به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۵ ساعت ۲۳:۱۲
کد مطلب : ۱۴۸۶۱۸
ماکرون در کنگرۀ آمریکا:

بدون جایگزین جامع‌تر، نباید برجام را رها کرد

گروه بين‌الملل: رئیس جمهوری فرانسه روز چهارشنبه در آخرین روز سفر سه روزۀ خود به ایالات متحده آمریکا مقابل اعضای کنگرۀ این کشور اعلام کرد که ایران هرگز نباید صاحب سلاح هسته‌ای شود.
بدون جایگزین جامع‌تر، نباید برجام را رها کرد
امانوئل مکرون، گفت: «موضع ما روشن است. ایران هرگز نباید صاحب سلاح هسته‌ای شود؛ نه اکنون و نه ۲۵ سال دیگر.» با این وجود او تاکید کرد که این موضع‌گیری نیز نباید منجر به جنگ جدیدی در خاورمیانه شود. او همچنین تایید کرد که مذاکرۀ دوباره بر سر توافق هسته‌ای ایران نیز کار سختی است. این سخنان مکرون در حالی ایراد شد که کاخ سفید جمعۀ گذشته ابراز امیدواری کرده بود که یک اصلاحیه تکمیلی بر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی ایران و پنج قدرت بزرگ اضافه شود.
مکرون افزود: «نمی‌توان از توافق هسته‌ای خلاص شد. با این وجود باید این را پذیرفت که این توافق به تمام نگرانی‌ها نیز پاسخ نمی‌دهد. اگر چیز جامع‌تری برای جایگزینی آن نداریم، نباید این توافق را رها کنیم. فرانسه از این توافق خارج نمی‌شود زیرا آن را امضا کرده است.» رئیس جمهوری فرانسه همچنین در موضوع تغییرات آب و هوایی، با انتقاد از خروج واشنگتن از توافق پاریس بر ضرورت تلاش برای حفظ کره زمین تاکید کرد و گفت: «سیارۀ جایگزینی وجود ندارد.» در موضوع کرۀ شمالی نیز رئیس جمهوری فرانسه به اعضای کنگره آمریکا اطمینان داد که کشورش حامی روند غیرهسته‌ای شدن رژیم پیونگ یانگ است.

روحانی: به ماکرون گفتم به برجام نه یک جمله اضافه می شود و نه کم
رئیس جمهور اسلامي ایران گفت: توافق هسته ای قدرت های جهانی با کشورش یا به صورت «کامل» حفظ می شود و یا همه طرفها دیگر به آن پایبند نخواهند بود. حجت‌الاسلام حسن روحانی، که در پایان سفر خود به استان آذربایجان شرقی با نمایندگان رسانه ها سخن می گفت ضمن اشاره به تلاش های قدرت های اروپایی برای جلب رضایت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت: «اروپا اگر می‌خواهد ترامپ را راضی کند این کار را از جیب خود انجام دهد نه جیب ملت ایران.»
حسن روحانی افزود: «برجام بنایی است که ساخت آن ۱۴ سال طول کشید اما این آقا می‌گوید کل بنا را باید عوض کنم والله در اتاق خود در این بنا نمی‌مانم، می‌خواهی بمانی، بمان و می‌خواهی بروی، برو. این توافق، توافق بین‌المللی است که در شورای امنیت تایید شده است، قراردادهای بین‌المللی را نمی‌شود هر روز عوض کرد.» سخنان رئیس جمهور یک روز پس از دیدار امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با دونالد ترامپ در کاخ سفید ایراد شد. امانوئل ماکرون در دیدار با همتای آمریکایی خود گزینه «توافق جدید» در مورد برنامه هسته ای ایران را مطرح کرد. رئیس جمهور در مورد تلاشهای رئیس جمهوری فرانسه گفت: «ماکرون گفته است برجام بماند و بر پایه آن قرارداد دیگری امضا کنیم که من به او گفتم یک جمله به برجام نه باید اضافه شود و نه باید کم.» دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا باید تا روز ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) در مورد تمدید تعلیق تحریم های هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری کند. او پیش از این هشدار داده بود که در صورت عدم اصلاح برجام به تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران ادامه نخواهد داد.

موگرینی: برجام موفق بوده و باید حفظ شود
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با موفق خواندن توافق هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵، بر لزوم حفظ آن تاکید کرد. فدریکا موگرینی توافق جامع هسته ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ را توافقی موفق نامید. موگرینی در گفتگو با خبرنگاران در بروکسل با اشاره به اظهارات «امانوئل ماکرون» در دیدار با «دونالد ترامپ» گفت: از این سخنان مشخص می شود که توافق با ایران موفق بوده و باید آن را حفظ کرد.
وی که پیش از شرکت در کنفرانس «آینده سوریه و منطقه» سخن می گفت آنچه مسلم است این است که در حال حاضر یک توافق موجود داریم. به گفته موگرینی این توافق توانسته از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کند. وی توجه مقامات آمریکا و اروپا را به مفاد برجام جلب کرد و گفت اگر آن را به دقت بخوانید متوجه خواهید شد که طبق توافق، ایران سلاح هسته ای تولید نخواهد کرد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: ماکرون نیز روز گذشته در کاخ سفید به روشنی گفت که به اعتقاد ما اجرای کامل برجام برای امنیت اروپا و منطقه ضروری است و اروپا به آن پایبند خواهد بود. وی افزود: اینکه در آینده چه اتفاقی ممکن است روی دهد بعدا مشخص می شود اما در زمان حاضر یک توافق موجود است، توافقی که موفق بوده و باید حفظ شود.