به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۰۵ ساعت ۰۸:۱۰
کد مطلب : ۱۴۰۶۴

احمدی‌مقدم:سال‌۸۸‌درخواست استعفا دادم

گروه سياسي: فرمانده ناجا اعلام کرد سال ۱۳۸۸ به خاطر فشار‌های فراوان به پلیس بر سر قربانیان اعتراض‌ها دچار نا‌امیدی شده٬ کار را به خدا سپرده و درخواست کناره‌گیری کرده بود.
احمدی‌مقدم:سال‌۸۸‌درخواست استعفا دادم
اسماعیل احمدی مقدم٬ در برنامه تلویزیونی «شناسنامه» گفت: بر اثر افزایش انتقاد‌ها و اعتراض‌ها از عملکرد پلیس در سال ۸۸ و حادثه بازداشتگاه کهریزک در نامه‌ای از رهبری خواستار کناره‌گیری از مقام خود برای خواباندن «غائله» شده بود و در این نامه نوشتم: دوستان ما طوری از موضوع کهریزک متاثر شده‌اند که دارند اصل داستان را فراموش می‌کنند. یعنی کسانی که فتنه را به راه انداخته‌اند.

وي در ادامه این گفتگو به فشار‌های همه‌جانبه بر پلیس در سال ۸۸ اشاره کرده و گفت: «ماه رمضان آن سال ما را هرجا افطاری دعوت می‌کردند، نمی‌توانستیم سر میز بنشینیم و همه در حال انتقاد و سوال از ما بودند. هر کجا که دعوت می‌شدم، همه انتقاد کرده یا سئوال می‌پرسیدند که آقا چرا خانم پورآقایی و ... را کشته‌ای و آنجا بود که پرونده کشته‌سازی‌ها درست شد؛ من مانده‌ بودم که چه کنیم، چرا که روزنامه‌ها، نمایندگان مجلس و حتی دوستان نزدیک می‌گفتند که چرا کشته‌اید، این انصاف نیست.» فرمانده ناجا با بیان اینکه در این قضایا آنقدر ناامید شدیم که کار را به خدا سپردم، گفت: این گونه مسئولیت‌ها سعه صدر و حوصله‌ زیادی می‌خواهد. هر چند که معتقدم خداوند نیز کمک کرده و ظرفیت و لطف ویژه‌ای می‌دهد.»

احمدی‌مقدم همچنين چهار سال پس از گذشت حوادث سال ۸۸ اعلام کرده در آن سال به دیدار خانواده‌های قربانیان حادثه بازداشتگاه کهریزک رفته و از آن‌ها «عذرخواهی» کرده است: « من به منزل کسانی که جان خود را در کهریزک از دست داده بودند، رفته و حقایقی را نیز با آنان مطرح کردم که همین حقایق سبب شد که آنان امروز مطالبات خود را این گونه پیگیری کنند. به خانواده جانباختگان کهریزک گفتم هر کاری که بخواهند من انجام می‌دهم، جز اینکه فرزندانشان را به آنان بازگردانم، چرا که چنین کاری را نمی‌توانستم انجام بدهم. پس از دیدار با خانواده جانباختگان کهریزک، به دیدار حضرت آقا رفتیم و ایشان را در جریان امور قرار دادیم که ایشان فرمودند کار خوبی کردید و کاش زودتر می‌رفتید.»

احمدی مقدم در بخش دیگری از این برنامه اعلام کرده که پلیس در هشت سال گذشته با احمدی‌نژاد بر سر حجاب و ماهواره اختلاف داشته است: «در دیدار خصوصی به آقاي روحانی گفتم که با آقای احمدی‌نژاد در بحث تجهیزات دریافت از ماهواره و پوشش همیشه چالش داشتیم، چرا که به نظر بنده خوب نیست از نظام دو سه حرف بیرون بیاید، چرا که موجب تجری مجرمان می‌شود و یک حرف در این قضایا وجود داشته باشد. چرا که ما تصمیم‌گیرنده نیستیم، اما ما مجری سیاست‌ها هستیم.»

فرمانده ناجا در پاسخ به سئوالی مبنی بر انتقادات مطرح شده در مورد جمع‌آوری تجهیزات دریافت از ماهواره و در پاسخ به این سئوال که آیا شما تصور می‌کنید برخورد فیزیکی در این مقوله درست است یا نه؟ گفت: طبق قانون مبارزه با تجهیزات دریافت از ماهواره‌ مصوب مجلس شورای اسلامی، به ما تکلیف شده‌ و چیز خوبی نیست که می‌گویند تکلیف را انجام نده، چرا که ناجا در برابر جرایم مشهود بدون حکم قاضی باید برخورد کند و وقتی جرم علنی و آشکار است، مداخله می‌کنیم. وی با بیان اینکه به ماموران گفتیم بدون حکم قضایی وارد منزل مسکونی نشوید، گفت: اما دست ما را خواندند و رفتند تجهیزات دریافت از ماهواره را جلوی بالکن نصب کردند. به همین دلیل ما خواستیم جمع کنیم که یک تن ابتکار به خرج داد و راپل صورت گرفت اما نگفتیم راپل کنید!