به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۶ ساعت ۱۸:۱۴
کد مطلب : ۱۴۸۶۶۵

چارچوب سخن با مردم؛ شجاعت لازم است

چارچوب سخن با مردم؛ شجاعت لازم است
گروه سیاسی: مرتضی مبلغ،‌ در یادداشتی با عنوان «چارچوب سخن با مردم» نوشت: حسن روحانی با شروع سال جدید، رویکردهای جدیدی را در برنامه‌های دولت به نمایش گذاشته که ماحصل تجاربی است که از گذشته به دست آمده است. به خصوص اینکه نارضایتی‌های مردم در دی ماه سال گذشته هشداری به مجموعه حاکمیت ارزیابی شد و پیام‌های روشنی را به همراه داشت تا مسوولان توجه بیشتری را برای افزایش ضریب رضایت توده‌های اجتماعی داشته باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه نوشته است: به نظر می‌رسد دولت در زمینه دریافت این پیام پیشتاز شده و این امر به خودی خود ستودنی است. آقای روحانی با همین رویکرد با مدیران دولتی، اتمام حجتی قاطع و جدی داشتند. تذکر رییس دولت به مدیران ارشد دولتی و ورود به عرصه مواجهه و گفت‌وگو با مردم در راستای عملیاتی کردن همین بینش بوده است. رییس‌جمهور به مدیران دولتی دستور دادند تا با تبیین مسائل برای مردم از لاک دفاعی و انفعالی خارج شده و از جنگ روانی و فشارها و تهدید‌ها نهراسند تا بتوانند صحنه را به نفع مردم تغییر دهند. اینها حرکت‌های قابل توجهی است که با شروع سال جدید از سوی آقای روحانی آغاز شده است.

دولت در اولین گام پیشتاز شده و با سفر به آذربایجان‌شرقی اولین گام را در جهت عملی کردن این سیاست و راهبرد برداشته است. در این راستا باید نکاتی را مورد توجه قرار داد. اگر قرار است که دولتی‌ها سکوت را بشکنند، نیازمند پایش مستمر هستند. این امر بدون ضمانت اجرایی و بررسی رفتار مدیران محقق نخواهد شد. بنابراین مدیران دولت باید به طور مستمر پایش شوند تا مشخص شود که کدام مدیر سکوت را شکسته و وارد گفت‌وگو با بدنه اجتماعی شده است.مدیران نباید مرعوب جنگ روانی علیه دولت شوند. پس در این راه شجاعت لازم است. در صورت عملی نشدن باید تذکراتی داده شود و نهایتا در صورت لزوم جابه‌جایی‌هایی اتفاق بیفتد. باید اتاق فکری تشکیل شود که نوع حرکت در راستای این سیاست دولت را تبیین کند.

به تفکیک هر وزارتخانه باید معلوم باشد که راه شکستن فضای انفعالی و در آمدن از لاک دفاعی چیست و چگونه مدیران می‌توانند وارد فضای سازنده شوند. چگونه یک مسوول دولتی باید در برابر فشارها تاب بیاورد. دفع فشار به چه طرقی ممکن است. ادبیات و زبان سخن گفتن از مشکلات برای مردم چیست. همه دستگاه‌های دولتی باید در پاسخ به این سوال‌ها فعال شوند. باید به خاطر داشت صرف حرف زدن و هشدار دادن، کافی نیست. دیدیم که با وجود همه هشدار‌هایی که از سال 92 تاکنون توسط افراد مجرب و دلسوز داده شد، عملا تغییری را شاهد نبودیم. در دولت جدید هم تذکرات کم نبودند اما در عمل به آنها غفلت شد. تغییر رویکرد دولت در سال جدید امری مثبت است که باید ادامه یابد و عزمی جدی از سوی آقای روحانی در این راستا می‌طلبد.
مرجع : روزنامه اعتماد