به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۲۵ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۱۵۴۵۹۳

دولت سفر به تایلند و مالزی را رایگان کرد؟!

گروه اقتصادی: دولت این روزها به هر دری می‌زند تا از مخارج ارزی کشور کم کند تا برای روزهای حساس آینده در تامین نیازها ضروری کمتر دچار مشکل شود با این حال ادامه روال عجیب و غیرمنطقی پرداخت ارز 4200 تومانی به مسافران خارجی همچنان ادامه دارد.
دولت سفر به تایلند و مالزی را رایگان کرد؟!
 سفر به برخی کشورهای خارجی مانند تایلند و... نه تنها هزینه‌ای ندارد بلکه به برکت تخصیص ارز دولتی سودی چند میلیون تومانی هم به همراه دارد!شواهد نشان می‌دهد که این تصمیمات دولت راه به جایی نخواهد برد، چون میزان و قیمت ارز مسافرتی، همچنان به گونه‌ای است که سفر به برخی کشورها، نه تنها هزینه‌ای در پی نخواهد داشت بلکه سودآور است.به عنوان مثال دولت برای سفر به تایلند به هر مسافر 1000 یورو ارز مسافرتی پرداخت می‌کند. قیمت هر یورو دولتی حدود 5 هزار تومان می‌باشد بنابراین هر فرد مسافر برای دریافت 1000 یورو 5 میلیون تومان پرداخت می‌کند. اگر فرد مسافر هزار یورو خود را به بازار آزاد عرضه کند، از آنجا که قیمت هر یورو در بازار آزاد حدود ده هزار تومان می‌باشد، 10 میلیون تومان عاید فرد خواهد شد. یعنی دولت برای هر مسافر تایلند 5 میلیون تومان یارانه ارزی پرداخت می‌کند.حالا اگر هر مسافر تایلند، هزار یورو خود را در بازگشت در بازار آزاد به فروش برساند، در مجموع با کسر هزینه‌های دریافت ارز مسافرتی (5 میلیون تومان) و هزینه‌های تور (حدود 3 میلیون تومان)، مبلغی حدود 2 میلیون تومان سود خواهد کرد.

دلال‌ها در کمین!
این رانت آشکار، پای دلال‌ها را نیز به بازار سیاه خرید و فروش ارز مسافرتی باز کرده‌است؛ طی ماه‌های اخیر و با افزایش قیمت ارز در بازار سیاه، دلال‌ها با تعریف سفرهای ارزان به مقصد هند، مالزی، چین، تایلند و... حواله ارز مسافران را می‌گیرند تا از مابه‌التفاوت قیمت ارز دولتی با آزاد به رانتی قابل توجه برسند.هومر برقانی، نماینده نهاد گردشگری تایلند (TAT) در ایران درباره سفر رایگان به تایلند با حواله ارز مسافرتی می‌گوید"این سفرها تنها به مقصد تایلند نیست بلکه کسانی مسافران را رایگان به مالزی، هند و چین هم می‌برند. در فرودگاه گفته می‌شود که در پرواز تایلند آژانس‌های درجه 3 برای به دست آوردن حواله ارز مسافری، مسافر را صبح به مالزی، چین و هند می‌برند و شب برمی‌گردانند؟ یعنی حتی پولی برای هتل و اقامت مسافر هم پرداخت نمی‌کنند. ایرانی‌ها برای رفتن به تایلند، هند، مالزی و... نیازی به ویزا ندارند، بنابراین هزینه‌ای از این بابت به آژانس‌ها تحمیل نمی‌شود!وی می‌افزاید: مساله دیگر اینکه مخارج ایرانی‌ها در این کشور به دلار محاسبه نمی‌شود بنابراین تفاوت قیمت ایجادشده از ارز دولتی با ارز کشورهای مقصد و میزبان، شرایط و سود بیشتری را نصیب آژانس‌هایی می‌کند که یورو می‌گیرند اما مثلاً بلیت یا هتل را با ارز «رینگیت مالزی»، «بات تایلند»، «لیر ترکیه»، «روپیه هند» و... پرداخت می‌کنند.نماینده نهاد گردشگری تایلند (TAT) در ایران درباره مسافرت‌های رایگان برای رسیدن آژانس‌دارها به ارز مسافرتی می‌گوید: این مسافران، توریست و مسافران واقعی نیستند، بنابراین کمکی هم به گردشگری و توریسم نمی‌کنند.
مرجع : روزنامه جمهوری اسلامی