به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۵ ساعت ۲۳:۴۸
کد مطلب : ۱۴۸۶۲۳

کنفرانس بین‌المللی اهداکنندگان سوریه

گروه بين‌الملل: اتحادیه اروپا از روسیه، ایران و ترکیه خواست که درگیری‌ها در سوریه را متوقف کرده و به وعده‌های خود درباره سوریه عمل کنند.
کنفرانس بین‌المللی اهداکنندگان سوریه
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس بین‌المللی اهداکنندگان سوریه گفت: روسیه، ایران و ترکیه مسئولیت ویژه‌ای برای برقراری آتش‌بس و اعمال فشار بر بشار اسد برای بازگشت به میز مذاکره دارند. موگرینی اضافه کرد: در حال حاضر ما شاهد افزایش درگیری‌های نظامی در سوریه هستیم که این مساله کاملا متناقض با وعده‌های آنها است. وی افزود، اتحادیه اروپا سه میلیارد یورو به ترکیه برای کمک به آوارگان سوری برای دو سال دیگر در نظر می‌گیرد. رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد: این اتحادیه از بحران سوریه ۱۱ میلیارد یورو به ملت سوریه کمک کرده است.
موگرینی تاکید کرد: اتحادیه اروپا قبل از آغاز روند سیاسی در این کشور کمکی به بازسازی سوریه نخواهد کرد. ما در عین حال از سوریه یکپارچه و سوریه‌ای که به سمت راه حل سیاسی گام بردارد حمایت می‌کنیم. ما در کنفرانس بروکسل تضمین آتش‌بس ثابت در سوریه و روند صلح این کشور را بررسی خواهیم کرد.
رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: ما امروز حمایت سیاسی برای تلاش‌های سازمان ملل جلب خواهیم کرد که از نظر ما راهکار سازمان ملل در سوریه تنها راه حل ممکن برای بحران سوریه است. همچنین ما نشستی با استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه خواهیم داشت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: روند سیاسی در سوریه شرایط مناسب را برای ورود کمک‌های انسان دوستانه فراهم خواهد کرد. از سوی دیگر رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان اعلام کرد: این کشور یک میلیارد یورو دیگر برای کمک به سوریه و کشورهای همجوار که میزبان پناهجویان سوری هستند در نظر گرفته است. به گزارش شبکه خبری دویچه وله، وزیر امور خارجه آلمان خاطر نشان کرد: در سوریه به تنهایی بیش از ۱۳ میلیون شهروند وابسته به کمک‌های بشردوستانه هستند. ما نباید این افراد را به حال خود رها کنیم. همچنین آلیستر برت، معاون وزیرخارجه انگلیس در امور خاورمیانه اعلام کرد که نیازهای سوریه بسیار زیاد است. می‌توان آن را بزرگترین بحران جهان نامید.

وی ادامه داد: ما امیدواریم که جدیت این بحران و ویرانی‌های ایجاد شده در این کشور از سوی همه طرف‌ها درک شود و آنها به سمت برقراری صلح و راه حل بیایند. نزدیک به ۸۰ کشور، سازمان و گروههای مختلف در کنفرانس اعطای کمک مالی به بازسازی سوریه شرکت کردند. سازمان ملل به دنبال جمع آوری بیش از هفت میلیارد دلار در این کنفرانس است. با این حال اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای دیگر از هر گونه کمک به بازسازی سوریه تا زمانیکه اقدامات و مذاکرات معنادار برای برقراری صلح و پایان یافتن درگیری‌ها در ژنو از سر گرفته نشود، خودداری کردند.
 
بازدید دوباره بازرسان تسلیحات شیمیایی از دوما
سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی از بازدید دوباره هیئت بازرسان این سازمان از شهر دوما در غوطه شرقی خبر داد. سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی اعلام کرد که هیئت بازرسان این سازمان امروز چهارشنبه برای دومین بار به منظور نمونه برداری از محل‌های وقوع حمله شیمیایی به دوما در غوطه شرقی سفر و اقدام به نمونه‌برداری کردند. بازرسان تسلیحات شیمیایی چند روز قبل نیز با سفر به دوما نمونه هایی را در خصوص وقوع حملات شیمیایی گردآوری کردند.