به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۰۲ ساعت ۱۶:۳۴
کد مطلب : ۱۳۴۰۳۳
قاضی مقیسه: نمی‌خواهد بگویید دولت قبل ناکارآمد بوده...!

متهم ردیف دوم: دیواری کوتاه‌تر از ما نیست

گروه اقتصادی: پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی با حضور متهم، وکلای او، وکلای شرکت، نماینده دادستان به ریاست قاضی مقیسه در شبعه ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار شد.
متهم ردیف دوم: دیواری کوتاه‌تر از ما نیست
به گزارش  ایلنا، در ابتدای پنجمین جلسه رسیدگی به شرکای بابک زنجانی آقایان «م.ش» و «ح.ف.ه»، ادامه دفاعیات متهم ردیف دوم، قاضی مقیسه با اعلام رسمی بودن جلسه دادگاه از «م.ش» خواست برای بیان دفاعیات خود از کیفرخواست صادره در جایگاه حاضر شود.
دفاعیات را کش ندهید/ بیکار نیستیم که با صرف بیت‌المال اینجا بنشینیم
رییس دادگاه از متهم خواست مانند جلسات گذشته به حاشیه نپردازد و در خصوص اینکه پول محموله‌های نفتی که به اقرار همه شرکای پرونده به ایشان تحویل شده است را کجا خرج کرده تا  سرنوشت پول فروش نفت مشخص شود.او خطاب به متهم گفت: سعی کنید مسائل جلسات گذشته تکرار نشود و به دفاع از خود در چارچوب کیفرخواست بپردازید. از کش دادن و وقت تلف کردن در دادگاه بپرهیزید زیرا ما بیکار نیستیم که با صرف بیت‌المال اینجا بنشینیم و مدام جسله تشکیل بدهیم.
به صداقت و عالمیت مسئولان قضایی ایمان دارم
«م.ش» در ابتدای دفاعیات خود متذکر شد: از آنجا که هدف اصلی این دادگاه کشف حقیقت است در چارچوب کیفرخواست از خود دفاع می‌کنم و مسائلی که درجلسات گذشته رخ داده است به دلیل سوال و جواب‌هایی بوده که اتفاق افتاده. اینکه در جلسه گذشته گفته‌ام کیفرخواست را قبول ندارم اما به صداقت و عالمیت مسئولان قضایی ایمان دارم به خاطر این است که دفاعیه من براساس برهان عرف است. مطمئنم قضاوت شما عدالت‌ گستر خواهد بود و احکام شما مانند سایر احکام صادره منتج به اجرای عدالت می‌شود.
به خاطر نجات ایران از تحریم به کشور آمده‌ام/ مقصر اصلی کسانی‌اند که به زنجانی اعتبار حداکثری داده‌اند
متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی خاطرنشان کرد: ما می‌گوییم وضعیت آن روز مملکت مشخص است. آن‌ها که به بابک زنجانی اعتبار حداکثری داده‌اند مقصر اصلی پرونده هستند و اصلاً جزو هیچ شبکه‌ای شما می‌گویید وجود دارد انگاشته نشده‌اند. من کارگزار بودم، نه سندی جعل کرده‌ام، نه سوءنیت داشتم و در مواردی چند که تخلف دیدم تذکر دادم. اگر قصد من از ارائه این تذکرات سوری بود یک بار بسنده می‌کردم. من به خاطر نجات کشور از تحریم به کشور آمده‌ام، قصدم خیر بود. اتهام شرکت در شبکه فساد که اصلاً چنین شبکه‌ای وجود نداشته است درست نیست. من تمام سهام اونور ایر را پس دادم.قاضی مقیسه خاطرنشان کرد: این طور دفاع درست نیست. قراردادی که شما با بابک زنجانی امضا کرده‌اید قرارداد کارگزاری نیست. شما در ۱۵ /  ۹ /۹۱ ساعت ۱۶ در دفتر بابک زنجانی قراردادی امضا کرده‌اید و طبق آن مقرر کرده‌اید که این شبکه فساد پول‌های حاصل از فروش نفت را کجا و چگونه خرج کنند. آیا اقداماتی که شما در این قرارداد متعهد شدید به انجامش در جهت کمک به کشور و نظام اقتصادی بوده است؟
رییس شبعه ۲۸ دادگاه انقلاب در ادامه متذکر شد: در این قرارداد مقرر شده است که شرکت اونور ایر را به مبلغ ۲۵۵میلیون دلار بخرید که پول آن از محل ۲ . ۱ میلیارد یورو فروش نفت تامین می‌شود. از آنجایی که بابک زنجانی پاسپورت ایرانی داشت و شما پاسپورت انگلیسی داشتید مقرر شد ۴۹ درصد سهام به نام شما باشد و مابقی برای یک شریک ترک که شما از آن وکالت تام داشتید و متعهد شدید چنانکه پاسپورت بابک زنجانی از ایرانی به ترک تبدیل شد شما همه سهام را به بابک زنجانی منتقل کنید. آیا این کارگزاری است؟
قاضی مقیسه ادامه داد: همچنین تمام سهامداران شرکت، «ح.ف.ه» و عیادی پنهانی که هنوز آن‌ها را برای ما آشکار نکردید قبول کردند که شما مدیریت شرکت هواپیمایی را داشته باشید و ماهانه یک جلسه تشکیل بدهید و کارهای شرکت را رسیدگی کنید. شما مالک ۵۰ درصد شرکت بودید. همچنین شما در خرید چندین فروند هواپیما نیز سهیم بودید که از مابقی شرکا بیشتر سود بردید.متهم ردیف دوم گفت: مستندات پرونده را قبول ندارم. مقیسه بیان داشت: به جای اینکه پول را به مملکت برگردانید، طبق این قرارداد پول را صرف این کار‌ها و منافع شخصی خود کرده‌اید. شما متعهد شدید که چند کشتی باری و نفتکش بخرید.این متهم گفت: کشتی نفتکش خریداری نشده است.قاضی مقیسه افزود: قرار بود مالکیت کشتی‌های خریداری شده ۵۰-۵۰ برای شما و بابک زنجانی باشد این چطور کارگزاری است که در همه چی ۵۰-۵۰ شریک هستید.
مالکیت کشتی‌ها برای بابک زنجانی بوده است
متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی به این امر واکنش نشان داد و گفت: مالکیت کشتی‌ها متعلق به بابک زنجانی بوده، اسنادش هم موجود است و هیچ چیز به نام من نبوده است.قاضی مقیسه اظهار کرد: مسئولیت حفظ امنیت نفت با شما بوده و طبق قرارداد مقرر شده که یک هتل در لندن حداکثر تا ۲۰ میلیون پوند خریداری کنید.متهم پاسخ داد: هتلی نخریدم، مدام خلف مبحث می‌شود.قاضی مقیسه واکنش نشان داد و بیان داشت: این قراردادی که شما اسمش را هرچه می‌خواهید بگذارید کارگزاری نیست. شما بگویید که این ۲. ۱ میلیارد یورو را کجا خرج کرده‌اید؟
معرفی زنجانی از سوی من کذب محض است
«م.ش» در واکنش به اظهارات رییس دادگاه اعلام کرد: من طبق قراردادهای موجود کارگزار بابک بودم. خریدار و فروشنده نفت شرکت‌های دیگری بود. اینکه می‌گویند من بابک زنجانی را معرفی کردم کذب محض است.قاضی مقیسه گفت: باشد، شما معرفی نکردید. ادامه دفاعیات خود را بگویید.متهم ردیف دوم در ادامه دفاعیات خود با اشاره به قرارداد اخیر شرکت نفت با توتال فرانسه گفت: قرارداد توتال هم امضا شد همه اعتراض کردند. در آن زمان شرایط کشور اضطراری بود.قاضی مقیسه واکنش نشان داد و گفت: شرایط اضطراری یعنی اینکه اموال مملکت را ببرید؟متهم پاسخ داد: کسی دیگر بدهی‌های خود را نداده. آن وقت من مقصر هستم. من به خاطر حل مشکلات کشور خودم و خانواده‌ام درگیر این گرفتاری شده‌ام. نمی‌شود واقعیات را پنهان کرد. من می‌توانستم به ایران برنگردم و از آنجایی که سوءنیت نداشتم به کشور برگشتم. اینکه پارس جنوبی پیشرفت نکرده به خاطر این ۲. ۱ میلیارد دلار ما نیست، مشکل از مدیریت است. ۱۳۷ میلیارد بودجه دیگرش چه شد؟
قاضی مقیسه گفت: اگر شما پول را می‌دادید قطعاً پیشرفت می‌کرد.متهم ردیف دوم با اشاره به سوء مدیریت دولت‌ گذشته در پارس جنوبی گفت: نمی‌شود همه مشکلات را گردن ما انداخت. مبلغی که دست ما بود در مقابل بودجه کل آن پروژه مبلغ نا‌چیزی است.
نمی‌خواهد بگویید دولت قبل ناکارآمد بوده و دولت فعلی کارآمد است
قاضی مقیسه گفت: شما نمی‌خواهد که بگویید دولت قبل ناکار آمد بوده و دولت فعلی کارآمد است از خودتان دفاع کنید و بگویید پول فروش ۱۷ میلیون بشکه نفت را چه کرده‌اید؟ اقدام شما در بازنگرداندن پول‌ها با اخلال در نظام اقتصادی است. اگر تحریم نبود اصلا به شما احتیاج نداشتیم. خیلی عجیب است در حالی که در کشور این همه آدم امین داریم نفت‌ها را تحویل شما که تابعیت انگلیسی دارید و بابک زنجانی که محکوم به حبس بوده است داده‌اند. شما فلاح مسئولیت نظام را اغفال کردید.
دیواری کوتاه‌تر از ما نیست
متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی واکنش نشان داد و گفت: دیواری از دیوار ما کوتاه‌تر نیست.مقیسه گفت: بحث دیوار کوتاه نیست، بگویید پول‌ها را چه کار کردید.«م.ش» گفت: این کار ما اخلال در نظام اقتصادی نیست. ۱۳ میلیون بشکه فقط فروش دو روز و نیم کشور است.نماینده دادستان با اشاره به اقرارها و موارد موجود در کیفرخواست به نقش «م.ش» متهم ردیف دوم در عملیات اجرایی اشاره کرد و گفت: شما در عملیات اجرایی نقش داشته‌اید. اینکه نفت را فروخته‌اید، پول‌ها را گرفته‌اید یعنی عملیات اجرایی. وقتی پول حاصل از فروش نفت را صرف خرید شرکت‌های هواپیمایی، کشتی و امثالهم کرده‌اید یعنی شرکت در عملیات اجرایی. باید مشخص شود که آ‌یا کشتی‌های نفتی اصلاً به مالزی رفته است یا خیر زیرا جی‌پی‌اس آن‌ها مخدوش بوده و قابل پیگیری نبوده است.
او ادامه داد: آقای دستجردی در اظهارات خود گفته است که شما بابک زنجانی را معرفی کرده‌اید و او را فردی قلمداد کرده‌اید که می‌تواند در این شرایط تحریمی با ارتباطات خوبی که دارد در فروش نفت کمک کند. هفت کشتی تحویل شما شد، سه کشتی نفت کوره بود که به دستور بابک زنجانی تحویل گرفته‌اید و طبق اظهارات خودتان آن را تحویل گرفته و فروخته‌اید. شما از آقای منفردزاده نیز ۴ فروند کشتی حامل نفت در مالزی تحویل گرفته‌اید. اگر ضرورت اقتضا کرد ریاست محترم دادگاه آقای منفرزاده را برای بیان اظهارات خود به جلسه دادرسی دعوت کند.  شما در امارات انبار تهیه کرده‌اید پس در عملیات اجرایی هم نقش داشتید.
وکیل متهم برای اینکه خوابش نبرد هر چند وقت یک بار حرفی می‌زند/ هجوم به نماینده دادستان درست نیست
مقیسه در واکنش به درخواست وکیل متهم ردیف دوم برای دفاع گفت: فعلاً آقای شمس در حال دفاع خودش است و وکیل ایشان برای اینکه خوابش نبرد هر چند وقت یک بار حرفی می‌زند. هر کاری می‌خواهید بکنید اما با آن برخورد می‌شود. اینکه در هر جلسه شما و همکارانتان به نماینده دادستان هجوم می‌آورید کار درستی نیست، اگر تحمل ندارید وکیل نشوید.
برخی در کشور نان شب ندارند و شما معادل سه ماه یارانه مردم را غارت کردید
نماینده دادستان ادامه داد: زنجانی گفته که به دستور «م.ش» نفت‌ها را از شرکت فال تحویل گرفته و بنا بر اقرارات موجود در پرونده متهم ردیف دوم در فروش و دریافت ۲ . ۱ میلیارد نفت و انجام باقی کار‌ها نقش اساسی دارد. پنج درصد از سهام اونور ایر که حدوداً معاد ۱۳ میلیون دلار است به نام ایشان بوده است. مشارکت در جرم مطابق قانون مشخص شده است. قطعاً شما اندازه بابک زنجانی نقش نداشته‌اید اما دوش به دوش او کارهایی کردید که باعث شدید اموال مردم به غارت برود. به گونه‌ای وانمود نکنید که مبلغ کمی بوده برخی در این کشور هستند که نان شب ندارند. این مبلغ معادل سه ماه یارانه مردم است. مرجع تشخیص اینکه اخلال در نظام اقتصادی عمده است یا کلان قاضی است. پس عوام‌فریبی نکنید.
متهم ردیف دوم در ادامه دفاعیات خود و در واکنش به اظهارات نماینده دادستان گفت: در هر جلسه نیم تا یک ساعت به نماینده دادستان فرصت داده شده تا حرف بزند و همین حرف‌ها باعث می‌شود که بحث به حاشیه برود.مقیسه واکنش نشان داد و گفت: این حاشیه نیست، متن اصلی و جزو کیفرخواست است.متهم پرونده فساد نفتی در ادامه دفاعیات خود اظهار داشت: خیلی از بخش‌های تفاهم‌نامه اجرا نشده است. تمام مستندات شما براساس مدارک هولدینگ سورینت است که متاسفانه راستی‌آزمایی نشده و اسناد حسابرسی نشده‌اند. من از صرافی ترک یک دلار هم پول نگرفته‌ام. اگر اسنادی دارید مبنی بر این موضوع ارائه دهید. مدارک به صورت ناشیانه‌ای تهیه شده است.قاضی مقیسه گفت: مدارکی وجود دارد که شما چک‌هایی دریافت کرده‌اید که متهم پاسخ داد: اشتباه حسابرسی شده است.قاضی مقیسه اعلام کرد: واریزی‌های شرکت سورینت را قبول دارید؟
متهم پاسخ داد: خیر، فال واریز کرده است. نام سورینت درست نیست. پرداخت‌هایی که می‌گویند را من قبول ندارم. من از شرکت سورینت هم شکایت کرده‌ام اما شکایتم را قبول نکردند.قاضی مقیسه اظهار داشت: هرجا که ما می‌گوییم پرداختی انجام گرفته شما می‌گویید شرکت فال پرداخت کرده است. فال به دستور چه کسی این‌ها را پرداخت کرده است؟متهم پاسخ داد: تمام پرداخت‌ها به صورت مستقیم و با دستور بابک زنجانی از طریق شرکت فال صورت گرفته است. ما به خاطر تخلفات فال از این شرکت شکایت کرده‌ایم. تناقضات زیادی در کیفرخواست وجود دارد. مبالغ و اعدادی که در کیفرخواست ذکر شده درست نیست. نماینده دادستان گفتند که ممکن است یک صفر جابجا شده است. همین یک صفر هم می‌تواند خیلی اثرگذار باشد.
نماینده دادستان واکنش نشان داد و گفت: این موارد در کیفرخواست اصلاح شده است.قاضی مقیسه نیز ابراز کرد: شما براساس‌‌ همان ۲. ۱ میلیارد صحبت کنید اصلاحیات در کیفرخواست صورت گرفته است.«م.ش» متهم ردیف دوم در پاسخ به سوال قاضی مقیسه در رابطه با اینکه آیا چک‌هایی که به شما پرداخت شده به صورت درهم را قبول دارید گفت: به جز دو مورد که برای خرید هواپیما بوده است و آن هم قبل از فروش نفت بوده بقیه را قبول ندارم. من اصلاً سفیر آرتین را نمی‌شناسم و بعد از صدور کیفرخواست فهمیدم که این‌‌ همان رضا ضراب است.قاضی مقیسه گفت: پس قبول دارید این دو مورد را پرداخت کردید.
 متهم ردیف دوم گفت: بله، اما مبلغی به دلار و یورو دریافت نکرده‌ام. همچنین مبلغی هم برای تسویه‌حساب با سازمان حج و زیارت بررسی کردم که به حساب نماینده سازمان حج و زیارت در عربستان واریز کردم که مدارک آن موجود است.قاضی مقیسه گفت: چطور هر پرداختی که ما نام می‌بریم شما می‌گویید شرکت فال پرداخت کرده است. این فال چه فالی است. ما موارد پرداختی را نام می‌بریم شما فقط بگویید فال.این متهم اظهار کرد: این مبلغ را فال پرداخت کرده نه من و این کار به دستور بابک زنجانی بوده است.قاضی مقیسه گفت: ‌شما یک فال بگو ما رد می‌شویم. این فال چه فالی بوده است که هم قبل قرارداد، هم حین قرارداد، هم الان همه کار‌ها را کرده است.
وکیل متهم در واکنش به روند دادرسی درخواست صحبت کرد که قاضی مقیسه گفت: شما سکوت را رعایت کنید. نظم جلسه را بر هم نزنید. آقای «م.ش» هر چیزی که ما می‌گوییم شما می‌گویید فال پرداخت کرده.متهم گفت: دو مورد دریافتی‌های من متعلق به زمان قبل از مسئله نفتی بوده است.پس از رسیدگی‌های امروز، قاضی مقیسه با اعلام تنفس، پایان جلسه امروز را اعلام کرد و گفت: ادامه رسیدگی به دفاعیات متهم ردیف دوم برگزار می‌شود.قاضی مقیسه اظهار کرد: در جلسه فردا آخرین دفاعیات متهم ردیف دوم اخذ و کیفرخواست متهم ردیف سوم قرائت خواهد شد.