به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۲۸ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۱۴۱۰۱۵
ترامپ راهبرد امنیت ملی خود را اعلام کرد

ترامپ: ایران از برجام منحرف شده است

گروه بين‌الملل: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در یک سخنرانی در واشنگتن راهبرد امنیت ملی دولت خود را تشریح کرده و از روسیه و چین به عنوان قدرت هایی که تهدیدی برای برتری اقتصادی آمریکا هستند نام برده است.
ترامپ: ایران از برجام منحرف شده است
او در نطق خود با تکیه بر شعار "آمریکا اول" به "ناکامی های" سیاست خارجی دولت های قبلی حمله کرد. رئیس جمهور آمریکا از چین و روسیه به عنوان رقیبانی نام برد که تلاش می‌کنند نفوذ و نظام ارزش‌های این کشور را به چالش بکشند اما گفت آمریکا باید برای ساختن "رابطه ای قوی با آنها" تلاش کند. او به عنوان نمونه ای از روحیه تازه همکاری، به قدردانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از سیا به خاطر هشدار در مورد حمله ای قریب الوقوع به غیرنظامیان در سن پترزبورگ اشاره کرد.

با این حال در سند استراتژی امنیت ملی که پیش از این نطق منتشر شد با زبانی تندتر به روسیه و چین اشاره می شود و آنها را قدرت های "تجدیدنظر طلب" می خواند.  ترامپ از "چهار رکن" اساسی در طرح تازه نام برد اما منتقدان اشاره کردند که این شامل حقوق بشر یا تغییرات آب و هوایی نمی شود. این چهار رکن شامل حفاظت از میهن، بهبود رفاه در آمریکا، نمایش صلح از طریق قدرت و پیشبرد نفوذ آمریکاست.  ترامپ از عملکرد خود در قبال کره شمالی و ایران دفاع کرد و از پاکستان خواست برای مقابله با تروریسم تصمیم قاطع بگیرد.

او گفت: "من برای مقابله با ایران و مسدود کردن راه دست یافتن این کشور به سلاح اتمی، سپاه پاسداران را به دلیل حمایت از تروریسم مشمول تحریم قرار دادم و پایبندی ایران به توافق جامع اتمی را برای کنگره تأیید نکردم".  ترامپ گفت که آمریکا شکست‌های پی در پی به داعش وارد کرده و تقریبا تمام سرزمین‌هایی که این گروه در عراق و سوریه تصرف کرده بود، اکنون در اختیار ائتلاف ضد داعش است. ترامپ به تماس اخیر با رهبر روسیه که خواستار روابط نزدیک تر با اوست اشاره کرد اما سند استراتژی امنیت ملی وارد جزییات گزنده ای درباره ادعای دخالت روسیه در سیاست داخلی آمریکا و بعضی شیوه هایی که چین به کار می گیرد و مایه خشم آمریکاست می شود. این بخشی از یک الگوی کلی بود که بر رقابت بیش از همکاری در روابط بین المللی تاکید داشت.

او کمک‌های آمریکا به پاکستان را یادآوری کرد و گفت که مقامات پاکستان باید در مقابله با تروریسم به آمریکا "کمک کنند". او همچنین از احداث دیوار مرزی با مکزیک، پایان دادن به "مهاجرت بی رویه" و لغو برنامه قرعه‌کشی کارت اقامت آمریکا به عنوان بخشی از راهبرد امنیت ملی خود یاد کرد.  ترامپ سخنرانی خود را با حملات تند به رئیسان جمهور پیشین و رهبران سیاسی سال‌های اخیر آمریکا آغاز کرد و گفت که آنها به درستی از حقوق آمریکا دفاع نکرده‌اند و باعث تضعیف موقعیت آمریکا شده‌اند.

او گفت که دولت او در طول سال جاری میلادی بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار در بخش دفاعی سرمایه گذاری کرده است که رکوردی بی سابقه است.  ترامپ خروج از معاهده تجاری ترنس پاسفیک و معاهده به گفته او "پرهزینه و غیرمنصفانه" پاریس برای مقابله با گرمایش زمین را از جمله اقدامات برجسته خود برشمرد.
 
ترامپ: ایران از برجام منحرف شده است
دونالد ترامپ پس از انتشار  راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا ایران را به انحراف از برجام متهم کرد. وی گفت: رهبران پیشین آمریکا توافق بدی را با ایران امضاء کردند و من اجازه نمی‌دهم که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. ترامپ افزود حاضر نشده است تا پایبندی ایران به برجام را تایید کند زیرا ایران از برجام منحرف شده است. وی افزود : من همچنین مقدمات تحریم سپاه پاسداران را فراهم کردم.