به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۱۶:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۱۱ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۱۴۴۲۴۳

صنعت خودرو چگونه بین المللی می‌شود؟

ساسان قربانی
عضو شورای سیاست گذاری خودرو

مفهوم «مورد پسند»، هم در كيفيت و قيمت خود را نشان مي دهد و هم در خدمات پس از فروش تجلي پيدا مي كند. در مورد كيفيت و خدمات پس از فروش استانداردهايي وجود دارد كه در سطح بين المللي تعاريف مشخصي در مورد آنها طراحي شده است.

رعايت مجموع اين استانداردها به توليد خودروي روز با سطح كيفي مشخص و خدمات پس از فروش استاندارد، در دنيا منجر مي شود. به همين دليل است كه محصولات وارداتي به ايران، در جلب رضايت مشتريان موفق عمل مي كنند. اين خودروها از خدمات پس از فروش مناسبي برخوردارند.حتي خودروهاي وارداتي كه از كشورهاي آسيايي وارد كشور مي شوند در خدمات به مشتري موفق عمل مي كنند. هرچند پراكندگي نمايندگي اين شركت ها در كشور زياد نيست و معمولا در مراكز استانها نمايندگي برپا مي كنند، اما در رساندن خدمات مناسب به مشتري به موفقيت رسيده اند. بنابراين براي توليد خودروي مورد پسند بايد الگو و استانداردهاي روز دنيا مورد توجه قرار گيرد. توليد پلت فرم هاي جديد خودرو در ايران، نيازمند سرمايه گذاري جديد است.تردیدی نیست که بدون سرمايه گذاري نمي توان از كيفيت و ويژگي هاي روز برخوردار شد. اگر قرار باشد يك محصول بر اساس نيازهاي روز توسعه پيدا كند، نياز به سرمايه گذاري دارد چراكه بايد طراحي، نمونه سازي و مدل سازي مهندسي صورت گيرد و مدل هايي نمونه براي هماهنگ سازي اجزاي خودرو ساخته شود.

براي صنعتي سازي محصول نيز فرآيندهايي بايد در دستور كار قرار گيرد كه سخت و پيچيده اسـت به همين دليل نیاز است تا از كشورها و شركت هاي داراي دانش استفاده شود كه اين كار نيازمند سرمايه گذاري است. نمي توان با ايجاد تغييرات كوچك در فيس ليفت به تغييرات بنيادي در محصول دست يافت.صنعت خودروي ايران براي رسيدن به شرايط هدف گذاري شده در سند چشم انداز اين صنعت، نيازمند سرمايه گذاري خارجي است. بدون سرمايه گذاري جديد نمي توان به توليد محصول روز و مورد پسند جامعه هدف دست يافت.همكاري با برندهاي بين المللي نيز با اين هدف كه قطعات خودروو در داخل توليد شود، مزيت اقتصادي خواهد داشت. اينكه خودروها صرفا در ايران مونتاژ شوند نمي تواند نيازهاي صنعت را برآورده كند. خودرويي كه صرفا با مونتاژ قطعات وارداتي در ايران توليد مي شود، سودش براي كشورهاي مبدأ خواهد بود و موجب اتلاف منابع و امكانات قطعه سازي كشور خواهد شد. بايد همكاري ها به گونه اي طراحي شود كه ارزش افزوده توليد خودرو براي كشورمان محفوظ بماند.
برچسب ها: خودرو سازی خودرو