به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۵ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۱۴۳۷۰۶
نگاهی به تبعات اجتماعی یک معضل بغرنج

کودکان نا آگاه؛ قربانیان تجاوز جنسی

روزنامه بهار: کودک آزاری به ویژه در مناطق فقیر نشین معضلی غیر قابل انکار است اما آنچه سبب مي‌شود بیش از پیش به این موضوع توجه شود افزایش روز افزون این قبیل کودک آزاری‌ها است. هفته گذشته زهرا رحیمی مدیر عامل جمعیت امام علی در سمینار کودک آزاری در سکونت گاههای فقیر نشین گفته بود: در هر معضل اجتماعی گروهی ذی نفع وجود دارد مانند گروه هایی که از فروش مواد مخدر به کودکان سود مي‌برند که این افراد باید شناسایی شوند و از فعالیت‌شان ممانعت به عمل آید. متاسفانه اذهان عمومی فقط در شرایطی نسبت به این معضلات اجتماعی واکنش نشان مي‌دهد که خبری رسانه‌اي شود و با گذر زمان آن معضل به فراموشی سپرده مي‌شود. در حالی که اگر در زمینه ی جایگاه و شأن کودکان اصلاحاتی اساسی صورت نگیرد به یقین خود را از داشتن یک جامعه ی سالم و شاد در آینده محروم خواهیم ساخت؛ زیرا آسیب‌ها و مشکلات مناطق حاشیه به بافت و متن شهرها تسری پیدا خواهد کرد و این هشدار و زنگ خطری است برای مردم که بدانند وضعیت کودکان مناطق حاشیه وضعیتی بسیار پرمخاطره است.
***
استفاده جنسی از کودکان؛ مسئله‌اي غیرقابل حل برای آن‌ها
رویا منوچهری دبیر سمینار کودک آزاری در مناطق حاشیه شهری نیز آماری مبنی بر تحقیقات میدانی این نهاد مدنی و گزارش آمارها و ارزیابی نتایج مشاهده کودکان آسیب دیده از خشونت را در 18استان ایران ارائه داد. به گفته او تعداد کل آمار کودکان مورد بررسی در این پژوهش، 771 مورد است و تعداد موارد گزارش شده 1175 مورد کودک آسیب دیده از خشونت است. در این تحقیق، آزارها به سه بخش جسمی،جنسی و غفلت تقسیم شده اند. کتک زدن، شلاق زدن و سوزاندن کودکان نمودهایی از آزار جسمی کودکان است و عدم توجه به وضعیت بهداشتی، اسکان و امنیت آنها در دسته ی غفلت قرار مي‌گیرددر این بین استفاده جنسی از کودکان اغلب به مسئله‌اي غیر قابل حل برای کودکان تبدیل مي‌شود.

51درصد  از کودکانی که مورد آزار جنسی قرار مي‌گیرند نا آگاه هستند
او مي‌گوید: درصد بالایی از کودکان در دوران خردسالی مورد آزار قرار گرفته اند. میانگین سن اغلب کودکان آسیب دیده بین 6 تا 10 سال است؛ 53درصد  از کودکان مورد آزار پسر و 47درصد  از آن‌ها دختر هستند و همچنین 55درصد  از کودکانی که مورد آزار قرار گرفته‌اند کودکان در چرخه کار هستند. در نتیجه آمارها حاکی از آن است که کار اجباری کودکان رابطه‌اي مستقیم با افزایش احتمال آزاردیدگی جسمی و جنسی آنها را دارد. اغلب این کودکان در خانواده هایی پرجمعیت حضور داشته و درصد قابل توجهی از والدین آنها اعتیاد دارند. در محلات حاشیه باید به در دسترس بودن مواد مخدر به صورت گسترده توجه داشت؛ پیش از آنکه بخواهیم افراد آسیب دیده از اعتیاد را مورد مواخذه قرار دهیم، باید بدانیم 51درصد  از کودکانی که مورد آزار جنسی قرار مي‌گیرند از آنچه اتفاق می‌افتد بي‌اطلاع و نا آگاه هستند و اغلب توسط والدینی آسیب دیده از اعتیاد مورد آزار قرار مي‌گیرند. در این خانواده‌ها فقر بیش از حد، اعتیاد و بیکاری از عوامل موثر در پدید آمدن خشونت علیه کودک است.

آزار کودکان در خانه اتفاق میافتد
منوچهری در ادامه تصریح کرد: این والدین هم خود زمانی مورد آزار قرار گرفته‌اند و از این رو است که این روند برای آنها عادی شده و نسبت به آزار کودک اغلب تعهدی ندارند. 40/59 درصد  ازخانواده‌ها دچار عادی انگاری این پدیده شده اند. هم چنین 31درصد  از این کودکان در محل سکونت‌هایی چون پاتوق‌ها و خانه‌هاي تیمی مورد آزار قرار مي‌گیرند و حدود 60درصد  از کودکان در خانه و 28درصد  در محله مورد آزار و خشونت هستند. در محلات حاشیه شهرها ساختاری برای تامین امنیت محیط و محله وجود ندارد.

سن آزارگرها بین 30 تا 49 سال است
او در ادامه توضیح داد:معمولا سن آزارگرها بین 30 الی 39 سال و 40 الی 49 سال است. در 1175 مورد 69/44 درصد  آزارگران مرد بودند و 16/17 درصد زن بودند. 14/39 درصد نامشخص است. 61درصد  از آزارگرها والدین کودکان هستند.50 درصد  از آزارگران اعتیاد دارند و 32درصد  بیکارند. 31 درصد ازآزارگران جنسی به کودکان، از والدین آنها بودند و 69 درصد از آزارگران جسمی نیز از والدین کودکانند و هم چنین در مواردی که آزار جنسی توسط والدین رخ مي‌دهد 100 درصد آنها اعتیاد دارند و 63 درصد از این والدین بیکار هستند. 18/78 درصد  کودک مورد تجاوز واقع شده این روش را نوعی رفتار برای مورد توجه قرار گرفتن خود مي‌دانند و فکر مي‌کنند فرد متجاوز به او محبت دارد. 25/45 درصد  کودکان بعد از آزار به این کار گرایش پیدا کرده بودند.وی نسبت به حس انتقام جویی که در میان این کودکان شکل مي‌گیرد هشدار داد و گفت: 9/69درصد  از این کودکان به دنبال انتقام گیری از سایر افراد و جامعه هستند. 81درصد از کودکان هیچ گونه آموزشی نسبت به خودمراقبتی نداشتند. این در حالی است که تنها 1درصد  از خانواده‌ها نسبت به این معضل آگاهی داشتند. آموزش به خانواده‌ها کودکان ساکن در این محلات مي‌تواند به آنها کمک و یاری بزرگی دهد. این در حالی است که 3 درصد از کودکان حاضر به بیان این قبیل آزار‌ها به پلیس و مراجع قانونی بودند و تنها 2 درصد از خانواده‌ها حاضر به طرح شکایت و پیگیری قانونی هستندو این مسئله میان مهاجرین کم‌تر مورد پیگیری قرار مي‌گیرد و آنها به دلیل نبود مدارک هویتی از ترس رد مرز شدن به دستگاه‌هاي قضایی مراجعه نمی کنند.

اعای تکذیب شده‌اي که درست بود!
چندی پیش نیز خبری مبنی بر تجاوز به ۹۰ درصد از کودکان کار و خيابان به نقل از مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران منتشر شد. در این خبر به نقل از قدیمی، مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، گفته شده بود «90درصد کودکان متکدی در پاتوق‌ها مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند؛ » هر چند که این خبر بعد از مدتی تکذیب شد و این مدیر مسئول ادعای خود را رد کرد اما حالا با توجه به تحقیق‌هاي صورت گرفته توسط جمعیت امام علی مي‌توان گفت ادعای تکذیب شده مدیر مسئول سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران تا حدودی درست بوده است و این در حالی است که دلیل تکذیب آن همچنان مشخص نیست.