به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۲۵ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۱۵۴۵۸۷

اتلاف برق نداشتیم، خاموشی هم نبود

گروه اقتصادی: رکورد مصرف برق در کشور برای سومین بار متوالی در تابستان سال ۹۷ شکسته شد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد روزهای ۲۰، ۱۹ و ۱۱ تیرماه امسال، به‌ترتیب بیشترین رکورد مصرف برق طی بازه ۱۰ روزه را از آن خود کرده‌اند.
اتلاف برق نداشتیم، خاموشی هم نبود
پیک مصرف برق در حالی ۲۰ تیرماه رکورد بی‌سابقه ۵۷ هزار و ۹۷ مگاوات را ثبت کرد که ظرفیت تولید برق تابستان امسال ۵۷ هزار مگاوات است و به‌گفته متولیان نیرو ادامه روند هشداردهنده فعلی، شبکه برق را در معرض خاموشی سراسری قرار خواهد داد. اما این روزها در حالی مدام از کاهش 10 درصدی مصرف برق مشترکان سخن گفته می شود که کسی توجهی به اتلاف برق در شبکه نمی کند . در حال حاضر اگر تلفات شبکه برق کشور تنها یک درصد کاهش یابد، سالانه معادل 3۰۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی به همراه خواهد داشت. اما در حالی سالانه چیزی حدود 28 میلیارد کیلو وات ساعت برق در ایران تلف می شود که اگر تلفات برق در کشور برابر با متوسط جهانی بود سالانه 8 میلیارد کیلووات‌ساعت برق (معادل مصرف برق یک سال شهر تهران) صرفه‌جویی می‌شد.آنگونه که همایون حائری معاون وزیر نیرو می‌گوید: تلفات و دزدی‌ها از شبکه برق از 15 درصد در سال 93 به حدود به 10.8 درصد رسیده این در حالی است که متوسط اتلاف برق در جهان 7 تا 8 درصد است .

وی گفت: کاهش اتلاف شبکه برق در سال‌های گذشته با شب تندی در حال کاهش بود چند سالی است که به آرامی دنبال می شود در حالیکه هر درصد کاهش اتلاف شبکه برق منجر به کاهش 3 هزار میلیارد تومانی در هزینه های دولت می شود.او در ادامه از نصب کنتورهای هوشمندی می گوید که به دلیل کمبود اعتبار چند ماهی اجرایش متوقف شده بود . به گفته او باید 450 هزار کنتور هوشمند در کشور نصب شود اما تنها 150 هزار تای آنها نصب شده است.اما در حالی این روزها مسئولان صنعت برق از مشترکان خود انتظار دارد با تنها ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق به ویژه در ساعات اوج مصرف ۱۲ الی ۱۷ و ۲۰ الی ۲۳ و انتقال مصارف غیرضروری به دیگر ساعات مجموع صنعت نفت را در تامین برق پایدار یاری کنند، که خود در سال های گذشته هیچ اقدامی برای ایجاد زیر ساخت ها و کاهش تلفات شبکه برق نکرده اند.
مرجع : پول نیوز
برچسب ها: خاموشی برق