به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۶ ساعت ۱۸:۱۱
کد مطلب : ۱۴۸۶۶۴

ربات ها همیشه به فکر انسان ها نیستند

گروه فناوری: پژوهشگران موسسه « RAND » معتقدند که هوش مصنوعی در آینده می تواند بازیگر اصلی برای وقوع جنگ جهانی هسته ای باشد و انسان ها را به تصمیم گیری های فاجعه بار تقویت کند.
ربات ها همیشه به فکر انسان ها نیستند
براساس یک مقاله پژوهشی منتشر شده از یک مرکز غیرانتفاعی تحقیقاتی ایالات متحده، هوش مصنوعی (AI) می تواند به طور بالقوه در سال 2040 به یک جنگ هسته ای منجر شود.این مقاله هشدار می دهد که AI می تواند ثبات ژئوپلتیک را کاهش دهد. درواقع در شرایطی که صلح برای چند دهه حفظ شده است، پتانسیل AI و یادگیری ماشینی برای تصمیم گیری در مورد اقدامات نظامی می تواند منجر به افدامات هسته ای شود .پژوهشگران معتقدند که AI در آینده می تواند سیاستمداران را برای تصمیم گیری های فاجعه بار تشویق کند. به عنوان مثال، پیشرفت در فناوری می تواند منجر به تشخیص وضعیت خطر و تشدید تمایل برای حمله موشکی شود.در بخشی دیگر از این مقاله تاکید شده که هوش مصنوعی می تواند کشورها را تحریک کند تا تحریم های پیشگیرانه علیه یک کشور را تبدیل به یک حمله سخت و سنگین کنند.

اندرو لون، یکی از نویسندگان این مقاله می گوید : "بعضی از کارشناسان  حوزه آی تی نگرانند که افزایش وابستگی به هوش مصنوعی بتواند منجر به انواع جدیدی از اشتباهات فاجعه بار شود. نگرانی اصلی این است که ممکن است فشار برای استفاده مضاعف از هوش مصنوعی فرصت بلوغ استفاده از این تکنولوژی را بگیرد.در نتیجه حفظ ثبات استراتژیک در دهه های آینده بسیار دشوار خواهد بود ."در این مقاله ضمن تاکید بر  خطرات استفاده از AI در نیروهای نظامی تاکید شده که این موضوع می تواند به اتفاقات خطرناکی منجر شود. از ربات های قاتل تا پهبادهای خطرناک.محققان  این مقاله برای اثبات صحبت خود از یک مثال استفاده می کنند. این حادثه، هشدار نادرست هسته ای در سال 1983  است.در سال 1983، استانیسلاو پتروف، افسر نظامی سابق شوروی، یک هشدار از  سیستم های کامپیوتری  را کشف کرد که  معتقد بود ایالات متحده چندین موشک را  به سمت شوروی فرستاده است. این هشدار اشتباه بود و پتروف، که در اواخر سال گذشته فوت کرد، از آن زمان به عنوان مردی که دنیا را از تخریب هسته ای نجات داده است، شناخته می شود. چرا که او هشدار کامپیوتری را نادیده گرفت .جالب است که ایلان ماسک نیز مدتی پیش در خصوص استفاده از هوش مصنوعی هشدار داده بود .
مرجع : انتخاب