت بازرسی پلیس تهران منصوب شده، در حالی که حوادث شوم بازداشتگاه کهریزک در تیرماه آن سال رقم خورده و به قدری این فاجعه بر همه مسئولان گران آمده که به سرعت به آن واکنش نشان داده و رسیدگی به جرایم رقم خورده در کهریزک را در دستور کار قرار دادند. رسیدگی قاطعی که موجب بازداشت برخی از مأموران انتظامی و افسران مرتبط با پرونده شد و بعد به محاکمه ایشان در دادگاه گره خورد؛ اما حالا فودازی مدعی است همه بیگناه بوده‌اند و با پیگیری های وی تبرئه شده‌اند!

ادعاهای بی حساب و کتابی که در فرازی از گفت‌وگوی این فرد با ایلنا، به اوج می‌رسد تا وی دلیل مرگ محسن روح ‌الامینی، محمد کامرانی و امیرجوادی‌فر، سه تن از بازداشت شدگان آن بازداشتگاه مخوف را، «سرماخوردگی» و «مننژیت» ذکر کند؛ ادعایی که حتی سعید مرتضوی، قاضی و دادستان وقت هم بعد از عزل و محاکمه آن را مطرح نمی‌کند اما فردی که چندین ماه پس از فاجعه سمت گرفته، مدعی آن است! البته این ادعاهای عجیب و غریب اینجا تمام نمی‌شود و فودازی که خود را در کسوت ناجی مأموران بی گناه بازداشت شده پس از فاجعه کهریزک معرفی کرده، در پاسخ به پرسشی در خصوص علت مرگ رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه بازداشتگاه کهریزک می‌گوید: «متأسفانه آن پزشک وظیفه بر اثر ترسی که داشت و به او به اشتباه گفته بودند، تو مقصری دچار جنون آنی شده و با خوردن قرص خودکشی کرد.»

گویی قرار است حکایت دردناک کهریزک را پس از آن همه فراز و فرود و رنج هایی که به عموم تحمیل کرد، از نو بنویسند؛ آن هم با این رویکرد که همه چیز گل و بلبل بوده و اگر خطایی رخ داده، ترساندن پزشک با گزارش اشتباه به وی و عدم دسترسی به قرص سرماخوردگی بوده و بس! کاریکاتوری موهن از واقعیتی که قلب رهبر انقلاب را به درد آورد و به تعبیر ایشان، «جنایت» بود.
روایتی که در آن، بازداشت شدگان، پیش از دستگیری توسط مأموران انتظامی (نقل به مضمون) محکوم شده و کتک خورده بودند و پس از بازداشت، «کسی به ایشان دست هم نزد»؛ روایتی که در آن راوی قاضی پرونده را به محلی در بازداشتگاه می‌برد که یکی از بازداشت شدگان گفته بود «من را در کهریزک [در جایی مشخص] تا گردن در زمین چال کرده‌اند» و با دانشش از وضعیت زمین، ثابت می‌کند آن محل مورد اشاره، «از زمستان تا به حال بیل نخورده است»!

روایتی مخدوش که وقتی راوی پست گرفته، «همه مسئولان قبلی بازداشت بودند» به بطن آن ورود کرده و آن گونه که مدعی است، در نتیجه پیگیری های وی و بیان این جملات «به رئیس دادگاه گفتم، افسران نیروی انتظامی کاره‌ای نبودند و کهریزک استاندارد‌های لازم را نداشت و تنها یک سوله است. من پرونده تمام این مسئولان را پیگیری کردم تا آزاد شوند»، به آزادی تمامی مسئولان انتظامی منجر می‌شود تا از مرور اخبار واقعی در این باره شوک زده شویم؛ اخباری که ثابت می‌کند برخی از محکومان، محکوم به قصاص نفس شدند. بماند که غیرقانونی بودن بازداشتگاه کهریزک و مشکلات فراوانی که در آن وجود داشت و پیش از وقایع ۱۸ تیر ۸۸ نیز به گرفته شدن جان چندین تن از بازداشت شدگان منجر شده بود؛ واقعیاتی متقن و غیر قابل کتمان، البته جز برای سردار فودازی هستند.

اینجاست که باید پرسید هدف این راوی از طرح چنین ادعاهای دور از باوری چیست و چرا هشت سال پس از آن جنایت و در حالی که کهریزک به دستور رهبر انقلاب تعطیل شده، پرونده در ابعاد کامل بررسی و حتی دادستان، قاضی و بازپرس پرونده محاکمه و محکوم شده‌اند، روایتی این چنین مغلوط از آن منتشر می‌شود؟ به راستی چرا سردار فودازی در هشت سال گذشته و به ویژه در خلال برگزاری دادگاه های پرونده این اظهارات را مطرح نکرد و دلیل شکستن سکوت طولانی مدت وی در سالگرد آن جنایت شوم چه بوده است؟!

خطر قرار گرفتن امثال فودازی در مسئولیت بازرسی آنجا رخ می نماید که هشت سال پس از فاجعه کهریزک و وجود ده ها هزار برگه سند در محاکم قضایی و حتی پذیرش مسئولیت و عذر خواهی دیر هنگام دادستان معزول تهران و فرمانده نیروی انتظامی وقت، هنوز این به اصطلاح چشم بینای وقت نیروی انتظامی اصرار بر تصویر سناریوهای نخ نما شده ای چون مننژیت دارد که صد البته باعث تأسف است، چون هر چه بگندد نمکش می‌زنند وای به روزی که بگندد نمک! امید است که دیگر امثال ایشان در مسئولیت های این چنینی قرار نگیرند تا شاهد تکرار فجایعی مثل کهریزک نباشیم