به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۰۲ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب : ۱۴۱۱۵۰

احزاب؛ زلزله و آلودگی هوا

گروه سیاسی: رابطه احزاب سیاسی و مسائل اجتماعی چیست؟ زلزله و آلودگی هوا در قاموس آنان چه جایگاهی دارد؟ آیا اصلا احزاب باید به این مسائل بپردازند؟
احزاب؛ زلزله و آلودگی هوا
پرداختن به این پرسش در این روزها که خطر زلزله به آلودگی هوا هم آغشته شده است شاید بتواند برای مخاطبان جالب باشد.
گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا این موضوع را با 4 فعال حزبی در میان گذاشت. اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی، حمید رضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه، حسین کمالی رییس شورایعالی سیاستگذاری اصلاحات و دبیرحزب کار که البته در اینجا به عنوان رییس خانه احزاب کشور صحبت می کند و حسین نورانی نژاد سخنگوی حزب اتحاد ملت به پرسش های ایرنا در این باره پاسخ گفتند.

اسماعیل گرامی مقدم : نقطه ضعف بزرگ احزاب
این نکته بسیار درستی است که احزاب سیاسی باید درباره مسائل اجتماعی و فرهنگی هم مواضع خود را صریحا اعلام کنند. اگر این اتفاق بیفتد نشانه ای از پویایی و زنده بودن آنان است.
اما اینکه چرا احزاب درباره مسائل مهمی چون زلزله یا آلودگی هوا موضع گیری نمی کنند بیشتر به علت توانایی محدود و پایین احزاب است.
بسیاری از احزاب شب انتخاباتی یا یک نفره هستند و فقط در آن ایام ابراز وجود و موضع می کنند.
اما درباره احزاب بزرگتر که نمایندگانشان در این حوزه ها حضور دارند اعلام موضع می کنند. وقتی حزبی در انتخابات شرکت کرده و نمایندگان آن در شورای شهر هستند مواضع این افراد غالبا برخاسته از مواضع درون حزبی آنهاست که به سطح اداری و اجرایی نهاد شورای شهر رسیده است. در حوزه دولت هم به همین صورت است و نمایندگان احزاب در دولت هم همین طور رفتار می کنند.
اما از این منظر باید احزاب سیاسی بیشتر مورد سوال قرار گیرند تا قبل از موضع گیری نمایندگان آنها در نهادهایی مانند شورای شهر و دولت، مواضع خود را در قبال مسائلی چون آلودگی هوا، زلزله، گرانی نرخ ارز، شفاف سازی اقتصاد برای مردم به صورت شفاف بیان کنند. این کار هم احزاب سیاسی را پویا می کند هم اعتماد مردم را تقویت می کند.
متاسفانه این برای احزاب بزرگ ما نقص بزرگی محسوب می شود که چرا در برابر معضلاتی چون آلودگی هوا و زلزله که مستقیما با جان مردم سر و کار دارد موضع گیری صریحی ندارند و احزاب از این بابت باید مورد سوال جامعه و رسانه ها قرار گیرند.

حمیدرضا ترقی : قالیباف هم گله مند ساخت و سازها بود
وقتی احزاب ما عمدتا انتخاباتی هستند طبیعی است که فقط در ایام انتخابات موضع گیری کنند. اما احزابی که به طور مستمر فعال هستند این طور نیستند. من از حزب خودمان صحبت می کنم. ما به طور هفتگی جلسه داریم و در آنجا مواضع خود را در رابطه با مسائل مهم سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی اتخاذ می کنیم و این موضع گیری ها جامع است. درباره زلزله و آلودگی هوا هم موضع گیری کردیم هم نیروهایمان در منطقه زلزله زده حضور داشتند و کمک رسانی کردند. در زمینه آلودگی هوا نیز افراد متخصص را به سازمان های مربوط متصل کردیم تا راه حل های خود را برای رفع آلودگی بیان کنند اما دستگاه ها وقعی برای نظرات آنها قائل نشدند و حتی وقتی هم برای شنیدن این راهکارها نگذاشتند و این جزو گله های ما است.

ولی متاسفانه بقیه احزاب عمدتا سیاسی هستند و به مسائل اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی مردم نمی پردازند. همچنین راجع به تراکم فروشی و ساختمان سازی هایی که جلوی ورود باد به تهران را گرفت بارها با آقای قالیباف رایزنی کردیم و ایشان دستوراتی هم داد. بعضی از موارد عملی نشد که خود ایشان هم گله مند بود.  مثلا درباره کوهخواری هم اعتراضاتی داشتیم ولی کسی رسیدگی نمی کرد. و ما تا نامه نگاری با مقام معظم رهبری پیش رفتیم. خوشبختانه ایشان با مساله برخورد جدی کرد و جلوی ساخت و سازها تا حدی گرفته شد. 

حسین کمالی: صدا و سیما فرصتی برای آموزش مردم ندارد!
مجموعه اصلاح طلبان برنامه مربوط به نحوه اداره شهر را ارائه کرده اند که در آن به چالش هایی از جمله زلزله، آلودگی هوا، ترافیک سنگین، حمل و نقل عمومی، آتش سوزی و از این قبیل پرداخته شده و برای همه آن راه حل داده شده است. پیش بینی ها بر این است که اگر زلزله ای با قدرت 7 ریشتر رخ دهد 4 میلیون نفر جان خود را از دست می دهند. اما بخش زیادی از این افراد طی روزهای بعد از لحظه وقوع، به خاطر عدم دسترسی به امداد و آب و آتش سوزی و غیره فوت می کنند. چرا که یک آشفتگی ساختاری در سیستم شهر پیش می آید. رسیدگی به این معضلات هم فقط به شورای شهر و شهرداری مربوط نیست بلکه نهادهای مختلف باید در این زمینه اقدام کنند.

مطالعات نشان می دهد حدود 140 برج از نظر ایمنی در مقابل آتش سوزی وضعیتی مشابه ساختمان پلاسکو دارند. آب شهری هنوز تفکیک نشده و همان آبی را که می نوشیم جهت استحمام هم استفاده می کنیم. در مورد زلزله هم جایی وجود ندارد که مردم برای ایمن ماندن از شر زلزله به آن پناه برند. ضمن اینکه آموزش درست هم ندیده اند. مثلا در همین زلزله اخیر دیدیم که مردم به اتومبیل های خود پناه بردند که زیر ساختمان های بلند پارک شده بود که کار بسیار خطرناکی است. این آموزش ها باید در طول زمان به مردم داده شود تا آنها بدانند در مواجهه با زلزله باید چه کار کنند. چه طور امداد رسانی کنند. عمده ترین وظیفه در این رابطه بر عهده صدا و سیماست ولی ظاهرا به خاطر پخش فیلم های پلیسی و تکراری، وقتی برای نمایش این فیلم های آموزشی ندارد. همه نهادهای مربوط که بابت این کار حقوق می گیرند باید احساس مسوولیت کنند. مسوولین حوادث غیرمترقبه کشور حق ندارند بگویند ما غافلگیر شدیم. وظیفه آنها آمادگی در برابر حوادث پیش بینی نشده است.

حسین نورانی نژاد : سیاست را به معنای وسیع کلمه در نظر داریم
حزب اتحاد ملت در ساختاری که در اساسنامه خود پیش بینی و اجرا می کند موضوع محوری را ملاک قرار داده و بر حوزه مرسوم سیاست های روز بسنده نکرده است. به همین دلیل هم عرض کمیسیون سیاسی؛ دارای کمیسیون های اجتماعی، علمی و فرهنگی، امور زیربنایی و محیط زیست، اقتصادی، مطالعات زنان و کمیسیون توسعه و مطالعات منطقه ای است. مثلا از سوی کمیسیون امور زیربنایی و محیط زیست در اوج بحران ریزگردها در خوزستان، آقای میلانی که بعدا عضو شورای شهر تهران شد، به عنوان نماینده حزب برای تهیه گزارش از این معضل به منطقه اعزام شد و از گزارش مفصل ایشان هم نظرات تخصصی را استخراج کردیم. به جای بسنده کردن به مسائل صرفا سیاسی به سایر حوزه ها هم ورود پیدا کرده ایم و با کمک اعضای حزب و بهره گیری از نظرات کارشناسان هر حوزه به عنوان مشاور، به مسائل مبتلا به جامعه ورود پیدا کرده ایم. حزب یک نهاد سیاسی است اما ما سیاست را به معنی موسع کلمه یعنی امر حکومتداری و مدیریت کلان تعریف کرده ایم و در همه این مسائل در راستای منافع ملی به مسئولیت اجتماعی و سیاسی خود عمل می کنیم.

در عین حال نباید دچار خلط مبحث شد و به عنوام مثال کار حزب با سمن های اجتماعی اشتباه گرفته شود. حزب یک نهاد سیاسی معطوف به قدرت است و هدف از تشکیل آن کسب قدرت یا اثرگذاری بر قدرت است و جای سمن ها را پر نمی کند. یعنی اگر که می گوییم به مباحث اجتماعی و غیره می پردازیم، از منظر حزبی و جریانی است که داعیه حکومتداری دارد و نه این که حزب را به عنوان یک سمن اجتماعی مطرح کنیم. با این حال در رسانه های نزدیک به حزب در اتفاقات اخیر مثل زلزله بحث های آموزشی داشته ایم و در بحث آلودگی هوا نیز چه در قالب موضع گیری رسمی و چه در شکل کار تخصصی در کمیسیون امور زیربنایی و محیط زیست، فعالیت هایی داشته ایم و این کار ادامه خواهد داشت.
مرجع : ایرنا
برچسب ها: زلزله احزاب