به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۰۴ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۱۵۰۸۱۴
دلالی بهتر از تولید؛

سود ۱۳ میلیارد تومانی یک فرد در یک ماه

گروه اقتصادی: نوسانات نرخ ارز و همچنین سکه و طلا باعث شد تا عده ای از این آب گل آلود ماهی های بزرگی صید کنند. در برخی موارد محاسبات نشان می دهد، فردی در یک ماه توانسته است سود کلان 13 میلیارد تومانی به جیب بزند که هیچ کار تولیدی این میزان سود را در یک ماه به جیب هیچ تولیدکننده ای سرازیر نخواهد کرد.
سود ۱۳ میلیارد تومانی یک فرد در یک ماه
نابسامانی و نوسانات بازار ارز، سکه و طلا باعث شد تا عده ای از این موضوع سودهای کلانی را به جیب بزنند که هیچ کار تولیدی قادر به سرازیر کردن این میزان سود کلان در مدت کوتاه به جیب این افراد نبود. در ادامه به ماجرایی خواهیم پرداخت که فردی در مدت یک ماه و با راهکارهایی که بانک مرکزی پیش روی او قرار داد توانست سود 13 میلیارد تومانی نصیب خود کند.در سال گذشته بود که نابسامانی ها و نوسانات شدید بازارهای ارز، سکه و طلا آغاز شد و دامنه این نوسانات و نابسامانی ها به سال 97 نیز کشیده شد. ماجرا تا آنجا پیش رفت که بانک مرکزی جهت کنترل اوضاع راهکارهایی پیشنهاد نمود. یکی از این راهکارها، پیش فروش سکه با سررسیدهای مختلف بود؛

بنابراین، از 18 فروردین ماه 97 پیش فروش سکه با سررسید یک ماهه یک میلیون 590 هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و 540 هزار تومان، شش ماهه یک میلیون و 475 هزار تومان، 9 ماهه یک میلیون و 410 هزار تومان، 12 ماهه یک میلیون و 350 هزار تومان، 18 ماهه یک میلیون و 245 هزار تومان و دو ساله یک میلیون و 160 هزار تومان اعلام شد.در سوم اردیبهشت 1397 بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در مراسم رونمایی از سامانه الکترونیکی نیما در بانک مرکزی اعلام کرد، همه افرادی که سکه خرید کرده اند تا دوم اردیبهشت 1397، 65 هزار تن بوده اند که چند میلیون سکه خریده اند که البته برخی از آن ها حتی 26 هزار سکه خرید کرده اند، بنابراین تعداد آن ها محدود است و افراد نمی توانند کاری کنند که اقتصاد ایران به هم بریزد!

فردی که به گفته معاون اول رئیس جمهور توانست با راهکارهای بانک مرکزی 26 هزار سکه خریداری کند، اگر این سکه ها را با سررسید یک ماهه و به قیمت یک میلیون 590 هزار تومان خریداری کرده باشد، توانسته است ظرف مدت یک ماه 13 میلیارد تومان سود به جیب بزند؛ چرا که در زمان تحویل این سکه ها، قیمت هر سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد تا دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رسید و این یعنی اختلاف قیمت 500 هزار تومانی سکه ها با سررسید یک ماهه با قیمت سکه در بازار آزاد.حالا پرسش این است که واقعا کدام کار تولیدی با آن همه موانع موجود بر سر راهش، می توانست چنین سودی را به جیب تولیدکننده سرازیر کند؟ قطعاً شما هم به این پاسخ خواهید رسید که هیچ کار تولیدی این میزان سود نخواهد داشت. اما راهکار چیست؟راهکار این است که به گفته رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به این گونه درآمدهایی که بادآورده نصیب افراد می شود، به مانند هر کجای دیگر دنیا 70 تا 80 درصد مالیات بسته شود؛ اما متأسفانه در کشور ما این یک خلأ قانونی است که باید اصلاح شود.
مرجع : تابناک