به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۰۲ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۱۴۵۷۴۶
طیبه سیاوشی:

گفتگو تاثیرگذارتر از عذرخواهی است

گروه سیاسی: طیبه سیاووشی‌شاه عنایتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، می‌گوید در شرایط فعلی که سیاست ما دچار آن شده است، «عذرخواهی» کردن هیچ مشکلی را حل نمی‌کند و تاثیری هم در زندگی روزمره مردم ندارد. به همین دلیل به نظر می‌رسد عملی کردن گفت‌وگوی ملی در جهت حل مشکلات و خروج از بن بست سیاسی، می‌تواند بسیار تاثیرگذارتر از عذرخواهی کردن باشد.
اصولگرایان و رسانه‎های وابسته به آن در پاسخ به درخواست اصلاح‎طلبان برای انجام گفت‎وگوی ملی خواستار عذرخواهی اصلاح طلبان برای حوادث 88 شده‎اند. اما سوال اینجاست چرا ابتدا اصولگرایان برای تحمیل احمدی نژاد به ساختار کلان مدیریتی کشور که نظام و انقلاب را در لبه پرتگاه سقوط هم برد عذرخواهی نمی‎کنند؟اصولگرایان سال‌هاست که از لزوم توبه و عذرخواهی اصلاح‌طلبان صحبت می‌کنند. عذرخواهی که جز خودشان هیچ‌کس تاکنون دلیلی برای آن پیدا نکرده است. اما در همین شرایط که محموداحمدی‌‌نژاد روز به روز به تخریب هرچه بیشتر چهره نظام می‌پردازد و هرروز که می‌گذرد فساد و ناکارآمدی بیشتری از دوران ریاستش برکشور هویدا می‌شود، اصولگرایان علی‌الخصوص تندروها و حامیان سفت و سخت احمدی‌نژاد، به جای عذرخواهی از 8 سال ناکارآمدی، مدام سعی می‌کنند تا بحث مخالفت احمدی‌نژاد با نظام و حاکمیت و اپوزیسیون شدن او را به حاشیه بکشانند. حاشیه‌ای امن! که شاید بتواند مدتی آن‌ها را از انتقادات مردم در امان نگاه دارد.

سیاست فرار روبه جلوی اصولگرایان و حامیان دیروز احمدی‎نژاد، موضوع جدید و تازه‌ای نیست. آن‌ها حتی در بسیاری از مواقع بحث گفت‎وگوی ملی را هم رد کرده‌اند تا بتوانند در همان حاشیه امن خود، به روال طبیعی و همیشگی خود ادامه دهند.طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به تحرکات اخیر جریان محمود احمدی‌نژاد، گفت: من معتقدم تحرکات اخیر احمدی‌نژاد بیشتر برای سوء استفاده از شرایط نابسامان معیشتی مردم است. در خصوص این شرایط نابسامان معیشتی هم معتقدم همه ماجرا دولت نیست. جدای از مسائل سیاسی، احمدی‎نژاد را باید برای مباحث و فسادهای اقتصادی که بیشتر آن‌ها رسانه‌ای هم شده است محاکمه کنند. قوه قضاییه باید در این خصوص ورود پیدا کرده و عدالت را برقرار کند.

سیاوشی با بیان اینکه مشخص نیست که چرا با احمدی‌نژاد برخورد نمی‎شود، خاطرنشان کرد: این سوال بسیار خوبی است که باید از مسئولان مربوطه پرسیده شود که چرا با احمدی‌نژاد برخورد نمی‌شود؟ جواب این سوال تا حدودی مشخص و روشن است، اما بهتر است که قوه قضاییه نیز پاسخ روشنی به این موضوع بدهد.این نماینده مجلس، با اشاره به عدم عذرخواهی اصولگرایان از حمایت بی حد و اندازه از احمدی‌نژاد و پذیرفتن اشتباهاتشان در دوره 8 ساله دولت نهم و دهم، تصریح کرد: در چندوقت اخیر ما شاهد عذرخواهی برخی از مقامات و مسئولین در خصوص مسائل مختلف بوده‌ایم، اما نکته این است که آیا این عذرخواهی‌ها تاثیری هم داشته است یا نه؟ بحث فقط عذرخواهی کردن نیست زیرا با عذرخواهی کردن مشکلی حل نمی‌شود، زیرا اگر حل می‌شد بعد از عذرخواهی‌های اخیر مسئولان ما باید بازخوردی از آن در جامعه مشاهده می‌کردیم.

سیاووشی شاه‌عنایتی، ادامه داد: نکته بعدی این است که ما در رابطه با وضعیت سیاسی کشورمان دچار یک ثبات هستیم که درپی آن شاهد مشکلات بسیاری نیز هستیم. به طور مثال اکنون عقلای هر دوجناح به این نتیجه رسیده‌اند که گفت‌وگو می‌تواند یکی از راه‌کارهای رسیدن به نتیجه و خروج از بن بست سیاسی کشور باشد. در این مورد هم صداوسیما می‌تواند کمکهای بسیاری را انجام دهد. صداوسیما می‌تواند در خصوص برگزاری گفت‌وگوی ملی که قرار است از سوی دو جریان اتفاق بیافتد را تبلیغ و اطلاع رسانی کند.این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه عذرخواهی و توبه باید یک تاثیرمثبت و اقناع اجتماعی در زندگی روزمره مردم را در پی داشته باشد، خاطرنشان کرد: ما باید فراتر از جناح‌ها، به دنبال منافع ملی خود باشیم. در همه کجای دنیا منافع ملی در اولویت قرار گرفته است، اما متاسفانه در کشور ما اینگونه نیست و منافع ملی ما مغفول مانده است. همه ما حدود زیادی از مانع‌های که با آن مواجه هستیم، آگاهی داریم. من معتقدم به جای عذرخواهی که در کشور ما مشکلی را حل نمی‌کند، باید به دنبال گفت‎وگوی ملی باشیم. دستگاه عظیم صداوسیما که از جیب مردم تغذیه می‌شود، می‌تواند گام مهمی در این خصوص بردارد و راه‌گشای این موضوع باشد. صداوسیما همانند دوران انتخابات می‌تواند از برنامه‌ای را تدارک ببیند و از عقلای هر دوجریان دعوت کند و با حفظ خطوط قرمز نظام، به گفت و گو بپردازند. این موضوع می‌تواند یک گام موثر در جهت بهبود شرایط و خروج از بن بست سیاسی که دچار آن شده‌ایم باشد.