به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱۷ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۱۴۲۸۴۶
آمریکا: جهان بر بشار اسد و حامیانش فشار بیاورد

كاربرد مجدد سلاح شيميايي در بمباران‌‌هاي سوريه

گروه بين‌الملل: گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید در حملات هوایی نیروهای دولتی به منطقه غوطه شرقی دست‌کم ۲۹ غیرنظامی کشته شدند كه هفت تن از قربانیان این حملات کودک هستند. در استان ادلب هم دهها غيرنظامي زير بمباران‌هاي هواپيماهاي روسي و سوري جان خود را از دست داده‌اند.
كاربرد مجدد سلاح شيميايي در بمباران‌‌هاي سوريه
مرگبارترین حمله روز دوشنبه به روستای «بیت سوا» صورت گرفت که در جریان آن ۹ نفر کشته شدند. در میان کشته شدگان این روستا دو کودک به چشم می‌خورند. رژیم بشار اسد، منطقه غوطه شرقی را تقریبا هر روز بمباران می‌کند. حدود ۴۰۰ هزار نفر در منطقه غوطه شرقی از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون در محاصره نیروهای دولتی قرار دارند. ساکنان این منطقه که در شرق دمشق واقع شده است با کمبود مواد غذایی و دارو روبرو هستند.
 
رژیم سوریه طی هفته‌های گذشته به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در منطقه غوطه شرقی متهم شده بود. جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده روز جمعه گذشته از استفاده احتمالی نیروهای دولتی سوریه از گاز سارین ابراز نگرانی کرده بود. در مقابل وزارت خارجه سوریه روز شنبه در واکنش به این اظهارات استفاده از سلاح‌های شیمیایی را تکذیب کرد. ساکنان غوطه شرقی و منابع پزشکی این منطقه در روز ۲۲ ژانویه (دوم بهمن) از وقوع حمله‌ای با گاز کلر سخن گفته بودند. بر اثر حملات هوایی رژیم سوریه به منطقه غوطه شرقی در روز جمعه گذشته دستکم ۱۱ غیرنظامی کشته شده بودند.

در همين حال،‌ روز دوشنبه، بمباران‌ شيميايي در منطقه سراقب در استان ادلب نيز گزارش شده است و دهها غيرنظامي با سم كلر دچار خفگي شدند. همچنين بالغ بر 18 غير نظامي در مناطق مختلف ادلب بر اثر بمباران‌هاي سنگين جنگنده‌هاي روسي و سوري كشته شدند.

از سوي ديگر، نشست شورای امنیت بنا به دعوت آمریکا برای بررسی موضوع "کنترل تسلیحات شیمیایی در سوریه" برگزار شد. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در نشست شورای امنیت گفت: دمشق همچنان به استفاده از سلاح‌های شیمیایی ادامه می‌دهد. ما شواهد محکمی داریم که نشان می‌دهد اسد از گاز کلر طی دو هفته گذشته استفاده کرده است. نماینده آمریکا تصریح کرد: این روسیه بود که مکانیزم نظارت بر به کارگیری استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه را از بین برد.
 
وی افزود: فکر ما زمانی آرام خواهد گرفت که ببینیم نظام اسد به دلیل جنایت‌هایش مجازات می‌شود.
نماینده انگلیس در شورای امنیت هم گفت: نظام اسد از گازهای شیمیایی در ادلب در هفته گذشته استفاده کرد. وی افزود: آنچه در سوریه رخ می‌دهد، نقض معاهده منع سلاح‌های شیمیایی است. اقدام روسیه در به کارگیری حق وتو مانع از مجازات جنایت‌کاران در سوریه شده است. همزمان، نماینده فرانسه خاطرنشان کرد: جنایت‌کارانی که از گاز خردل و گاز سارین در سوریه استفاده کرده‌اند، باید به دلیل جنایت‌هایشان مجازات شوند. از گاز کلر در مکان‌های مختلفی در سوریه استفاده شده است.

این در حالی است که نماینده روسیه در شورای امنیت تاکید کرد: روسیه به تبانی عمدی پیرامون مساله تحقیقات درمورد رخدادهای استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه تردید دارد. وی تاکید کرد: سلاح‌های شیمیایی در سوریه کاملاً از سوی دولت این کشور از بین برده شده‌اند. وی در جلسه شورای امنیت خاطرنشان کرد: مسکو با احیای مکانیزم مشترک برای تحقیقات شیمیایی مخالف است، چراکه نتایج این مکانیزم عاری از اعتبار است.

ضمن ابراز نگرانی درباره حملات شیمیایی در سوریه؛
آمریکا: جهان بر اسد و حامیانش فشار بیاورد
ناوئرت
دولت آمریکا ضمن ابراز نگرانی نسبت به استفاده سوریه از سلاح شیمیایی، خواهان ادامه فشارها بر نظام اسد و حامیان آن شد.  این درخواست وزارت خارجه آمریکا پس ار آن مطرح شد که گزارشی با ادعای استفاده دمشق از گاز کلر در ۳۰ روز گذشته مطرح شده است.
هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: "آمریکا به شدت نسبت به ادامه اتهامات علیه دولت سوریه درباره استفاده از گاز کلر در حملات علیه مردمش نگران است. ما از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم یک صدا و متحد بر دولت سوریه و حامیانش فشار وارد آورند تا دست از استفاده از تسلیحات شیمیایی بردارد و آنهایی را که مسئول این حملات هستند، مجازات کنند." در ادامه بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: روسیه با مخفی کردن و لاپوشانی این قبیل حملات، دیگر به تعهداتش در ممانعت از انجام چنین حملاتی توسط دمشق پایبند نیست. استفاده از سلاح شیمیایی از سوی تمامی طرف‌های درگیر در سوریه باید متوقف شود. مردم سوریه در عذاب هستند. همه جهان نظاره‌گر هستند. در بیانیه مذکور تاکید شده است: باید از هر فرصتی برای اعمال فشار علیه دولت سوریه و حامیانش جهت متوقف کردن حملات شیمیایی و مجازات مسئولان آن استفاده کرد. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در پی یکی از حملات اخیر با استفاده از سلاح شیمیایی مدعی شد که روسیه مسئول قربانی شدن افراد در سوریه است.