به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۲ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۱۴۳۴۸۹

اقدامات ارتش در عملیات حادثه سقوط هواپیما

اقدامات ارتش در عملیات حادثه سقوط هواپیما
گروه جامعه:سخنگوی ارتش در باره تازه‌ترين اقدامات ارتش در عملیات حادثه سقوط هواپیما گفت: دیشب حدود ۳۰ نفر از تکاوران تیپ ۶۵ ارتش به همراه جمعی از کوهنوردان محلی در فدراسیون کوهنوردی و هلال احمر شب سختی را در ارتفاعات منطقه سقوط هواپیما به سر کردند.

امیر تقی‌خانی افزود: محلی که این عزیزان در آن مستقر بودند با ارتفاع بیش از ۴ هزار متر از سطح دریا در دمایی حدود ۳۰ درجه زیر صفر بود. هم اکنون «امیر نعمتی» فرمانده صحنه عملیات ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه حادثه سقوط هواپیما است.

وي ادامه داد: ساعت ۷ صبح امروز «امیر قربانی» فرمانده ارتش هوانیروز با یک بالگرد منطقه محل سقوط هواپیما را مورد کاوش قرار داد اما به دلیل شرایط جوی امکان هلی‌برن نیرو وجود ندارد. اوایل صبح امروز، محدوده دید در منطقه مورد نظر تا حدود ۱۰۰ متر بود، اما هم اکنون (لحظه مخابره خبر) به حدود ۱۰ متر می‌رسد بنابر این اماکن هلی برن نیرو وجود ندارد.

سخنگوی ارتش افزود: دوستان به فکر راه حل دومی هستند تا با ایجاد کارگاه‌هایی در محل نسبت به ادامه ماموریت از طریق زمینی اقدام کنند.صبح امروز با دوستانی که در بالای قله و در محل حادثه حضوردارند تماس حاصل شد و الحمدلله در سلامتی کامل به سر می‌برند و مشکلی پیش نیامده است. تا الان که با شما صحبت می‌کنم ۳۰ الی ۴۰ جسد پیدا شده و کنار هم آماده انتقال به پایین هستند. به محض اینکه شرایط اجازه بدهد نسبت به انتقال اجساد این عزیزان اقدام خواهیم کرد. در حال حاضر دو اولویت انتقال اجساد عزیزان و شناسایی اجساد باقی مانده در دستور کار دوستان قرار دارد.

 بالگردها نمی‌توانند به قله نزدیک شوند
امیر سرتیپ نوذر نعمتی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به تلاش ناموفق نیروهای امدادی برای رسیدن به قله جهت انتقال اجساد سانحه سقوط، گفت:به دلیل محدودیت دید بالگرد نمیتواند به قله نزدیک شود.

بررسی راه‌حل دوم برای انتقال اجساد
سرهنگ عفیف فرمانده پایگاه چهارم رزمی اصفهان هم اظهار داشت: صبح امروز در چهارمین روز امدادرسانی، از سمت یاسوج با هلی‌کوپتر اقدام به پرواز در بالای منطقه وقوع حادثه کردیم اما شرایط جوی و ابرگرفتگی شدید مانع از فرود و یا حتی هلی‌برن شد. چنانچه شرایط جوی فعلی مستمر باشد و امکان کمک رسانی از طریق بالگرد به سبب ابرگرفتگی شدید در منطقه وقوع حادثه ممکن نشود، راه حل دوم، اقدام زمینی است؛ بدین معنا که نیروهای هلال احمر و سایر نیروهای مستقر در منطقه به صورت زمینی برای ‌حل دوم انتقال اجساد به سمت بالای کوه حرکت کنند. پیش‌بینی شده است که چنانچه شرایط جوی به همین منوال باشد، نیروهای استقرار یافته که اقدام به برپایی کمپ کرده‌اند، پس از شناسایی ، اجساد جانباختگان را از سمت «یاسوج» و «سی‌سخت» به سمت پایین منتقل کنند.