به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۲ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۱۴۳۵۰۰
وزیر کشور:

دراویش را منطقی و معتدل می‌شناسیم

گروه سياسي: وزیر کشور با بیان اینکه جریان دراویش را جریانی عاقلانه، منطقی و معتدل می‌نامیم، اظهار کرد:‌ به هیچ وجه حوادث دوشنبه شب خیابان پاسداران را به این جریان منتسب نمی‌کنیم.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور صبح چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به حادثه دوشنبه شب خیابان پاسداران تهران با بیان اینکه این اتفاق واقعا ناگوار و متاثرکننده بود، اظهار کرد: مردم عزیز ما حتما کسانی را که نظم عمومی را بر هم بزنند و قانون را زیر پا بگذارند و با خشونت برخورد کنند، نخواهند بخشید. وی تصریح کرد: دولت، دستگاه‌های امنیتی و انتظامی، بسیج و سپاه به هیچ وجه در مقابل خشونت‌طلبی و افراطی‌گری و قانون‌شکنی مراعات کسی را نخواهند کرد و از قوه قضاییه انتظار می‌رود تا با همه مسببین این ماجرا برخوردی قانونی و صریح انجام دهند.
 
وزیر کشور اظهار کرد: افرادی که به دنبال قانون‌شکنی هستند، گمان نکنند که مدارا، خویشتنداری و هوشمندی ناجا ناشی از انفعال این مجموعه است بلکه با تمام برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده بود تلاش شد تا با مذاکره و صحبت مساله حل شود اما متاسفانه افرادی که اغتشاشگر بودند به دنبال رعایت شئون قانونی و همکاری با ناجا نبودند و به هیچ وجه حاضر به مذاکره نشدند و اقدام به انجام فعالیت‌های غیرقانونی و خشونت‌طلبانه کردند. نهایتا نیز ظرف مدت 15 دقیقه نیروی انتظامی توانست افرادی که در آن محل بودند را بازداشت کند و به مراجع قضایی بسپارد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه مسائل و موضوعاتی که رخ داده را نباید به یک جریان بسیار بزرگ اجتماعی به نام دراویش عمومیت داد، افزود:‌در هر کدام از اقشار و گروه‌ها افرادی هستند که به جای آنکه به قانون متوسل شوند، اقدامات خود را در ورای قانون می‌دانند. در این زمینه رسانه‌های خارجی به ویژه برخی کانال‌های فضای مجازی و سایت‌ها این موضوع را به گونه‌ای مطرح کردند که به جریان دراویش در کشور منتسب شوند. وی گفت: جریان دراویش کشور جریانی عاقلانه، منطقی و معتدل می‌نامیم و به هیچ وجه حوادث خیابان پاسداران را به این جریان منتسب نمی‌کنیم. باید با کسانی که مرتکب خلاف شدند برخورد قانونی شود.

جزئیات جلسه کمیسیون امنیت ملی درباره حوادث خیابان پاسداران /بازداشت ۳۶۰ نفر
همچنین یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ارائه جزئیاتی درباره جلسه فوق العاده این کمیسیون برای بررسی حوادث خیابان پاسداران قبل از آغاز جلسه علنی امروز پرداخت. علیرضا رحیمی در مطلبی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: امروز قبل از جلسه صحن، حوادث خیابان پاسداران با حضور فرماندهی نیروی انتظامی و نیز سپاه پاسداران تهران و مسئولینی از وزارت اطلاعات در کمیسیون امنیت ملی بررسی و مورد بحث قرار گرفت.

رحیمی افزود: تاریخچه فعالیت‌های دراویش از فرقه‌های مختلف در حوزه های اجتماعی و سیاسی ارائه شد. برابر این گزارش‌ها گروه‌هایی از دراویش بطور مستقل و خارج از اذن قطب و بعضا مشایخ مبادرت به فعالیت سیاسی نموده‌اند که به دلیل تعارض درون گروهی نتوانسته مشروعیت حلقاتی از مشایخ، برای خود کسب نمایند. تشکل‌هایی از دراویش در فضای مجازی به نامهای مختلف فعال هستند. به گفته وی خشونت‌های بی سابقه در حوادث خیابان پاسداران علیه نیروهای انتظامی و شهروندان و ساکنین موجی از انزجار ایجاد کرده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: اقدام نیروی انتظامی برای انتقال مظنونین یک پرونده سرقتی به مرجع قضایی که یک نفر از آنها عضویت در فرقه داشته با مداخله چند تن از دوستان وی منجر به فراری دادن متهم می‌شود که همین سرآغاز مراجعه گروهی از اعضای فرقه به کلانتری پاسداران شده و در آنجا مبادرت به بستن خیابان و دادن شعارهای مختلف و اختلال در منطقه وسیعی از پاسداران می‌شود. رحیمی همچنین گفت: قبل از اقدام به هرگونه دستگیری افراد توسط نیروی انتظامی فرمانده ارشد پلیس طی مذاکره‌ای با تجمع کنندگان و درخواست متفرق شدن یکساعت به آنها مهلت داده ولی با سپری شدن زمان و اصرار به اقدامات غیر عادی خود، بیش از ۳۶۰ نفر بازداشت می شوند. وی در پایان یادآور شد: گزارش عمومی از حوادث نیز قبل از جلسه علنی توسط رییس کمیسیون امنیت ملی به نمایندگان ارائه شد.