به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۰۸:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ساعت ۱۸:۴۶
کد مطلب : ۱۴۶۴۲
به‌من رای اعتماد بدهید، به خط‌مقدم برای شکستن تحریم می‌فرستید

زنگنه: ‌برای وزیر شدن دروغ نمی‌گویم

گروه اقتصادي: وزیر پیشنهادی نفت با تاکید بر اینکه نفت باید توسط خود نفتی‌ها اداره شود، گفت: نفت باید غیرسیاسی باشد چون حیات خلوت هیچ فرد و گروه سیاسی به جز جمهوری اسلامی نیست.
زنگنه: ‌برای وزیر شدن دروغ نمی‌گویم
به گزارش ایسنا، بیژن نامدار زنگنه، وزیر پیشنهادی نفت در جلسه علنی نوبت عصر امروز(پنجشنبه) در دفاع از برنامه‌هایش گفت: در کشور ما هنگامی که از نفت صحبت می‌کنیم قطعا نفت تنها یک کالا نیست نفت و به تبع آن وزارت نفت دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی، سیاست خارجی، بازرگانی خارجی، فنی و صنعتی و امنیت ملی است که حتی در مسیر توسعه اقتصاد غیرمتکی به نفت هم باز صنعت پتروشیمی نقشی تعیین کننده را برعهده دارد. قریب به 98 درصد انرژی اولیه کشور از نفت و مشتقات آن تهیه می‌شود و بخش عمده منابع ریالی کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم از نفت تهیه می‌شود همچنین تراز بازرگانی کشور به شدت به صادرات نفت و فرآورده‌های آن وابسته است.

زنگنه خطاب به نمایندگان گفت: شما می‌دانید که در شرایط کنونی صنعت نفت ما با دشواری‌های بسیاری روبرو است که بدون عبور از این گردنه‌های سخت نمی‌توان بخش مهمی از مشکلات عظیم کشور را حل کرد. وی با قدردانی از مجلس برای تصویب قانون نفت به عنوان راه‌گشای مسائل و مشکلات صنعت نفت به مهمترین راهبردها و برنامه‌های صنعت نفت و یا فوری‌ترین اقداماتی که باید در این صنعت انجام شود، اشاره کرد. وزیر پیشنهادی نفت ایجاد ثبات در مدیریت و جلب اعتماد و همراهی مجموعه مدیران و کارکنان صنعت نفت را ازمهترین اقدامات برشمرد و تاکید کرد: بدون ایجاد ثبات و اعتماد نمی‌توان کاری کرد. طبیعتا تکریم کارکنان صنعت نفت که نقشی بی‌بدیل در پیروزی انقلاب، جنگ تحمیلی و پس از آن داشتند امری ضروری است. آنها در این سال‌ها مورد بی‌مهری و انواع اتهام‌ها قرار گرفته‌اند.

وی افزود: کارکنان نفت انتظار دارند که با آنها برخورد حرفه‌ای شود و به مجموعه آنها احترام گذاشته شود. به اعتقاد من نفت باید توسط خود نفتی‌ها اداره شود معقتدم باید از همه ظرفیت‌های کارشناسی و با اتکا به خرد جمعی صنعت نفت اداره شود. به گفته وی، نفت باید غیرسیاسی باشد چون این حوزه حیاط خلوت هیچ فرد و گروهی جز جمهوری اسلامی نیست و باید در آن از افراط و تفریط پرهیز کرد. وزیر پیشنهادی نفت احیای ظرفیت و توان تولید نفت کشور به میزان سال 84 را یکی دیگر از اولویت‌هایش برشمرد و گفت: بین ظرفیت تولید و توزیع فرق است؛ باید حتما با بکارگیری همه ظرفیت‌های ملی درون صنعت نفت بخش خصوصی و حتی ایرانیان خارج از کشور میزان صادرات نفت خود را با ابتکار و خلاقیت بالا ببریم، معاملات را شفاف‌تر از گذشته انجام دهیم و پول حاصل را قابل استفاده‌تر و دسترسی ‌تر کنیم.

وی استفاده حداکثری از دیپلماسی انرژی برای کمک به تصمیم‌گیران کشور در عبور از شرایط کنونی را به عنوان سومین اقدام خود شمرد و گفت: بلاشک نفت و دستگاه مسوول دیپلماسی باید دوش به دوش هم برای عبور موفق از این شرایط عمل کنند، طبیعتا هیچ دستگاهی به اندازه نفت نمی‌تواند به خروج کشور از وضعیت فعلی به مسوولان رسمی دیپلماسی کشور کمک کند. زنگنه، یکی دیگر از اقدامات خود را توجه به بالا بردن تولید از پارس جنوبی خواند و افزود: باید با فوریت تمرکز بر چند فاز پارس جنوبی کنیم که پیشرفت فیزیکی دارند تا بتوانیم آنها را به تولید برسانیم و ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام را بالا ببریم.

وزیر پیشنهادی نفت توجه به میادین مشترک و دوری از خام فروشی را به عنوان دو موضوع مورد اهمیت نمایندگان و کارشناسان برشمرد و اظهار کرد: مطمئنا این دو موضوع باید انجام شود، زمانی که در سال 76 وارد وزارت نفت شدم ارزش کل تولیدات پتروشیمی ایران یک میلیارد دلار بود و الحمدلله امسال به برکت آن کارهایی که در آن دوره انجام شده و بقیه کارهای نیمه تمامی که به دولت بعدی منتقل شد و فکر می‌کنم یک طرح در دولت قبلی شروع شد و به پایان رسید، امسال ارزش محصولات پتروشیمی ما به نزدیک 20 میلیارد دلار می‌رسد که این افتخاری است برای جمهوری اسلامی، فکر می‌کنم که منویات رهبری برای کاهش خام فروشی در این بخش تاحدودی تحقق پیدا کرده که البته کافی نیست.

به گفته وی باید در چارچوب سیاست‌های ابلاغی اصل 44 و مصوبات مجلس کاهش خام فروشی ادامه پیدا کند. وزیر پیشنهادی نفت در ادامه حل مشکلات عملیاتی پالایشگاه‌های نفت و گاز و حل مشکلات عملیاتی برای صادرات نفت، فرآورده‌ و میعانات و ال.پی.جی را به عنوان ضرورت‌های فوری کشور عنوان و اظهار کرد: تمرکز بر اتمام طرح‌های تولید بنزین در پالایشگاه‌های تبریز، اصفهان، بندرعباس و به ویژه به نتیجه رساندند مرحله به مرحله پالایشگاه ستاره خلیج فارس از اولویت‌های ماست.

وی اصلاح ساختار قراردادهای نفتی به نحوی که بتوانیم سرمایه بیشتری را جذب کنیم و کار را در میدان‌های داخلی و خارجی با به کارگیری تمام ظرفیت‌ها و صاحب‌نظران داخلی و خارجی تسریع کنیم از دیگر ضرورت‌ها برشمرد و گفت که افزایش ظریب بازیافت نفت و پرهیز از تولید غیرصیانتی و توجه و تاکید بر سرمایه انسانی و ارتقای دائمی دانش و توانمندی در کنار توجه به مردم مناطق اطراف تاسیسات نفت و همچنین گازرسانی روستاها و صنایع دریایی را به عنوان دیگر اولویت‌های خود برشمرد. باید امید را در دل مردم با ایجاد اشتغال از طریق صنعت نفت ایجاد کنیم.

زنگنه با بیان اینکه عسلویه در دوران وزارتش در وزارتخانه نفت عسلویه شد، گفت: در زمانی که توفیق خدمت در وزارت نفت را داشتم عسلویه به عسلویه تبدیل شد و ان‌شاءالله این کار ادامه پیدا خواهد کرد. در آن زمان در بندر امام شاید بیش از هفتاد هزار نفر کار می‌کردند که این افتخاری برای جمهوری اسلامی بود. نفت به شدت به سرمایه‌گذاری و تقویت سامانه مدیریت حرفه‌ای برای پیشبرد برنامه‌های سرمایه‌گذار نیاز دارد. وزیر پیشنهادی نفت در ادامه به برخی شبهات و انتقادات مطرح شده پاسخ داد و گفت: یکی از شبهات مطرح شده این است که اگر من رای بیاورم و وزیر شوم زیان 37 میلیارد دلاری به جمهوری اسلامی وارد می‌شود و ما را در جایی در خارج از ایران به پرداخت 37 میلیارد دلار محکوم می‌کنند. این حرف از مصادیق روشن یک جنگ روانی است که از بیرون به مجلس منتقل شده است. حرفی مضحک است چون در هیچ جایی بحثی برای اینکه خسارتی پرداخت کنیم نداریم.

وی افزود: فعلا این بحث‌ها مطرح است که شرکت نفت ملزم شود که فلان قرارداد معتبر است یا نیست، بعد از آن اگر محکوم شد که معتبر است تازه بحث می‌شود که اگر گازی برای قرارداد کرسنت متصل نشد خسارتی باید پرداخت شود یا نه این مباحث بعدی است و فعلا جنگ روانی در حال انجام است. گفته شده فردی هستم که از موضع غرور با نمایندگان برخورد می‌کنم و اهل تعامل نیستم اگر دوستی از نمایندگان محترم از این بابت تردید دارد خواهش می‌کنم با نمایندگانی که دوره‌های متعددی با من کار کردند، سوال کنند.

وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: در صحبت‌های یکی از مخالفان این بود که به ساخت داخل توجه نمی‌کنم و همه نیرو را از خارج می‌گیرم اگر این موضوع صحت داشته باشد الان نباید این همه سازندگان داخلی یکپارچه از من حمایت کنند و از خدا بخواهند که برگردم باید همه اینجا نشسته بودند و به شما می‌گفتند که به این فرد رای ندهید چون ما را نابود می‌کند. این‌ها همه آمدند و می‌گویند من بیایم تا زندگی‌شان بچرخد نه اینکه من کاره‌ای هستم بلکه نماد فکری شده‌ام.

زنگنه افزود: در همین رابطه ما با عقد قراردادها با خارجی‌ها بیشترین تلاش را داشتیم تا از ظرفیت داخل بیشترین استفاده شود که به دنبال آن ظرفیت‌های ما ارتقا پیدا کرد. قطعا اگر من باشم بیش از گذشته از نیروهای داخلی استفاده می‌کنم چون ظرفیت کشور بالا رفته است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های مپنا، فرا، پتروپارس و پتروایران به عنوان افتخارات ملی در دوران وزارتم در دو وزارتخانه نیرو و نفت تشکیل شده است، گفت: در فاز 4 و 5 عسلویه 17 هزار نفر در عین واحد کار می‌کردند که کمتر از 90 نفر آنها خارجی بود. این ‌کارها توسط انجمن‌ها و پیمانکاران داخلی انجام شد.

وزیر پیشنهادی نفت اظهار کرد: در جلسه گفته شد که من آدم خوبی هستم اما اهتمام مبارزه با فساد را ندارم ولی شما نمایندگان می‌دانید که هرجا پول باشد احتمال فساد هم وجود دارد ولی این بدان معنا نیست که باید در مقابل مفسدان مماشات کنیم بلکه بدان معناست که باید دقت و توجه داشته باشیم. وظیفه ما این است که در وهله اول فرایندهایی را طراحی کنیم که نگذارد فسادها پابگیرد و در وهله بعد اگر به فسادی برخورد کردیم قاطعانه بدون گذشت با آن برخورد کنیم و هیچ گذشتی در مقابله با فساد نداشته باشیم. حال سوال این است که کدام نهاد نظارتی وجود داشته که گزارشی از فساد داده و من کوتاهی کرده‌ام؟

زنگنه با بیان اینکه مهم وجود داشتن میل به مبارزه و اهتمام نسبت به آن است، گفت: آقای دکتر رحمانی فضلی رییس فعلی دیوان مبارزات دراینجا هستند که البته چند ساعت دیگر کنار می‌روند، می‌توانید از ایشان ارزیابی‌شان را در مورد عملکرد و سلامت مالی مجموعه نفت داشته باشید. ایشان در بازرسی کل کشور و وزارت اطلاعات حضور داشتند که می‌توانند گواه بدهند.

وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: برخی از دوستان صحبت‌هایی می‌کنند و می‌گویند اطلاعاتی به آنها رسیده است این اطلاعات بعد از 11 سال از عقد قرارداد توتال بوده است شما به اطلاعاتی مثلا در آذر 91 دست پیدا کردید مگر من علم غیب از این اطلاعات داشتم. طبیعتا کسی حتی دستگاه اطلاعاتی هم علم غیب نداشته است. وی با تاکید بر اینکه باید با فاسد با برخورد کرد، گفت: من خودم مدعی مبارزه با فساد هستم چون در جیب‌هایم را محکم دوختم و هیچکس هم ادعایی نداشته که من فساد کردم حتی رییس قوه قضاییه و بقیه گفته‌اند که اقدامم مایه افتخار کشور است که بعد از 22 سال همان بدبختی که از لحاظ مالی بودی همان بدبخت
هشت فاز پارس جنوبی که در زمان من اجرا شد اگر آنها نبود چه داشتید که مصرف کنید؟
هستی. حال در این شرایط آیا من‌ می‌خواهم به خاطر دنیای دیگران دنیا و آخرت خود را خراب کنم؟ طبیعتا این‌ها علیه من در دنیا کاری می‌کنند که آبروریزی و فشار بر دوش من می‌افتد و سودش را کس دیگری می‌برد.

زنگنه با بیان اینکه به چه دلیل باید در برابر فساد مماشات و سکوت کند، گفت: من مظلوم این قضایا هستم وقتی که قضیه استات‌اویل افتاد از دکتر نقره‌کار شیرازی سفیرمان خواهش کردم که برود و اطلاعات را بدون رودربایستی و بدون ملاحظه‌ای کسب کند؛ هیاتی به آنجا فرستادم و با دادستان کل نروژ صحبت کردم بعضی از دوستان اطلاعات هم در آن بودند، هیات دیگری به انگلیس و دوبی نیز فرستادم و تمامی داده‌ها را به وزارت اطلاعات دادیم. طبیعتا کارهای لازم را انجام داده‌ام.

وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: اگر در مقابل فساد کوتاهی کردم می‌توانید صحبت کنید و از من سوال کنید اما کدام فساد است که با آن مبارزه نکرده‌ام؟ آیا باید آبرو و حیثیث شغلی خودم را بعد از 40 سال از بین ببرم که یکی دیگر از آن سود ببرد؟ من با هیچ کسی برادری و دوستی ندارم، برای خدمت به کشورم کار کردم البته اگر رای آورم از شما نمایندگان تقاضا دارم که در این راه قاطعانه به من کمک کنید چون بریدن دست‌های فاسد از بیت‌المال باعث بلند شدن صداهای بسیاری می‌شود که اگر نباشند نمی‌توانم چنین بار سنگینی را به دوش بکشم. وی با اشاره به اظهارات مقیمی یکی از مخالفانش گفت: صحبت ایشان مستند به اظهارات آقای کهرام و محتشمی‌پور در مجلس ششم بود و یا مطالبی که همکاران من در نفت در آن دوران نظرشان را گفته بودند، خود این آقایان الان اعتقادی ندارند و معتقدند زمانه عوض شده و آنها نیز تغییر کرده و حرف‌ها را نمی‌زنند اما شما بعد از پس 12 سال حرف‌هایی که آن موقع گفتند را می‌گویید.

و.ی افزود: شما می‌گویید که 70 میلیارد دلار کشور را مقروض کردم کجا این اتفاق افتاده است! چرا نمی‌گویید سالی چند میلیارد دلار وارد کشور شد؟ اگر آن طرح‌های افزایش تولید نفت و گاز نبود الان دیگر نفت و گازی نداشتید که دیگر صادر کنید. حتی گازی نداشتید که اداره کنید، هشت فاز پارس جنوبی که در زمان من اجرا شد اگر آنها نبود چه داشتید که مصرف کنید؟ بیش از 200 میلیون متر مکعب گاز وجود دارد شما طرح‌های مختلف را نادیده می‌گیرد که در زمان من تولید شده است.

وی تاکید کرد: ما درآمد به دست آوردیم، هزینه‌ هم کردیم همان دو سه سال اول پول‌ها را دادیم و تمام شد ولی قیمت‌های آن موقع با الان خیلی فرق می‌کند برای یک فاز پارس جنوبی قرارداد بستم که اصل آن یک میلیارد دلار بود که در عرض 45 ماه تمام می‌شد اما در این‌ سال‌ها 4 میلیارد دلار قرارداد بستند و معلوم نیست کی تمام می‌شود.

وزیر پیشنهادی نفت با تاکید بر اینکه یک ریال هم از پول دولتی استفاده نکرده است گفت: همش به دولت کمک کردم تا پول‌ها برای خرج توسعه بقیه بخش‌ها شود پس اینکه از خارج پول گرفتیم آیا کار اشتباهی کردیم؟ وی در مورد بخشی از اظهارات توکلی گفت: در جلسه‌ای با آقای توکلی یکی از دوستان مطرح کرد که من در باغ فردی بعد از 29 خرداد جلسه‌ای داشتم که مهندس موسوی هم می‌آمدند گفتم که والله من نرفتم من بعد از 29 خرداد هیچ اقدامی خلاف نظر رهبری نکردم و الان هم بر این پایبندم. نامه‌ای که خدمت دکتر لاریجانی نوشتیم سرتا پا وفاداری به نظام و رهبری و تاکید در جهت فرمایش رهبری است تا آب روی آتشی که برپا شده بود ریخته شود و من و دکتر آخوندی از همه حیثیت خودمان استفاده کردیم تا آب روی این آتش بریزیم ما با ایشان صحبت می‌کردیم تا مساله حل شود مسائل سیاسی را نمی‌توان با دستورات حقوقی حل کرد باید در آن اغنا و حوصله باشد.

ما در این نامه این موارد را نوشتیم ما گناه کردیم که به رییس مجلس نامه نوشتیم و گفتیم که شورای نگهبان در اجرای فرمایش رهبری گروهی خودش تهیه کنند و مسائل را بررسی کنند تا غائله ختم شود. زنگنه گفت که حاضر نیست برای آن که وزیر شود دروغ بگوید و افزود: من اشباعم از اینکه وزیر شوم اینکه اینجا هستم هیچ منتی هم برکسی ندارم، اگر وزیر شوم تمام توان خودم و زندگی‌ام را می‌گذارم تا وظیفه‌ام را به درستی انجام دهم، سابقه گذشته‌ام این رانشان می‌دهد اما هیچوقت حاضر نیستم به خاطر چیزی که از آن اشباع هستم دروغ بگویم من می‌خواهم به کشور کمک کنم.

وزیر پیشنهادی نفت با اشاره به صحبت‌های زاکانی در مورد موضوع قراردادهای کرسنت گفت: آقای زاکانی مطرح کردند که من به مفاسد در قرارداد کرسنت اقرار کردم. این درست ولی بدان معناست که در قرارداد کرسنت افرادی در حاشیه‌اش فساد کردند که آنها بگیرید و با آنها برخورد کنید ولی اینکه بروند و یقه هیات مدیره شرکت نفت را بگیرند که افرادی شریف و صالح هستند، درست نیست. اینکه آنها بخواهند این افراد را متهم کنند برای آنکه خرابکاری خود را در جای دیگری حل کنند، دور از انصاف است. من و آقای نوذری و وزیری هامانه به مقام معظم رهبری نامه نوشتیم و تمامی موارد را شهادت دادیم. من برای اینکه کاری انجام شود، درست نمی‌دانم که خلاف اخلاق عمل کنیم. در این نامه نوشتم که این افراد بی‌گناهند، البته به خاطر منافع ملی نمی‌توانم بیش از این در مورد این قرارداد مطلبی را مطرح کنم، البته دوستان خیلی چیزها را گفتند. مواردی که گفته می‌شود قیمت قرارداد اینطور بود، درست نیست. اینها فقط برای یک کار سیاسی خوب است، چون در این شرایط تنها پرچم بیگانه برافراشته می‌شود. وزارت خارجه تمام کارهای ما را تایید کرده است و وزیر خارجه امضا کرده است.

وی اضافه کرد: گفته می‌شود که ما از فرصت ثبت قرارداد استفاده نکرده‌ایم. ما اصلا نمی‌خواستیم قرارداد را فسخ کنیم که از فرصت آن استفاده کنیم. فکر می‌کردیم که قرارداد به نفع کشور است و الان هم معتقدم که باید مسوولان آن را درست دنبال کنند. به هرحال قوه قضاییه و وزارت اطلاعات، دیوان محاسبات و سایر دستگاه‌های نظارتی باید اطلاعات را می‌دادند تا ما کار درست را انجام می‌دادیم.

زنگنه گفت: 15 سال عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بودم که همه اتفاقات در آن دوران رخ داده است. صحبت‌های شما بدان معناست که ما در کشوری هستیم که از رییس تا پایین آن همه افراد آن اهل کلک هستند که واقعا نیستند. وی افزود: کارم را از سال 50 در دانشکده فنی تهران آغاز کردم. بعد از پیروزی انقلاب به جهاد رفتم که بعد از آن جنگ شروع شد. مگر می‌شود وزیر جهاد 5 سال بین سال 62 تا 67 باشد ولی جنگ را حس نکند. هیچ‌وقت نگفتم رزمنده‌ام ولی خاک پای رزمنده‌های مبارزان و خانواده‌هایشان به خصوص هستم. ما در آتش و خون بودیم و بزرگ شدیم. من نه در حریر زندگی کرده‌ام و نه از لای زرورق در آمده‌ام که برخی می‌گویند نمی‌توانم مرد دوران سخت در وزارت نفت باشم. جنس ما با بچه‌های انقلاب و سپاه که بودند یکی هستند و همه به دنبال توسعه کشور هستیم. برهمین اساس با هرگونه اقدام غیرقانونی هنجارشکنانه که در سال 88 از 29 خرداد به بعد مخالف بوده هستم و هر رفتار ساختارشکنانه را مردود می‌دانم و محکوم می‌کنم.

زنگنه گفت: بعد از 29 خرداد و اعمال موضع رهبری، هیچ اقدامی خلاف منویات و نظریات رهبری انجام ندادم و هر آنچه که از نظر ایشان محکوم باشد از نظر من هم محکوم است. تبعیت از رهبری را شرط لازم در این دولت می‌دانم و هیچ اقدامی هم که مورد مخالفت رهبری باشد را انجام نمی‌دهم. اگر بدانم رهبری با بودنم در وزارت نفت حتی ته ذهنشان تکدر داشته باشند لحظه‌ای درنگ نمی‌کنم که کنار روم، چون آمده‌ام کمکی به کشورم کنم. زنگنه با بیان اینکه فرزند انقلاب است، گفت: من می‌خواهم انقلاب رشد کند. پرچم کشورم در اهتزاز باشد. ایرانیان به ایرانی بودنشان افتخار کنند و اینکه بتوانند درست زندگی کنند و عزت و سربلندی داشته باشند. بنده در آخر عمرم به دنبال این اهداف هستم. من رهبری را عمود خیمه انقلاب می‌دانم و نظام را با تمامی ساختارش قبول دارم و می‌خواهم تقویت شود و اگر کسی غیر از این چیزی را بگوید، به ما ستم کرده است.

وزیر پیشنهادی نفت در ادامه در پاسخ به یک سوال کتبی در مورد موضوع دادن رشوه در برخی قراردادها همچون استات‌اویل کرسنت گفت: وقتی موضوع رشوه را در قرارداد استات‌اویل را فهمیدم، بلافاصله برخورد کردم و پرسیدم که به چه دلیل این کار را کردید. مگر مشکلی وجود داشت و سدی جلوی راه شما ایجاد شده بود که چنین کاری کردید و او تنها گفت اشتباه کرده است. تمام تلاش خودم را کردم که بتوانم اطلاعات لازم را کسب کند و همه را به وزارت اطلاعات دادیم. وی گفت که در مورد موضوع رشوه توتال اطلاعی ندارد و هنوز هم ندارد. زنگنه در مورد قرارداد اورینتال کیش گفت: این موضوع را باز نکنید. شرکتی مربوط به جایی از سپاه به فردی از سپاه رشوه داده است. این شرکت برای سپاه بود که به سرداری از سپاه که در شرکت نفت کار می‌کرد، رشوه داده بود که او می‌گوید بچه‌های خودمان بودند که به من پول دادند که طرف مقابل می‌گفتند که این درست نیست و رشوه گرفته است. در حال حاضر نیز این شرکت نیمه دولتی شده است. وی همچنین در مورد قرارداد کرسنت مجددا گفت: اگر قبل از اتفاقات کرسنت اطلاعاتی داشتم حتما برخورد می‌کردم.

زنگنه در جمع‌بندی گفت: در این شرایط بسیار سخت اگر به من رای اعتماد بدهید، شما من را به هتل 5 ستاره نفرستاده‌اید بلکه به خط مقدم برای شکستن تحریم می‌فرستید که باید در کنار وزارت خارجه کار کنم که بتوانیم امور را پیش ببریم. وی در عین حال گفت: خوشحالم برای اولین بار در تاریخ 30 ساله که فردی که برای وزارت نفت پیشنهاد می‌شود مورد اقبال همه کارکنان وزارت نفت است و باید تلاش کنیم هرچه سریع‌تر اعتماد را به صنعت نفت برگردانیم و مطمئن باشید که از فردای بازگشت به صنعت نفت، کارم را شروع می‌کنم. وی در پایان تاکید کرد که همیشه سرباز جمهوری اسلامی و از این به بعد هم سرباز خواهم بود.

رضا
United States
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۹:۰۸
ايشان فرد دلسوزي است حق اوست راي بياورد اگر راي نياورد با او سياسي برخورد كرده اند (110315)
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۲۲:۴۱
زنگنه دوست داریم
وزارت مبارکت باشه که واقعا لیاقتشو داری (110670)
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۹:۲۸
""""""برهمین اساس با هرگونه اقدام غیرقانونی هنجارشکنانه که در سال 88 از 29 خرداد به بعد مخالف بوده هستم و هر رفتار ساختارشکنانه را مردود می‌دانم و محکوم می‌کنم.

زنگنه گفت: بعد از 29 خرداد و اعمال موضع رهبری، هیچ اقدامی خلاف منویات و نظریات رهبری انجام ندادم و هر آنچه که از نظر ایشان محکوم باشد از نظر من هم محکوم است....."""""

باز هم بگویید اینها اصلاح طلب هستند!

آقای عارف نباید کنار می رفت. (110320)
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۲۰:۵۶
تازه از خواب بیدار شدید. (110385)
۱۳۹۲/۰۵/۲۵ ۰۱:۳۳
همون عارف هم خودش به تقلب اعتقاد داره ولی هم اون و هم اینها مجبورن اینا رو بگن (111085)
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۹:۵۳
شما نمیگی ولی خیلیا برای وزیر نشدنت دروغ میگن.فعلا که مهم اونان (110331)
امیر
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۲۰:۱۴
جالبه همین آقای توکلی که به احمدی نژاد میگفت امیر کبیر زمانه وقتی احمدی نژاد اومد گفت توکلی تو شهرک غرب زمین داره خودش تکذیب کرد ولی بعد از انتشار اسناد آن در روزنامه ایران ایشان شروع کردند به توجیهات که نه اینطور نبوده !من یک زمین را از بنیاد گرفته بودم و مدرسه ساختم و انقدر وام از کجا گرفتم انقدر از کجا و......منظور من این است که یادم هست ایشان در ابتدا داشتن هر گونه زمین را انکار کردند پس طبق حرف امروزشون خود صلاحیت نشستن روی کرسی مجلس را ندارند!!! (110353)
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۲۰:۳۶
قسم دروغ چی؟؟ (110370)
بندرگناوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۲۱:۰۴
اغي زنگنه جريان ٨٨ ننگ نيست مرد بودن مهم است شما هم ميتونستيد حرفي دراين رابطه نزني و سكوت كني تا محبوب بماني (110390)