به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۲ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب : ۱۴۳۵۱۳
انتقال اولین گروه از اجساد قربانیان به پزشکی قانونی

برف و طوفان، عملیات انتقال پیکرها را متوقف كرد

گروه جامعه: چهار روز پس از وقوع سانحۀ هوایی برای هواپیمای ATR72 شرکت آسمان، انتقال اجساد سرنشینان به پایین کوههای دنا به سختی ممکن است و هلال احمر اعلام کرد: به دلیل شرایط بسیار بد جوی و وجود طوفان و برف در ارتفاعات دنا احتمال آسیب دیدن کوهنوردان در انتقال اجساد وجود دارد. بازماندگان حادثه راضی به خطر افتادن جان امدادگران نیستند.
برف و طوفان، عملیات انتقال پیکرها را متوقف كرد
این هواپیما روز یکشنبه ۲۹ بهمن ساعت ۸ بامداد فرودگاه مهرآباد را به مقصد یاسوج ترک کرد و حدود ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه از صفحه رادار ناپدید شد. پس از آن مقامات اعلام کردند که این هواپیما با ۶۵ سرنشین در جنوب اصفهان به کوه‌های دنا برخورد کرده است.لاشۀ هواپیمای ATR72 سرانجام روز سه‌شنبه پس از چند روز جستجو در ارتفاع ۴ هزار متری کوه دنا و در حدود ۳۰ متری قلۀ پوشیده از برف پیدا شد. پس از آن نیروهای امداد و کوهنوردان حرفه‌ای برای جمع آوری و انتقال اجساد به محل سقوط فرستاده شدند اما به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی، تا بامداد چهارشنبه امکان انتقال اجساد به پای کوه فراهم نشد.
 
۳۳ جان‌باخته هواپیمای تهران-یاسوج اهل تهران هستند
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: از مسافران هواپیمای تهران- یاسوج ۳۳ نفر تهرانی، یک نفر از استان فارس، سه نفر البرز، پنج نفر مازندران، یک نفر قزوین، یک نفر قم، دو نفر بوشهر، گلستان یک نفر، کرمان یک نفر و دو نفر نیز از نیروهای امنیتی هستند. همچنین ۱۵ تن از مسافران از اهالی استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

انتقال اولین گروه از اجساد قربانیان به پزشکی قانونی
مدیر عامل هلال احمر اصفهان از تحویل اولین گره از اجساد قربانیان این حادثه به مراجع قضایی خبر داد.
بنا به گزارش خبرگزاری مهر محسن مومنی گفت: «اولین تیمی که در محل سقوط مستقر بود دقایقی پیش توانست پیکر چند تن از جانباختگان را به پزشکی قانونی در پایین کوه تحویل دهد... البته به موازات این تیم، یک گروه ۱۶ نفره نیز به محل سقوط رفته‌اند تا در صورت امکان اجساد دیگری را منتقل کنند.»
مقامات پیش‌تر اعلام کرده بودند که اولین گزینه برای انتقال اجساد، استفاده از بالگرد است و در غیراینصورت انتقال آنها از راه زمین انجام خواهد شد. به گفتۀ فرمانده نیروی زمینی ارتش، انتقال اجساد و قطعاتی از لاشۀ هواپیما تا غروب چهارشنبه انجام می‌شود.

وخامت شرایط جوی منطقه
مهر همجنين به نقل از وفایی مقدم، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد که اجساد بصورت زمینی از طریق کوه گل به پایین منتقل می‌شوند. او گفت: «شرایط جوی در منطقه بسیار بد است و امکان ریزش بهمن نیز وجود دارد.» بنا بر گزارش تسنیم رئیس تیم‌های امداد کوهستان سازمان امداد و نجات هلال‌احمر نیز اعلام کرد که صبح امروز ۴۰ نفر نیروی متخصص شامل تیم‌های کوهنوردی و هیمالیانورد و واکنش سریع جمعیت هلال‌احمر در قالب ۸ تیم به ارتفاعات اعزام شدند. او گفت: «در طول مسیر ۲ دره و ۲ یخچال بسیار خطرناک داریم که در این یخچال‌ها کارگاه‌های ثابت‌ قرار داده شده تا تیم بعدی بتواند ایمن از مسیر عبور کند.»

به گفتۀ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، تیپ ۶۵ یاسوج و هوابرد شیراز و امدادگران هلال احمر و تعدادی از کوهنوردان و بسیج و داطلبان به قله صعود کردند. ایسنا نیز به نقل از ‌سید علی وفایی مقدم، مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد که ۶۰ تیم امداد و نجات، پیاده آمادۀ اعزام به محل سقوط هواپیما شده‌اند. به گفتۀ او «نیروهای امداد و نجات پیاده از ساعت ۶ صبح امروز چهارشنبه، دوم اسفندماه به منطقه اعزام شدند... وضع جوی هوا و سخت‌گذر بودن بیش از ۸ کلیومتر از این مسیر، حرکت گروه‌های پیاده را کند کرده است.» او افزود: «تاکنون ۱۱ تیم امداد و نجات پیاده به منطقه اعزام شده‌اند و در صورتی که شرایط فراهم ‌و وضعیت جو‌ی هوا مساعد باشد، مابقی تیم‌ها اعزام خواهند شد.»

برپایی کمپ برای امدادگران در ارتفاع ۴۰۰۰ متری
جستجوی پیکر کشته شدگان و آماده کردن آنها برای انتقال حتی در طول شب نیز متوقف نشد. بر این اساس برای نیروهای محلی آشنا به منطقه، امدادگران، تکاوران و کوهنوردانی که در محل سقوط هواپیما هستند و در کار جمع آوری اجساد شرکت دارند اردوگاه موقتی در ارتفاع ۴۰۰۰ متری دایر شد. انتظار می رود بامداد چهارشنبه سرانجام شرایط جوی اجازه حرکت هلی‌کوپترها و انتقال اجساد را بدهد.

یخ‌نوردان و هیمالیانوردان به تیم امدادگران پیوستند
بارش بیش از دو متر برف در محل سقوط هواپیما و همچنین شیب زیاد این منطقه کار جمع آوری اجساد را برای نیروها بسیار سخت کرده است. به علت شیب زیاد، امکان نشستن بالگردها در همان منطقه نیز وجود ندارد. به همین دلیل بنا بر اعلام استاندار اصفهان، علاوه بر کوهنوردان زبدۀ منطقه دنا، از تمام کوهنوردان حرفه‌ای از سراسر کشور برای پیوستن به نیروهای امداد درخواست کمک شده است.

بیش از ۴۰ جسد یافت شد
بنا بر اعلام جلال پوران‌فرد، رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، دست‌کم ۴۵ جسد تا ساعات پایانی روز سه‌شنبه پیدا شده است. گفته می‌شود که چهره تنها ۱۵ جسد از این تعداد قابل شناسایی هستند. بنا بر اعلام رئیس تیم‌های امداد کوهستان سازمان امداد و نجات هلال‌احمر، تنها قسمتهایی از هواپیما از برف بیرون است و مابقی آنها کاملا در برف فرو رفته است. بسیاری از اجساد نیز در زیر برف پنهان مانده‌اند. قرار است اجساد قربانیان این حادثه به یاسوج منتقل و پس از شناسایی و انجام مراحل قانونی به خانواده‌ها تحویل داده شود.

شرایط نامساعد جوی رو به وخامت می‌رود
بنا بر گزارش‌ها شب گذشته دمای هوا در محل سقوط هواپیما منهای ۳۰ درجه بوده است. بنا بر اعلام محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان، سعی بر آن است تا انتقال اجساد تا ظهر چهارشنبه به پایان برسد در غیراینصورت به دلیل وضعیت بد جوی، تا روز جمعه امکان انتقال وجود ندارد.

ورود هیات فرانسوی به تهران
بنا به گزارش‌ها، هیات هفت نفره‌ای که پیش‌تر اعلام شده بود برای همکاری با ایران در بررسی دلایل وقوع این حادثه رهسپار ایران شده‌، در ساعات پایانی روز سه‌شنبه وارد تهران شد. در این هیات سه نفر از اعضای کمیته بررسی سوانح دولت فرانسه و ۴ نفر از نمایندگان کارخانه سازنده هواپیمای ATR حضور دارند. شرکت ATR پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای نسبت به سقوط این هواپیمای مسافربری در ایران ابراز تاسف کرده بود.

اسکان خانواده‌های قربانیان در نزدیکی محل سقوط هواپیما
نزدیک به ۵۰ خانه در منطقه «سی‌سخت» برای اسکان خانواده‌های قربانیان آماده شده است. همچنین بنا بر اعلام سلیمی، نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی علاوه بر دنگزلو و نقل، مدارس سمیرم نیز در این چند روز در اختیار خانواده‌ها و همچنین نیروهای امدادگر قرار گرفته است.

تلاش برای افزایش هماهنگی میان نیروهای نهادهای مختلف
بنا به گزارش تسنیم، طبق توافقات به عمل آمده و برای ایجاد هماهنگی‌های بیشتر میان استانداری‌های اصفهان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد از روز سه‌شنبه با حضور نمایندۀ وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، فرماندهی عملیات بر عهده استاندار کهگیلویه و بویراحمد گذاشته شد. بر این اساس مقرر شد که از هرگونه پرواز غیرضروری در منطقه جلوگیری شود و تنها بالگردهای عملیاتی و امدادی در قرارگاه عملیاتی حضور داشته باشند.